سه روش تست و بازرسی بتن کدامند؟

نویسنده : کلینیک بتن ایران
تاریخ ثبت : 30 تیر ، 1397

در کارهای عمرانی معمولاً بتن مورد استفاده به دو شکل ساخت در محل کارگاه و یا بتن آماده می باشد. با کنترل عوامل طرح اختلاط بتن از قبیل دانه بندی، نسبت آب به سیمان و غیره می توان بتنی مرغوب تولید نمود اما عدم دقت کافی در مرحله بتن ریزی و عمل آوری باعث بروز اختلال در مقاومت فشاری بتن می شود. سرعت نامطلوب بتن ریزی، عدم تراکم مناسب بتن یا ویبره نکردن کافی بتن باعث ایجاد ناپیوستگی موضعی و عدم همگنی در عضو بتن ریزی شده می شود. لذا در اکثر این نوع از بتن ریزی ها شاهد نواقصی در ظاهر بتن هستیم که به آن در اصطلاح کرمو شدن بتن می گویند. اما هیچگاه از درون عضو اطلاعی نداریم و این امر نهفته می ماند تا وقوع حادثه یا تخریب عضو مورد نظر؛ با وجود روش های نوین می توان این شک را تا حدودی برطرف کرد و از سالم و یکپارچه بودن عضو مورد نظر اطمینان حاصل نمود. 

روش هایی در انجام این امر مرسوم است که ابتدایی ترین آن مغزه گیری (کرگیری) از عضو مورد نظر است.
این کار خود باعث صدمه زدن به عضو مورد نظر می شود و آزمایشات ما را محدود به چند نقطه از عضو می نماید.روش دیگر استفاده از چکش اشمیت است که درصد خطای آن بالا می باشد اما به عضو آسیبی وارد نمی کند. با پیشرفت علم و تولید دستگاه های تست بتن (اولتراسونیک) این امر میسر گشته است تا بدون آسیب رساندن به عضو مورد نظر از همگن بودن درون آن و عدم وجود ناپیوستگی اطمینان حاصل نماییم.

۱- آزمایش مغز گیری از بتن:
یکی از ساده ترین روش های تست و بازرسی بتن و تشخیص نا همگنی های داخلی بتن، روش مغزه گیری (کرگیری) می باشد. این روش همانطور که در تصویر مشاهده می شود، با استفاده از دستگاه مغزه گیر از نقطه مورد نظر نمونه برداری می شود.مقاومت نمونه مورد نظر با استفاده از آزمایش فشاری بتن ارزیابی می شود و می توان با دقت بالایی مقاومت عضو مورد نظر در آن نقطه را تخمین زد .این آزمایش از دسته آزمایشات مخرب است زیرا به عضو آسیب وارد کرده و محل قطعه حفاری شده در صورت عدم تخریب عضو حتی پس از ترمیم آن باعث تمرکز تنش می شود.

2- آزمایش چکش اشمیت:
چکش اشمیت روشی است که بر اساس تحلیل نیروی برگشت ضربه، از سطح جسم مورد نظر استوار است. این روش از دسته آزمایشات غیر مخرب محسوب می شود و به عضو آسیبی وارد نمی کند اما از دقت کافی برخوردار نمی باشد و درصد خطا در این روش از روشهای دیگر بیشتر است.

3- آزمایش اولتراسونیک بتن:
برترین آزمایش و دارای استاندارد جهانی

روش های تست و بازرسی بتن

روش التراسونیک بهترین روش جهت آزمایش های غیر مخرب است که می توان به آن اشاره کرد که توسط یک دستگاه با 2 پراب یکی صوت و دیگری گیرنده که در نهایت می تواند شکست صوت را در بتن پیدا کند و توسط کامپیوتر آنالیز و اعلام نتیجه میشود در این آزمایش عمق ترک در بتن و مقاومت بتن تعیین می گردد

روش های تست و بازرسی بتن

6LejitwhAAAAANvn8APaMURvuVWIRBhNqoFP0e9r