آشنایی با روش کاشت میلگرد در بتن مسلح

نویسنده : کلینیک بتن ایران
تاریخ ثبت : 31 تیر ، 1397

یکی از تحولات مثبت و تأثیر گذار در اجرای سازه های بتنی امکان کاشت بولت و بولت در بتن می باشد. نیاز به کاشت بولت و بولت در بتن به دلایل مختلفی به موجود می آید. کاشت بولت و بولت به علت تغییر مشخصات سازه ، کاشت بولت و بولت به علت نقایص اجرا، کاشت بولت و بولت به علت شرایط بهره برداری ، کاشت بولت و بولت به علت تغییرات در نقشه اجرایی ، کاشت بولت و بولت به علت راحتی اجرا و … از جمله از دلایل مقاوم سازی با کاشت میلگرد در بتن و کاشت بولت و بولت در بتن می باشند.

در پروژه های ساختمانی، انکر بولت ( رول بولت ) ها به منظور نصب صفحه ( Plate ) های فلزی با ابعاد و ضخامت های مختلف به سطوح ( Base Material ) از جنس بتن سخت شده، سنگ، آجر و … مورد استفاده قرار می گیرند.

این صفحه ها امکان اتصال و جوشکاری قطعات فلزی مختلف به سازه بتنی به منظور اجرای انواع نماهای خشک و کامپوزیت، اجرای ساپورت های تأسیسات مکانیکی و الکتریکی، نصب تجهیزات و ماشین آلات و … را فراهم می کند. اما آن چه در این میان اهمیت دارد، انتخاب انکر بولت مناسب با توجه به نوع عملکرد، سایز، ظرفیت باربری و محدودیت های نصب می باشد.

مقاوم سازی با کاشت میلگرد در بتن : 

رول بولت ها از لحاظ نوع و عملکرد به دو دسته مکانیکی و شیمیایی طبقه بندی می شوند.

۱-  کاشت شیمیایی میلگرد که به واسطه ی یک چسب مخصوص انجام خواهد شد.در این روش ابتدا محل مورد نظر توسط دریلهای مخصوص سوراخکاری در بتن به قطر در حدود ۴ الی ۶ میلیمتر بیشتر از قطر میلگرد مورد نظر سوراخ شده، توسط دستگاه باد، گرد وغبار داخل آن تخلیه شده و توسط چسب که از دو متریال و در دو محفظه جدا می باشد توسط دستگاه مخصوص که دارای سر خرطومی شکل است از پایین سوراخ به سمت بالا پر می شود. سپس میلگرد با دست و به صورت چرخشی درون سوراخ قرار داده می شود.

۲-  کاشت رول بولت در بتن که به آن اصطلاحا کاشت مکانیکی نیز گفته می شود. در روش مقاوم سازی با کاشت میلگرد در بتن همانند روش بالا محل مورد نظر توسط دریلهای مخصوص سوراخ میشود با این تفاوت که قطر سوراخ متناظر با قطر رول بولت میباشد به طوریکه رول بولت با چکش در سوراخ جا گذاشته میشود. سپس توسط آچار نسبت به گرداندن مهره رول بولت اقدام می شود که در این حالت مکانیسم رول بولت فعال شده و با بتن درگیر میشود. باید توجه داشت چرخش مهره می بایست به صورت کنترل شده و تحت فشار مشخص انجام پذیرد.

به طور کلی مقاوم سازی با کاشت میلگرد در بتن به چهار روش صورت می پذیرد:
۱- اصطکاکی ( Friction ) یا انبساطی ( Expansion )
در این حالت بولت پس از نصب یا کاشت، به واسطه ایجاد نیروی اصطکاک با مصالح پایه می تواند بار های متفاوتی را تحمل کنند. اغلب انکرهای فلزی – این نوع انکر ها با نام انبساطی نیز شناخته می شوند – و پلاستیکی ( رول پلاک ) به این شیوه عمل می کنند و به راحتی نصب می شوند.

۲- کلیدی یا چفت و بستی ( Keying )
در این حالت بولت با ایجاد حفره یا خزینه کردن مصالح پایه – که در این حالت اغلب بتن می باشد – باعث ایجاد گیرایی می شود. این نوع انکر ها ظرفیت باربری بالایی دارند و می توانند بارهای دینامیکی را نیز تحمل کنند و در فواصل کمی از لبه مصالح پایه نیز نصب شوند.

۳- ترکیب اصطکاکی و کلیدی ( Combination of Friction & Expansion )
این نوع بولت به طور همزمان به دو روش اصطکاکی و کلیدی عمل می کنند. این انکرها نیز ظرفیت باربری بالایی دارند و بارهای دینامیکی را نیز تحمل می کنند.

مقاوم سازی با کاشت میلگرد

در این قسمت شما می توانید جهت مشاور با واحد فنی کلینیک بتن ایران به شماره 02145872 تماس حاصل فرمایید
۴- چسبندگی ( Bonding )
بولتهای شیمیایی که با نام چسب بتن یا چسب کاشت آرماتور نیز شناخته می شوند، با ایجاد چسبندگی بین میلگرد یا راد تمام رزوه ( Rod ) با مصالح پایه، باعث ایجاد ظرفیت باربری می شوند. مزیت استفاده از این نوع انکر ها عدم محدودیت استفاده در قطر و عمق کاشت می باشد.
عوامل مؤثر در انتخاب نوع بولت نیز متفاوت است که به اختصار میتوان به شرایط محیطی, میزان بار و نوع بار اشاره کرد .

انتخاب نوع بولت

6LejitwhAAAAANvn8APaMURvuVWIRBhNqoFP0e9r