بتن مسلح به الیاف کنف هندی jute

نویسنده : کلینیک بتن ایران
تاریخ ثبت : 01 مرداد ، 1397

بتن مسلح به الیاف کنف هندی jute

گیاهان کنف هندی اساساً در هند، بنگلادش، چین و تایلند رشد می کنند. این گیاهان تا ارتفاع 8 فوت ( 214 میلیمتر ) با قطر ساقه ای در پایه در حدود0.75  اینچ( 19 میلیمتر ) رشد می کنند. الیاف کندی هندی از پوست رشته ای شده گیاه jute به دست می آید. این الیاف به طور سنتی برای ساختن طناب و کیسه برای جابجاکردن غلات و سایر مصالح به کار می رود.

استخراج الیاف کنف هندی با قطع کردن گیاه بالغ و غوطه ور کردن یک ماهه آنها در آب انجام می شود. پس از این مدت می توان الیاف کنف هندی را از ساقه بریده، شست و سپس در مقابل آفتاب خشک کرد. در ابتدا باریکه های این الیاف به صورت دستی جدا می شد که کاری پر زحمت و خسته کننده بود. البته تاکنون ابزارهای مخصوصی برای سهولت کار گسترش یافته است. همانطور که در جدول 1 نشان داده شده است، الیاف حاصل در مقایسه با سایر الیاف طبیعی نسبتاً مقاوم هستند.

ساخت بتن مسلح به الیاف کنف هندی

الیاف کنف هندی معمولاً پیش از اختلاط در بتن، در طول هایی حدود 0.5 تا 1.5 اینچ(13 تا 38 میلیمتر) بریده می شوند. طول بهینه الیاف بستگی به درصد حجمی الیاف مخلوط شده در بتن دارد. یکی از محققین نشان داد که با توزیع یکنواخت و تدریجی الیاف کنف هندی در داخل اجزاء خشک ماتریس و سپس اضافه کردن آب میتوان مخلوط یکنواختی را به دست آورد. به کارگیری الیاف با طولی در محدود یاد شده و روش اختلاط توصیف شده، می توان به مقادیر حجمی تا %4 دست یافت. البته کارایی مخلوط با اضافه شدن طول الیاف و مقدار حجمی آن کاهش می یابد.

ساخت بتن مسلح به الیاف کنف هندی

خصوصیات بتن مسلح به الیاف کنف هندی

به منظور تعیین خصوصیات مکانیکی ترکیبات با پایه سیمانی بتن مسلح به الیاف کنف هندی تحقیقاتی انجام دادند. مقادیر درصد حجمی، طول الیاف و ترکیب ماتریس سیمان، سه متغیری بودند که در طی بررسی های آنها مطالعه شدند. معمولاً مقاومت کششی، مقاومت خمشی، طاقت خمشی و مقاومت ضربه ای ترکیبات مسلح به الیاف کنف هندی بسیار بیشتر از ماتریس معمولی غیر مسلح است. ترکیباتی که ماتریس آنها تماماً از خمیر سیمان بود، بسیار بهتر از ترکیبات مخلوط شده خمیر سیمان و ماسه عمل کردند. طول بهینه الیاف و مقادیر حجمی آن به ترتیب 1 اینچ( 25 میلیمتر)  و 2 درصد تعیین شده اند.

هیچ اطلاعاتی درباره دوام ترکیبات مسلح به الیاف کنف هندی در دسترس نیست. الیاف کنف هندی همانند بسیاری دیگر از الیاف طبیعی در اثر تغییرات رطوبت دستخوش تغییرات ابعادی خواهند شد. هنوز به درستی معلوم نیست که مقاومت ترکیبات مسلح به الیاف کنف هندی چگونه تحت تاثیر تغییرات رطوبتی قرار می گیرد.

6LejitwhAAAAANvn8APaMURvuVWIRBhNqoFP0e9r