روش مصرف و محاسبه میزان صحیح مواد در ترمیم سازه بتنی

نویسنده : کلینیک بتن ایران
تاریخ ثبت : 07 مرداد ، 1397

روش های ترمیم سازه های بتنی با مواد 

در این مقاله سعی داریم روش مصرف و محاسبه مقدار روان کننده در بتن میزان صحیح مواد تعمیراتی در ترمیم سازه بتنی به طور دقیق بررسی کنیم. کلینیک بتن ایران با داشتن کادری متخصص می تواند به تمام سوالات شما درباره ی استفاده از بتن و افزودنی های ویژه پاسخ دهد. شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

الف– ملات ترمیم کننده بتن پایه سیمانی و طریقه مصرف

ملات های سیمانی آماده ی پودری، که با الیاف و ترکیبات پلیمری انعطاف پذیر بر پایه ی لاتکس مسلح و اصلاح شده است. به صورت نیمه خشک با آب ترکیب شده و به شکل خمیر ورز داده می شود. سپس در محل آماده شده با فشار اعمال می گردد. به دلیل تفاوت در دانه بندی سنگدانه ها به دو دسته ی ترمیم کننده ی بتن برای ضخامت های بالاتر از 5 میلی متر (دارای سنگدانه هایی با قطر متوسط 3 تا 5 میلی متر)، مثلا MTOSIVE 1020 و ترمیم کننده ی کازماتیک یا آرایشی با سنگدانه هایی با قطر (تا 2 میلی متر) مانند MTO SIVE 1010 و برای خلل و فرج کوچک تا 1 سانتی متر بر روی بتن کارایی دارند، تقسیم می شوند. 

مقدار مصرف بتن در هر متر مربعمقدار مصرف بتن در هر متر مربع 

روش محاسبه ی مقدار مورد نیاز از این مواد

  • مقدار مورد نیاز محصول به کیلوگرم = (وزن مخصوص ترمیم کننده)2000×عمق تخریب به متر×مساحت سطح تخریب(مترمربع)
  • بنابراین می توان نتیجه گرفت برای هر متر مربع ترمیم به ضخامت متوسط 1 سانتیمتر 20 کیلو ترمیم کننده نیاز خواهد بود

ب- ملات ترمیم کننده پایه اپوکسی و طریقه مصرف

این مواد از 3 جزء رزین بیسفنول، هاردنر پلی آمین (یا آمید) و پودر سیلیس تشکیل شده است و بی شباهت به گروت اپوکسی MTO FLOW 650 نیست. (فرق آنها در درصد خلوص سیلیس و مقدار آهن موجود در پودر است). نسبت اختلاط چسب بتن در ترکیب مواد، باید در هنگام اختلاط رعایت شده و سطح آماده برای تعمیر خشک باشد (ترکیبات پلیمری بر پایه ی اپوکسی نسبت به رطوبت حساس بوده و به این دلیل آنکه اجازه تبخیر آب اشباع از درون بتن را نمی دهند، پدیده ی تاول زدن و جدایش در اثر نیروی تبخیر آب به وجود می آید.) فرصت اجرای این مواد (ژل تایم) آن حدود 20 دقیقه است و پس از آن غیر قابل استفاده می شود. بنابراین باید دقت کرد که پیش از اختلاط همه چیز برای اعمال ترمیم کننده اپوکسی آماده باشد. عموما نواحی اتصال تیر و ستون، تعمیرات در ناحیه یک سوم اتصالات تکیه گاهی و حفرات و ناحیه هایی که بتن کنده شده و آرماتور در آنها نمایان است، و یا کف سازی رمپ ها و نواحی که بتن کنار درزهای انبساطی شکسته شده و یا ضخامت کم ترمیم به دلیل ترافیک و نیروی بیش از حد امکان ترک خوردن مجدد داشته باشد، مواردیست که امکان استفاده از این مواد وجود دارد. محصول MTO FLOW 650R کلینیک بتن ایران در بسته های 20 کیلویی، شامل 1 کیلوگرم هاردنر، 3 کیلوگرم رزین اپوکسی و 16 کیلوگرم پودر به همین منظور طراحی و تولید شده است. میزان استفاده بر اساس فرمول ترمیم کننده بتن پایه سیمانی و وزن مخصوص 2000 کیلوگرم در هر متر مکعب است و برای هر متر مربع به ضخامت 1 سانتی متر یک پک محصول (20 کیلوگرم) مصرف می شود.

ج- چسب اپوکسی و طریقه مصرف

چسب 2 جزئی اپوکسی شامل رزین اپوکسی و هاردنر پلی آمین (آمید) به دلیل خواص بی نظیر مقاومت کششی (بین 14 تا 17 تن تحمل کشش) در انجام امور تعمیراتی بتن، به عنوان چسب لایه اتصال یا پیوند بتن قدیم به ملات تعمیری (یا بتن) جدید کاربرد دارد. ترکیب چسب بتن اپوکسی و ترمیم کننده اپوکسی پایه سیمانی، معمول ترین روش ترمیم بتن برای بسیاری از خرابی های سازه های بتنی است. به دلیل مدت زمان محدود سخت شدن، باید پیش از ترکیب کردن اجزاء چسب اپوکسی از آماده بودن نرمیم کننده بتن اطمینان حاصل کرد. چسب اپوکسی MTOBOND P1800 در بسته های 3 کیلویی توسط کلینیک بتن ایران طرحی و تولید شده است. میزان مصرف چسب بتن و چسب اپوکسی بر حسب مساحت ترمیم برابر است با 1 کیلوگرم به ازای هر متر مربع ترمیم

د- چسب لاتکس یک افزودنی به ملات

یک چسب تک جزء بر پایه رزین های M.M.A و حلال در آب، که از انعطاف خوب و چسبندگی مناسبی بهره می برد. به عنوان افزودنی به ملات و بتن خواص آب بندی داده و تا حدی سبب افزایش مقاومت کششی بتن می گردد. از طرفی در ترمیم های کوچک و سبک بتن، می توان به عنوان چسب لایه پیوندی از آن استفاده کرد. به عنوان افزودنی 10 تا 25 درصد وزن سیمان مصرفی، مقدار استفاده MTOBOND 2200 بوده و اگر به عنوان لایه پیوندی مصرف شود، حداکثر یک کیلوگرم در هر متر مربع ترمیم استفاده می شود. محیط مرطوب یا خیس در هنگام ترمیم سازه های بتنی، اثری بر کارکرد این ماده نخواهد داشت.

طریقه مصرف چسب بتنطریقه مصرف چسب بتن 

شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر از دیگر مقالات ما بازدید نمایید:

6LejitwhAAAAANvn8APaMURvuVWIRBhNqoFP0e9r