میان بولت آب بند چیست

نویسنده : کلینیک بتن ایران
تاریخ ثبت : 10 آذر ، 1397

میان بولت آب بند ( sealing middle bolt )

میان بولت آب بند قطعه ای ست که برای اهداف خاصی در بتن ریزی به کار برده میشود و با توجه به کاربردهای آنها انواع مختلفی دارند. برای آب بند کردن دیوارهای بتنی و یا آب بند کردن مقاطع دیگر مورد استفاده قرار می گیرد . بیشترین کاربرد استفاده از میان بولت آب بند در دیوار های بتنی هست 

✔ کاربردهای میان بولت ها

1- چفت کردن دو قالب روبروی هم جهت بتون ریزی
2-نگه داشتن فاصله ثابت بین قالبها در یک ردیف
3-آب بندی محل بولت بعد از اتمام بتن ریزی و باز کردن قالب ها
میان بولت ها انواع مختلفی مثل 1- پلاستیکی یا پی وی سی 2-چدنی 3-فنری و غیره

✔ انواع میان بولت آب بند

1. میان بولت آب بند پلاستیکی یا پی وی سی
2. میان بولت آب بند چدنی
3.میان بولت آب بند فنری

✔ میان بولت آب بند پلاستیکی 

میان بولت آب بند پلاستیکی قطعه ای کارآمد برای آب بند نمودن و ترمیم سازه های بتنی نظیر مخازن و استخرها که نیاز به آب بندی دارند. میان بولت پلاستیکی برای عبور بولت در قالب بندی استفاده می شود و دارای 8 قطعه به شرح زیر می باشد:
1- لوله آجدار پلاستیکی : قطعه میانی میان بولت پلاستیکی برای عبور بولت از آن استفاده می شود . (1عدد)
2-رابط میان بولت : قطعه متصل به لوله آجدار که وظیفه درگیری با بتن را دارا میباشد . (2عدد)
3-مخروطی میان بولت : قطعه انتهایی میان بولت پلاستیکی که پس از بتن ریزی از داخل بتن خارج می شود . (2عدد)
4-استاپر یو : ( stoper U ) قطعه آب بند کننده داخلی میان بولت پلاستیکی (1عدد)
5-استاپر تی  : ( stoper T ) قطعه آب بند کننده خارجی میان بولت پلاستیکی (2 عدد)

میان بلت های آب بندی با توجه به سایز دیوار قابل تغییر است و برای عبور بولت از داخل قالب فلزی بتن مورد استفاده قرار می گیرد و با توجه به قطعات کمکی آب بندی ، امکان صد در صدی آب بندی دیوار مورد نظر را به پیمانکار می دهد .

روش استفاده میان بولت آب بند پلاستیکی

این محصول از 8 قطعه تشکیل یافته است و جهت آب بند نمودن دیوار های بتنی ( منبع آب،استخرو...) استفاده میگردد
مخروطی : این قطعه به شکل مخروط بوده و در دو سر میان بولت قرار میگیرد و بعد از بتن ریزی به راحتی از بتن خارج میگردد تا استاپرها در محل قرار گیرند.در هر میان بلت دو عدد مخروطی استفاده میشود.
قرقره ای:این قطعه شبیه قرقره بوده و مانع نفوذ آب از سطح بیرونی میان بلت میگردد.این قطعه بین مخروطی و لوله قرار میگیرد و در هر میان بلت دو عدد از آن استفاده می گردد.
لوله آج دار: وظیفه لوله ایجاد طول مناسب میان بلت است.لازم به ذکر است سطح لوله آج دار گشته تا درگیری کاملی با بتن داشته باشد.
استاپر U : این قطعه بعد از بتن ریزی و خارج نمودن مخروطی در داخل میان بلت قرار میگیرد.این کار را میتواند با یک میله انجام داد.این استایر را با فشار داخل میان بلت کرده و تا رسیدن آن به اواسط لوله ادامه میدهیم.
استاپر T : این قطعه شبیه استاپر U بوده با این تفاوت که دارای لبه بوده و تا محل لبه داخل میان بلت قرار میگیرد و جهت آب بند نمودن داخل میان بلت استفاده میشود.

✔ میان بولت آب بند چدنی

به روش ریخته گری تولید و از جنس چدن نشکن ( داکتیل ) می باشد. این میان بولت با قرار گرفتن در وسط دیوار بتنیِ سازه های آبی و مهار شدن توسط دو بولت از دو طرف، در حین نگه داشتن قالب بتن های دو طرف دیوار، مانع عبور آب از حفره ایجاد شده می گردد .
میان بولت آب بند چدنی ( مغزی آب بند چدنی ) در سازه هایی به کار می رود که نیاز به آب بندی دارند . اندازه میان بولت آببند چدنی ثابت است و توسط بولت های تمام رزوه و مهره و واشر به پشت بندهای عمودی قالب فلزی بتن متصل خواهد شد و پس از پایان مراحل بتن ریزی و میان بولت آببند چدنی در بتن مدفون خواهد شد.

✔ میان بولت آب بند فنری

میان بولت های فلزی دارای دو مهره فنری خاص در دو انتها هستند که بولت ها به راحتی به آنها متصل می شوند، این میان بولت ها به همراه دو مخروطی ناقص پلاستیکی، تامین کننده ی فاصله بین دو پانل و تحمل کننده ی فشار جانبی بتن می باشند. میان بولت آب بند فنری که بسته به ضخامت دیوار اندازه آن قابل تغییر خواهد بود و توسط بولت و مهره و واشر به پشت بندهای عمودی متصل می شود. میان بولت آب بند فنری در دو نوع دنده درشت و دنده ریز تولید می شود.
قیمت های میان بولت ها متفاوت میباشد. جهت اطلاع از نحوه خرید و قیمت انواع میان بولت میتوانید با کارشناسان فنی کلینیک بتن ایران در ارتباط باشید .

6LejitwhAAAAANvn8APaMURvuVWIRBhNqoFP0e9r