انواع محصولات FRP

نویسنده : کلینیک بتن ایران
تاریخ ثبت : 15 مرداد ، 1397

 انواع محصولات FRP 

1- میله های كامپوزیتی 

میله‌های ساخته شده از كامپوزیت‌های FRPهستند كه جانشین میلگردهای فولادی در بتن آرمه خواهند شد. كاربرد این میله‌ها به دلیل عدم خوردگی، مساله كربناسیون و كلراسیون را كه از جمله مهم‌ترین عوامل مخرب در سازه‌های بتن آرمه هستند، به كلی حل خواهند نمود.

    2- شبكه‌های كامپوزیتی

شبكه‌های كامپوزیتی FRP (Grids) محصولاتی هستند كه از برخورد میله‌های FRP در دو جهت و یا در سه جهت ایجاد می‌شوند. نمونه‌ای از این محصول، شبكة كامپوزیتی NEFMAC است كه از فایبرهای كربن، شیشه یا آرامید و رزین وینیل استر تولید می‌شود و منجمله برای مسلح كردن بتن مناسب است.

3- كابل، طناب و تاندن‌های پیش‌تنیدگی

محصولاتی شبیه میله‌های كامپوزیتی FRP، ولی به صورت انعطاف‌پذیر هستند، كه در سازه‌های كابلی و بتن پیش تنیده در محیط‌های دریایی و خورنده كاربرد دارند. این محصولات در اجزاء پیش‌تنیدة در مجاورت آب نیز بكار گرفته می‌شوند.

4- ورقه‌های كامپوزیتی

ورقه‌های كامپوزیتی Sheets) FRP)، ورقه‌های با ضخامت چند میلیمتر از جنس FRP هستند. این ورقه‌ها با چسب‌های مستحكم و مناسب به سطح بتن چسبانده می‌شوند. ورقه‌های FRP پوشش مناسبی جهت ایزوله كردن سازه‌های آبی از محیط خورندة مجاور هستند. همچنین از ورقه‌های كامپوزیتی FRP جهت تعمیر و تقویت سازه‌های آسیب دیده (ناشی از زلزله و یا ناشی از خوردگی آبهای یون‌دار) استفاده می‌شوند.

5- پروفیل‌های ساختمانی

مصالح FRP همچنین در شكل پروفیل‌های ساختمانی به صورت I شكل، T شكل، نبشی و ناودانی تولید می‌شوند. چنین محصولاتی می‌توانند جایگزین بسیار مناسبی برای قطعات و سازه‌های فولادی در مجاورت آب تلقی شوند.

  میله‌های كامپوزیتی FRP

در حال حاضر،  تولیدكنندگان مختلفی در دنیا میله‌های كامپوزیتی FRP را تولید و عرضه می‌كنند. بعضی از انواع مشهور تولیدات میلگردهای FRP كه به آسانی در بازار دنیا یافت می‌شوند‌، به قرار زیر هستند‌ 

1 پ: این محصول توسط كمپانی شیمیایی میتسوبیشی ژاپن از الیاف كربن با اساس قیری تولید می‌شوند. خصوصیات مكانیكی این نوع میلگرد كامپوزیتی عبارت است از:

این میله‌ها كه از جنس CFRP  هستند، به شكل مدور در قطرهای 1 تا 17 میلیمتر به صورت صاف، و در قطرهای 5 تا 17 میلیمتر به صورت آجدار تولید می‌شوند.

2 FiBRA-Rod: این محصول توسط كمپانی میتسوی ژاپن و از كولار 49 تولید می‌شود. خصوصیات مكانیكی این میله‌های كامپوزیتی AFRP، بدین قرار است:

3 TECHNORA: این محصول توسط شركت تی‌جین Teijin ژاپن و از آرامید تولید می شود.

4 CFCC: این محصول،كابل كامپوزیتی CFRP  بوده و توسط شركت توكیوروپ(Tokyo Rope) از فایبرهای كربنیPAN  تولید می‌شود. این محصول در قطرهای 3 تا 40 میلیمتر و با مقاومت 10 تا  kN 1100تولید می‌شود.

5 ISOROD : این محصول توسط شركت پولترال (Pultrall Inc. of Thetford Mines)  در ایالت كبك از كانادا تولید می‌شود. این محصول از فایبرهای شیشه و رزین پلی‌استر تولید شده است.

6 C-Bar: این محصول توسط شركت كامپوزیت‌های صنعتی مارشال در جكسون ویل از ایالت فلوریدا در امریكا تولید می‌شود. این محصول از فایبرهای شیشه كه در رزین وینیل استر قرار گرفته، تولید می‌شود.

توجه شود كه امروزه تولید میله‌های كامپوزیتی یك زمینهء نو در دنیا محسوب شده و به همین دلیل، متناوباً شركت‌های جدید تولید كننده در دنیا ایجاد می‌شود. به همین دلیل در این قسمت فقط مروری بر بعضی از این محصولات انجام گردید.

6LejitwhAAAAANvn8APaMURvuVWIRBhNqoFP0e9r