پودر سخت کننده ( ضد سایش ) بتن چیست

نویسنده : کلینیک بتن ایران
تاریخ ثبت : 11 آذر ، 1397

بتن ضد سایش | پودر سخت کننده بتن

بتن ضد سایش یک نام بسیار کلی است که برای دایره‌ی بسیار وسیعی از انواع بتن ها و خصوصا کفپوش های بتنی به کار برده می شود. کفپوش های بتنی یا پایه سیمانی کفپوش هایی هستند که ماده اصلی تشکیل دهنده‌ی آنها سیمان و سنگدانه های طبیعی یا به عبارت دیگر بتن است. بتن ضد سایش محصولی است که با استفاده از ژل میکروسیلیس تولید می شود. همان طور که از نام آن نیز پیداست، بتن ضد سایش مقاومت بسیار بالایی در برابر آسیب های فیزیکی و شیمیایی محیطی دارد و البته در برابر عوامل مخرب داخلی بتن نیز مقاوم است. به این ترتیب با استفاده از بتن ضد سایش، عمر و دوام سازه افزایش می یابد و احتمال خرابی و‌ هر گونه آسیب دیدگی به کمترین حد ممکن می رسد.
پودر سخت کننده بتن یا پودر ضد سایش بتن محصولی است که جهت ایجاد سطوح بتن یکدست و صیقلی با مقاومت مکانیکی بالا به منظور مقاوم سازی در برابر ساییدگی و ضربه و ... می باشد. پودر سخت کننده بتن یا پودر ضد سایش بتن با انجام پاشش پودر خشک یک سطح مقاوم ضد سایش برای بتن های تازه کف ایجاد می نماید. این سیستم باعث تقویت پیوستگی سطحی رو یه بتن به صورت یکپارچه می شود . این روش برای کلیه اماکن صنعتی که در معرض ترافیک سنگین قرار دارند، می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. 

بتن ضد سایش _ کلینیک بتن ایران

✔ روش اجرای پودر مخصوص بتن ضد سایش

پس از اتمام بتن ریزی و پس از نیمه خشک شدن سطح بتن اقدام به اجرای پودر سخت کننده بتن نمایید. بسته به کاربری سطح مورد نظر پودر سخت کننده بتن را بر روی مقاطع بتنی پاشیده تا رطوبت بتن را جذب کند. به منظور دستیابی به سطح صاف و یکنواخت با مقاومت مناسب لازم است با استفاده از ماله برقی (پروانه ای) سطح نهایی را پرداخت نمایید. پس از اتمام ماله کشی با اسپری نمودن آب عمل آوری بتن یا کیورینگ سخت شده را آغاز کنید.

✔ کاربرد پودر مخصوص بتن ضد سایش

بتن ضد سایش در انواع سازه های بتنی از جمله مسلح و غیر مسلح کارایی دارد. با استفاده از بتن ضد سایش در این نوع سازه ها، عمر مفید آن ها افزایش چشمگیری می یابد. اما شاید بیشترین کاربرد بتن ضد سایش مربوط به استفاده از آن در جاهای باشد که بتن در حالت اکسپوز قرار دارد. به این معنا که سطح بتن با فضای بیرون ارتباط دارد. دلیل آن هم این است که در چنین سازه هایی است که بتن بیشتر در معرض آسیب های محیطی از قبیل فیزیکی یا شیمیایی قرار می گیرد. به همین منظور از بتن ضد سایش در سازه هایی نظیر مخازن آب بندی، منابع بتنی، تونل ها و کانال های انتقال آب استفاده می شود. در چنین فضاهایی که بتن خصوصاً با آب سرو کار دارد، احتمال ساییدگی و آسیب بتن به صورت شیمیایی بالاست. در سازه هایی نظیر عرشه‌ی پل ها و پارکینگ ها نیز که احتمال سایش بسیار بالاست، بتن ضد سایش کاربرد فراوانی دارد. در پروژه هایی که نیاز داشته باشیم تا از بتن با نفوذپذیری کم استفاده کنیم، می توان از بتن ضد سایش بهره برد، چرا که این نوع بتن نفوذ پذیری بسیار پایینی دارد.
1.کف سازی سالن ها و محوطه کارخانه های صنعتی
2.پارکینگ و محل استقرار ماشین آلات
3.سکوهای بارگیری و سوخت گیری خودروها
4.سردخانه صنعتی، تعمیرگاه و کارواش
5.نیروگاه و محل نصب توربین و ژنراتور
6.انبار و آشیانه هواپیما
7.محل فرود و برخاستن هلیکوپتر

بتن ضد سایش _ کلینیک بتن ایران

✔ خواص و اثرات پودر بتن سخت سایش

1.حصول سطح نهایی یکپارچه و مقاوم در برابر سایش، فرسایش و ضربه
2.سهولت و سرعت اجرا
3.مناسب جهت اجراء سطوح داخلی و خارجی سازه
4.چسبندگی و پیوستگی زیاد به بتن
5.مقاوم در برابر سیکلهای ذوب و یخبندان
جهت اطلاع از نحوه خرید و قیمت انواع پودر سخت کننده بتن یا پودر ضد سایش بتن می توانید با کارشناسان فنی شرکت کلینیک بتن ایران در ارتباط باشید.

✔ ویژگی های بتن ضد سایش

در ساخت بتن ضد سایش از ژل میکروسیلیس استفاده می شود. این ژل باعث بروز ویژگی ها و مزایای مختلفی در بتن می شود. ژل میکروسیلیس موجب می شود تا مقاومت بتن در تمامی سنین افزایش قابل توجهی داشته باشد. هم چنین باعث بالا بردن مقاومت مقاومت خمشی بتن نیز می شود. مقاومت کششی بتن نیز به تبع این ها بالاتر می رود، با این حال این را می دانیم که بتن به تنهایی معمولاً مقاومت کششی پایینی دارد و به منظور این که این مشکل را رفع کنیم، از میلگرد یا همان فولاد تقویت شده استفاده می کنیم. بتن ضد سایش نفوذ پذیری بسیار پایینی دارد و در واقع به نوعی آب بندی شده است. این موضوع باعث می شود تا بتن ضد سایش در برابر حملات شیمیایی خارجی مانند حملات یون کلر مقاوم باشد و از آسیب دیدگی بتن جلوگیری به عمل آورده شود. در بتن ریزی های حجیم نیز حرارت هیدراسیون کاهش چشمگیری می یابد.

✔ مشخصات ژل میکروسیلیس

ژل میکروسیلیس که به منظور ایجاد بتن ضد سایش از آن استفاده می شود، در بسته بندی ۴، ۱۲ و ۲۵ کیلوگرمی در بازار موجود می باشد. این ماده در حالت سکون به حالت ژله‌ ای می باشد و کمی بعد از تکان دادن به صورت مایع در می آید. رنگ ژل میکروسیلیس خاکستری می باشد. در آن کلراید بسیار کمی وجود دارد که از حد استاندارد هم بسیار کم تر است. هم چنین در آن نیترات به هیچ وجه یافت نمی شود. دمای انجماد آن همانند آب است و این که قابل اشتعال نیست. معمولاً برای ساخت بتن ضد سایش، ژل میکروسیلیس را به میزان ۵ تا ۸ درصد وزن سیمان مصرفی به بتن اضافه می کنند. این ژل را می توان قبل از مخلوط کردن بتن به سیمان اضافه کرد یا این که در میکسر آن را به بتن افزود. همچنین این نکته باید در نظر گرفته شود که آزمایش ها نشان داده مصرف کمتر از پنج درصد ژل میکروسیلیس تاثیر چندانی بر روی خصوصیات بتن ندارد و حتی نتیجه‌ی عکس دارد و باعث کم شدن ویژگی های مثبت بتن می گردد. 

6LejitwhAAAAANvn8APaMURvuVWIRBhNqoFP0e9r