مایع آب کننده بتن و روان کننده بتن ( واتر پروف مایع ) چیست

نویسنده : کلینیک بتن ایران
تاریخ ثبت : 21 مرداد ، 1397

واترپروف چیست؟

واترپروف یک نوع ماده آب بند کننده می باشد که دارای خاصیت آبگریزی است. یکی از بهترین گزینه ها برای ساخت بتن و ملات های سنگدانه ای می باشد. واترپروف به صورت مایع و پودری ارائه می شود. برای سنگدانه های شکسته از واترپروف پودری و برای مصالح گرد گوشه و رودخانه ای از واترپروف مایع استفاده می شود. 

 انواع واترپروف 

  1. واترپروف پودری: یکی از محصولات کارآمد بر پایه ی اسید های چرب است. این ماده حاوی مواد پر کننده خلل و مواد دفع کننده آب می باشد. عملکرد واترپروف پودری به صورتی است که با ترکیب حاصل از هیدراسیون واکنش نشان می دهد و با جاری شدن داخل منافظ و حفره ها از نفوذ آب و رطوبت جلوگیری می کند.  
  2. واترپروف مایع بتن: یک محصول فرموله شده از روان کننده ها و اسید های چرب غیرآلی است. از این محصول برای آب بند کردن و نفوذ ناپذیر ساختن انواع بتن و ملات استفاده می شود. واتر پروف مایع به سرعت در آب حل می شود و باعث می گردد که ذرات سیمان بهم نچسبد. همچنین باعث می شود که آب موجود در مخلوط به بهترین شکل عمل کند و فرایند هیدراسیون با آب کمتری انجام گردد.  

 کاربردهای واترپروف بتن

  • جلوگیری و رفع نفوذ عوامل مخرب به داخل بتن
  • مقاومت بالا در برابر رطوبت و گرد و غبار
  • از حمله های سولفاتی و قلیایی شدن جلوگیری می کند
  • عدم تأثیر منفی در مقاومت فشاری بتن و ملات 

مایع آب کننده بتن و روان کننده بتن (واتر پروف مایع) MTOSEAL\L

MTOSEAL/L مایع مخلوطی فرموله شده از روان کننده و اسیدهای چرب غیر آلی است. این محصول به صورت مایع بی رنگ عرضه شده و به سرعت در آب پخش می شود وقتی واترپروف مایع به بتن افزوده می شود به صورت یک عامل قوی پخش کننده ذرات عمل کرده و سبب می شود که ذرات سیمان- که تمایل به کلوخه شدن دارند- پخش شوند و سطح آزاد وسیع تری به دست آورند. بدین ترتیب آب موجود در مخلوط به نحو موثرتری عمل کرد و عمل هیدراتاسیون می تواند با آب کمتر به نحو موثرتری صورت پذیرد. با به کارگیری مایع واترپروف، میزان آب مصرفی تا بیش از 10 درصد کاهش یافته و در نتیجه بتنی با دانسیته بیشتر و نفوذ پذیری بسیار کمتر حاصل می شود.

شناخت مایع آب کننده بتن _ کلینیک بتن ایرانملات واترپروف بتن

 موارد مصرف مایع آب کننده بتن و روان کننده بتن (واتر پروف مایع) 

MTOSEAL/L جهت آب بند نمودن بتن و مخلوط های ماسه سیمانی، در بتن های سازه ای و پیش ساخته، اندودها، ملات های آجرکاری و شمشه گیری و روسازی های گرانولیتیک، ایده آل جهت استخرهای شنا، دیواره های ساحلی، تونل ها، زیر زمین ها، مخازن.

مایع آب کننده بتن و روان کننده بتن ( واترپروف مایع ) _ کلینیک بتن ایران
مایع آب کننده بتن و روان کننده بتن 

 خصوصیات ویژه مایع آب کننده بتن و روان کننده بتن (واتر پروف مایع) 

  • فاقد کلراید: مناسب برای مصرف در بتن های مسلح، پیش تنیده و دریایی و سازگار با سیمان های ضد سولفات و سنگدانه های دریایی.
  • کاهش نفوذپذیری: کاهش میزان آب مصرفی در مخلوط، باعث افزایش دانسیته بتن و کاهش تخلخل آن شده و در نتیجه مقاومت بتن در برابر نفوذ آب به نحو چشمگیری افزایش می یابد.
  • افزایش مقاومت: واترپروف مایع دارای خاصیت کاهش آب (روان کنندگی) در بتن است. این امر امکان دستیابی به مقاومت های فشاری بالاتر (با کارایی یکسان) را فراهم می سازد.
  • آب بند درونی (حجمی): این محصول به صورت یک غشا یا لایه سطحی نبوده و آب بندی در کل حجم بتن یا ملات ایجاد می شود. سازگاری با انواع سیمان پرتلند و کاربرد همزمان این محصول با دیگر مواد افزودنی تولیدی شرکت کلینیک بتن ایران.
مشخصات فیزیکی و شیمیایی
وزن مخصوص gr/cm3 03/1- 02/1 در دمای 25˚C
رنگ قهوه ای
حالت فیزیکی مایع
میزان کلراید صفر براساس BS5075
مقدار هوازایی تا حد کمی از هوای بتن می کاهد

 نحوه مصرف و نکات ضروری مایع آب کننده بتن و روان کننده بتن (واتر پروف مایع) 

مقدار صحیح MTOSEAL/L باید توسط وسایل توزین مناسب اندازه گیری شود. سپس مقدار اندازه گیری شده باید مستقیما و ترجیحا در زمان افزودن آب، به دستگاه مخلوط کن اضافه شود. جهت کسب اطلاع در خصوص وسایل توزین مناسب و طریقه نصب آن با دفتر فنی کلینیک بتن ایران تماس حاصل فرمایید. مانند تمامی بتن های سازه ای، عمل آوری مناسب باید انجام شود. بدین منظور از مواد عمل آورنده نظیر استفاده از کیورینگ، گونی، خیس یا پاشیدن آب استفاده کنید. ضایعات این محصول را با آب شست و شو دهید. مصرف واترپروف مایع موجب آب بندی بتن های با کیفیت پایین نمی شود.
بنابراین دستورات مربوط به تهیه و اجرای بتن مناسب باید همواره رعایت شوند. باید از مصالح سنگی با دانه بندی مناسب استفاده کرد و مقدار سیمان مصرفی حداقل 300 کیلوگرم در مترمکعب توصیه می شود. استفاده از نوارهای آب بند بین لایه های مختلف بتن (در بتن ریزی های ناپیوسته و نیز در لبه کف ها ) مطابق با استاندارد BS5337 لازم است. زمان مصرف واتر پروف بتن در صورت نگهداری در دمای بین 2 تا 50 درجه سانتی گراد حداقل 12 ماه پس از تاریخ تولید است. چنانچه دمای محصول خارج از محدوده مذکور باشد با دفتر فنی کلینیک بتن ایران جهت مشاوره لازم تماس بگیرید.

 میزان مصرف مایع آب کننده بتن و روان کننده بتن (واتر پروف مایع) 

میزان مصرف واترپروف برای آب بند کردن بتن های حجیم 5/1 الی 5/2 درصد وزن سیمان مصرفی است. مصرف بیش از حد این محصول تا دو برابر میزان معمول، می تواند باعث افزایش زمان گیرش اولیه بتن گردد. مقاومت نهایی تحت تاثیر این دیرگیری کاش نیافته و معمولا افزایش می یابد. همچنین کارایی بتن به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

 نگهداری مایع آب کننده بتن و روان کننده بتن (واتر پروف مایع) 

در صورت دوم بودن کیسه ها از تابش آفتاب و رطوبت، تا یکسال قابل نگهداری و مصرف می باشد.

 بسته بندی مایع آب کننده بتن و روان کننده بتن (واتر پروف مایع) 

MTOSEAL/L در گالن های 20 کیلوگرمی عرضه می شود.

 نکات ایمنی مایع آب کننده بتن و روان کننده بتن (واتر پروف مایع) 

MTOSEAL/L حاوی مواد سمی و خطرناک نمی باشد ولی همانند سایر مواد شیمیایی، در هنگام کار با این ماده از دستکش و ماسک استفاده نمایید و از تماس با چشم ها، دهان و مواد غذایی اجتناب گردد.

تاییدیه کیفیت

تمامی محصولاتی که توسط شرکت کلینیک بتن ایران (مهندسین مشاور مهرازان پایدار) تولید و عرضه می گردند مطابق با استانداردهای کیفی و بین المللی می باشند.

 
نتایج آزمایشات
ماده افزودنی بدون افزودنی واترپروف مایع
نوع سیمان opc opc
نوع سنگدانه شن شن
نسبت آب به سیمان 62/0 57/0
جرم حجمی kg/m3 2335 2345
مقاومت فشاری 7 روزه 5/27 0/33
مقاومت فشاری 28 روزه 390 0/55
درصد جذب آب پس از 24 ساعت 0/5 3/0

 آشنایی با انواع افزودنی‌های کاهنده آب، فوق روان کننده بتن
آشنایی با انواع افزودنی‌های کاهنده آب، فوق روان کننده بتن 

شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر از دیگر مقالات ما بازدید نمایید:

6LejitwhAAAAANvn8APaMURvuVWIRBhNqoFP0e9r