انکر بولت (Anchor bolt)

نویسنده : کلینیک بتن ایران
تاریخ ثبت : 22 مرداد ، 1397

در پروژه های ساختمانی، انکر بولت ها به منظور نصب صفحه های فلزی به سطوح بتنی مورد استفاده قرار می گیرند. این صفحه ها امکان اتصال و جوشکاری قطعات فلزی مختلف به سازه بتنی را فراهم می کنند نکربولت ها ابزاری هستند که برای فیکس نمودن و نصب ماشین ها و ابزارهای صنعتی داخل فونداسیون قرار می گیرند. طراحان با توجه به ابعاد و اندازه دستگاه و همچنین مواردی مانند میزان ارتعاش و لرزش دستگاه و همچنین شرایط نصب اندازه آنها را مشخص می کنند

شکل ظاهری آنها شامل یک قسمت ، پیچ و مهره و یک قسمت لنگ نگه دارنده است. قسمت لنگ باید داخل فونداسیون قرار گیرد و قسمت پیچ در محل نصب  به ماشین باعث فیکس شدن ماشین به زمین می شود و قابلیت تنظیم دارند. انکربولت ها باید دارای درجه استحکام بالا ، دارای تنش تسلیم بالا ، ضد زنگ زدگی ، ضد خوردگی و طول مناسب با توجه به نوع کار باشند.
شکل های مختلفی از انکربولت وجود دارد که مختص تولید کنندگان مختلف می باشد. نوع معمول انکر بولت ها از یک پیچ به شکل مفتول شکل ساخته می شود که در طرف طول رزوه شده و همراه با مهره و واشر بسته می شود.
انکر بولت ها کاربرد بسیار گسترده ای در صنایع ساختمانی، سد سازی و پل سازی و ساخت نیروگاه ها دارند. در صنعت ساختمان انکر بولت برای اتصال صفحه های فلزی به پی ساختمان و بتن پی برای اتصالات فلزی استفاده می شود.
انکر بولت ها معمولا طبق استاندارد آمریکایی و در سایز 1/2 الی 4 اینچ تولید می شوند و بصورت خود رنگ و یا گالوانیزه گرم تحویل می شوند. انکربولت طبق درخواست مشتریان می تواند از جنس استنلس استیل نیز تولید شود

انکربولت ها چهار مشخصه دارند که در تولید و سفارش مدنظر قرار میگیرد

D قطر و یا سایز انکر بولت

Lطول پای انکربولت –مجموع طول دنده شده و هرز در طرف دنده 

Cفاصله پا معرف طول قسمت خم یا قلاب که روی سطح قرار می گیرد 

Tطول رزوه انکربولت 

استاندارد تولید انکربولت

آنچه تحت نام انکر بولت در ایران شناخته می شود تنها یک نوع از انواع متنوع انکربولت در استاندارد اتصالات صنعتی می باشد. چرا که هر نوع اتصال پیچ که یک تکیه گاه داشته باشد در استاندارد پیچ و مهره ها انکربولت می باشد. از این رو رول بولت ها و یو بولت ها نیز در دسته انکر بولت ها قرار می گیرند.


6LejitwhAAAAANvn8APaMURvuVWIRBhNqoFP0e9r