روش انجام عملیات آببندی و پوشش محافظ مواد شیمیایی(ضد اسید بر روی بتن)

نویسنده : کلینیک بتن ایران
تاریخ ثبت : 22 مرداد ، 1397

پروژه مخازن 3000 و 4000 و 5000 BLOW DOWN BASIN

محل پروژه : واحد ABS/RUBBER عسلویه

مدت زمان انجام پروژه: 2 ماه

در این پروژه به دلیل بتن ریزی مناسب نیاز به ترمیم سطوح به صورت جدیلازم نبود. با توجه به دفنی بودن سازه و قالب بندی یک طرفه ، حفرات میان بولت هم بر روی سطح بتن وجود نداشت.

سطح بتن موجود ابتدا به وسیله سند بلاستیند اسکراب و ساییده شد تا خطوط قالب ، شیرابه های سست بتن و غبار سیمان از روی سطح زدوده شود.

پس از شستشوی مجدد با جت واشر و تنظیف سطوح بتنی از داست و غبار باقی مانده و انجام عملیات ترمیم و ماهیچه کشی در ناحیه اتصال کف و دیواره مخازن نوبت به اعمال لایه آببندی در دو مرحله خواهد رسید.

در اینجا از ماده ی 2 جزئی الاستومری پایه سیمانی با نام تجاری ( انحصاری و ثبت شده در سامانه ایران کد) MTO TOP 107 محصول کلینیک بتن ایران که ترکیبی از پودر سیمان پلیمری modify ( اصلاح) شده به همراه رزین M.M.A استفاده می گردد. ضخامت پوشش نهایی 1500 میکرون و در نواحی حساس تر که به دلیل نشست طبیعی سازه و جدایش محل اتصال کف و دیوار مخزن در مدت اولیه بهره برداری  یا نشت فشار منفی آب به دلیل تراز بالای آب زیر زمینی در منطقه ویژه انرژی پارس ( عسلویه) محتمل است تا 2000 میکرون یا 2 میلیمتر خواهد بود.

پودر و رزین به نحوی ترکیب می شود که یک ملات رقیق یا یک رنگ غلیظ به دست خواهد داد. بنابرین ابزار اجرا کاردک و قلمو سایز بزرگ و جاروی کارواشی است .

کیورینگ به مدت 3 روز و با اسپری آب صورت خواهد گرفت. بعد از آن می توان نسبت به هیدروتست مخازن و بررسی نشت احتمالی و رفع پانچ اقدام نمود.

از آنجا که کارکرد مخازن BLOW DOWN BASIN بیشتر جمع آوری آبهای سطحی واحد تولید ABS وrubber در این واحد پتروشیمی است ، انتظار می رود آب دارای عوامل و یون های خورنده و آسیب زننده به بتن باشد. با توجه به آنالیز آب درصد اسیدیته بودن آب به اندازه ای نیست که نیاز به اجرای پوشش ها و لاینینگ های پایه استر یا ونیل استر اپوکسی باشد. می توان به این منظور از MTO FLOOR 804 که لاک اپوکسی خالص با نسبت ترکیب 2 واحد رزین به یک واحد هاردنر استفاده نمود. رزین در کارگاه کلینیک بتن ایران همونایژ شده و هادنر محصول ، تولید شرکت شل می باشد.

پس از ترکیب رزین و هاردنر و انجام الزامات استاندارد ASTM D4263 در خصوص میزان رطوبت سطح بتن بوسیله تست شبنم که معمولا 28 روز پس از آخرین مرحله کیورینگ لایه آببند پایه سیمانی خواهد بود، پوشش لاک به وسیله ایرلس و یا رولر تا ضخامت 500 میکرون اجرا خواهد شد.

لاک اپوکسی به دلیل خلوص و چسبندگی بالا به سطح نیاز به پرایمر اپوکسی در زیر کار ندارد. ابزار پس از اجرا با تینر شستشو می گردد. دمای اجرای لاک اپوکسی و اصولا پوشش های پلیمری بسیار مهم استو باید در دامنه 5 تا 30 درجه سانتیگراد باشد. در غیر این صورت عوارضی مثل تاول زدگی یا حباب هایی به شکل چشم ماهی بر روی پوشش مشاهده شده و نفوذ پذیری لایه محافظ شیمیایی را بالا برده و عملا کاربرد آن را بی اثر می کنند.

پروژه های مشابه انجام شده توسط کلینیک بتن ایران

  • ترمیم و آببندی و اجرای پوشش ضد اسید مخازن خنثی سازی فاز 3 پالایشگاه آبادان
  • ترمیم و اببندی و اجرای پوشش محافظ شیمیایی سالن بخار نیروگاه دماوند
  • ترمیم و آببندی و اجرای پوشش ضد اسید کولینگ تاور و محوطه پمپ های تزریق پالایشگاه آبادان
  • ترمیم و آببندی و اجرای پوشش محافظ شیمیایی مخزن بزرگ خنثی سازی پتروشیمی جم
  • ترمیم و آببندی و اجرای پوشش ضد اسید تصفیه خانه شیمیایی ذوب آهن اصفهان
  • ترمیم و آببندی و اجرای پوشش ضد اسید مخزن خنثی سازی واحد RO پالایشگاه آبادان
  • ترمیم و آببندی و اجرای پوشش ضد اسید کولینگ تاور و حوضچه اسیدی مجتمع فسفات کارون

6LejitwhAAAAANvn8APaMURvuVWIRBhNqoFP0e9r