چسب کاشت میلگرد چیست

نویسنده : کلینیک بتن ایران
تاریخ ثبت : 23 مرداد ، 1397

هر آنچه که باید درباره چسب کاشت میلگرد (آرماتور) بدانید

کاشت میلگرد عملیاتی است که برای افزایش دوام و مقاومت بتن صورت می گیرد. در واقع امروزه یکی از پرکاربرد ترین کارها برای افزایش مقاومت سازه های بتنی، کاشت میلگرد می باشد. از جمله شرایطی که مهندسین را مجبور می کند تا از این روش برای تقویت سازه های بتنی استفاده کنند می توان به تغییر مشخصات فنی و نقشه های طرح و اجرای سازه ها، تغییر کاربری و شرایط بهره برداری، ایجاد سهولت در اجرا و در دسترس بودن مصالح و تجهیزات اشاره کرد. مراحل روش کاشت میلگرد در بتن به ترتیب ایجاد سوراخ در بتن ها به وسیله‌ ی دریل یا کرگیری در سطوح بتنی، شست و شو و تمیز کاری سطوح بتنی و داخل سوراخ های ایجاد شده به وسیله‌ ی دمنده و مکنده های هوا، تزریق چسب کاشت میلگرد به وسیله تجهیزات مخصوص در عمق کافی و در نهایت هم نصب میلگرد بر روی سازه ‌ی بتنی است. 

چسب بتن برای کاشت میلگرد
چسب بتن برای کاشت میلگرد 

 ویژگی های چسب کاشت میلگرد

چسب کاشت میلگرد ماده‌ ای شیمیایی است که بر پایه رزین های اپوکسی، پلی استر و وینیل استر تولید می شود. چسب کاشت میلگرد در بتن علاوه بر رزین های پلیمری که در ترکیبش وجود دارد، دارای افزودنی های بتن نیز می باشد. این افزودنی ها شامل مواد نرم کننده برای افزایش انعطاف پذیری چسب کاشت میلگرد و کاهش دمای تبدیل شیشه‌ ای، پرکننده ها که انقباض چسب را در موقع گیرش و سخت شدن کاهش می دهد و خصوصیات مکانیکی آن را تقویت می کند. مهم ترین ویژگی چسب های کاشت میلگرد که به صورت عمومی باید در تمامی انواع مختلف این چسب ها وجود داشته باشد شامل ویسکوزیته مناسب در زمان اختلاط و نصب، زمان مصرف مناسب، زمان ژله‌ ای شدن مناسب، مدت نگهداری مناسب، دانسیته و اشباع سازی قابل قبول می باشد. به طور کلی ویژگی های مقاومتی چسب کاشت میلگرد در مقابل بارهای استاتیکی، دینامیکی و شبه دینامیکی بسیار مهم می باشد. همچنین این موضوع که عملکرد چسب ها در محیط های خورنده و اسیدی چگونه باشد تیز محل توجه است.

 کاربرد های چسب کاشت میلگرد

  • پر کردن شکاف های موجود در سقف، دیوار و کف
  • نصب صفحات فلزی روی سطوح عمودی 
  • کاشت بولت و میلگرد روی سطوح عمودی و افقی 

قیمت چسب بتن برای کاشت میلگرد
قیمت چسب بتن برای کاشت میلگرد 

 مزایای استفاده از چسب کاشت آرماتور

  • اجرا و پیاده سازی سریع و آسان
  • نیازی به استفاده از حلال ها ندارد
  • خاصیت چسبندگی بالا
  • عوامل جوی و محیطی تاثیری روی آن ندارد 

 انواع چسب کاشت میلگرد (کاشت آرماتور)

همانند تمامی محصولات موجود در صنعت ساخت و ساز، چسب کاشت آرماتور نیز در انواع و برند های مختلف تولید می شود که هر کدام ویژگی های منحصر به خود را دارا هستند. بدیهی است که پیش از انتخاب برند چسب کاشت میلگرد بایستی تحقیقات کافی و لازم برای شناخت بهترین چسب کاشت میلگرد مناسب انجام شود. به مانند تمامی محصولات، در هنگام انتخاب چسب مناسب لازم است تا توجه کافی به آیین نامه ها و قوانین مربوطه داشته باشیم تا بتوانیم بهترین انتخاب را انجام دهیم. چسب کاشت میلگرد از نظر ترکیبات شیمیایی، مشخصات مکانیکی و کاربرد تفاوت هایی با هم دارند و از این نظر نیز به سه دسته ‌ی کلی تقسیم می شوند:

  1. چسب کاشت میلگرد کپسولی
  2. چسب کاشت میلگرد کارتریجی
  3. چسب کاشت میلگرد حجمی

چسب کاشت میلگرد کپسولی

این محصول از خانواده رزین های پلی ‌استر (Polyester) و اپوکسی وینیل استر(Epoxy Vinyl Ester) است. چسب های کاشت کپسولی به صورت دو جزئی (خمیر کاشت دو جزئی) ارائه می شود. این چسب ها برای بولت های مخصوص سر مهره دار استفاده می شود.در این روش چسب کاشت درون کپسول هایی شفاف و شیشه ای تعبیه می شود. این کپسول ها با اندازه و حجم های متفاوت عرضه می شوند. چسب کاشت میلگرد کپسولی در داخل شیشه هایی شفاف در بازار عرضه می شود. این چسب ها به چسب بولت شیشه ‌ای و پیچشی نیز شناخته می شوند. از دو جز رزین های پلی استر و رزین اپوکسی وینیل استر تشکیل شده و در حجم های مختلفی عرضه می شود. این نوع چسب ها باید پس از شکستن جداره‌ ی شیشه ‌ای مورد مصرف قرار بگیرند و پس از این کار، گیرش بسیار قوی‌ای ایجاد می کنند که حتی در محیط های خورنده و اسیدی نیز مقاومت بالایی از خود نشان می دهد.

چسب کاشت میلگرد کارتریجی

چسب های کاشت کارتریجی برای کاشت در سطوح بتنی، چوبی و سنگی استفاده می شود. چسب کاشت میلگرد کارتریجی نیز دو جزئی است و بر پایه رزین اپوکسی یا پلی استر یا وینیل استر و جز دوم سخت کننده پلی آمین می باشد که از آن برای نصب و کاشت آرماتور در سطوح بتنی استفاده می شود. باور عمومی این است که در بین سه نوع کلی چسب کاشت میلگرد، نوع کارتریجی از بقیه بهتر است چرا که سهولت اجرایی بالایی دارد، خطای آن پایین است و کیفیت بسیار بالایی نیز از خود نشان می دهد. البته این نکته نیز باید ذکر شود که این چسب قیمت تمام شده ‌ی بیشتری نسبت به دو نوع دیگر دارد.

چسب کاشت میلگرد حجمی

چسب کاشت میلگرد حجمی معمولا به صورت دو یا سه جزئی می باشد. نوع ۳ جزئی بدون حلال بر پایه رزین اپوکسی بیسفنول A، هاردنر بتن و پلی آمید تشکیل شده است که به منظور کاشت آرماتور و بولت ها در بتن مسلح طراحی شده است. چسب کاشت میلگرد حجمی چسبندگی بسیار بالایی در سطوح مختلف بتنی ایجاد می کند و مقاومت بالای کششی و خمشی که ایجاد می کند نیز معمولا مورد توجه مهندسین قرار می گیرد.
یکی از اقتصادی ترین و کاربردی ترین راه های افزایش مقاومت بتن استفاده از کاشت میلگرد یا بولت است. گاهی به دلایلی چون اشتباه در اجرای بتن، تغییر در نقشه، اشتباهات محاسباتی، اشتباه در میلگرد گذاری، افزایش مقاومت برشی، تغییر پارامترهای نقشه ای، از کاشت میلگرد (آرماتور) در فونداسیون استفاده می شود. این روش با افزایش مقاومت امکان ایجاد تغییرات را ممکن می سازد و امکان اصلاح اشکالات طراحی یا اجرای بتن را به وجود می آورد.
در مواردی چون اتصال بتن جدید به قدیم، اجرای ستون ها، تیر ها و دیوار های برشی می توان از کاشت میلگرد به تعداد و قطر مناسب استفاده کرد. کاشت میلگرد به سه روش استفاده از مواد پایه سیمان، خمیر کاشت میلگرد (شیمیایی) و یا مهار مکانیکی انجام می شود.

 روش های استفاده از کاشت میلگرد (کاشت آرماتور) 

  • مواد پایه سیمانی

در روش کاشت میله با استفاده از مواد پایه سیمانی، حفره ای به قطر 55  میلی متر بزرگتر از قطر میلگرد ایجاد می کنند. حفره ایجاد شده بعد از تمیز کاری و عاری شدن از گرد و غبار به نسبت دو سوم از حجم حفره با ملات حاوی مواد منبسط شونده و روان ساز پر می شود. سپس آرماتور توسط جک به داخل حفره هدایت می شود.

  • مهار مکانیکی

در روش مهار مکانیکی حفره ای به قطر 2 میلی متر بزرگتر از میلگرد ایجاد می شود و میلگرد همراه با مهار مکانیکی داخل حفره جای گذاری می شود. با چرخاندن پیچ آرماتور پره های انتهای آن باز شده و به دیواره ی حفره می چسبند. هرچند این پره ها می توانند موجب خرد شدن دیوار شوند ولی به هر حال در کارهای استاتیکی جزء روش های کاشت بولت و کاشت آرماتور بسیار عالی هستند.
این میلگرد ها بنا بر مقاومت و قطرشان دارای مقاومت کششی و برشی مخصوص هستند که کارخانه سازنده به خریداران ارائه در طراحی تعداد و عمق کاشت میلگرد موثر می باشد. 

قیمت چسب کاشت میلگردقیمت چسب کاشت میلگرد 

کلینیک بتن ایران با فروش چسب کاشت میلگرد در خدمت شما همراهان می باشد. شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر از دیگر مقالات ما بازدید نمایید:

6LejitwhAAAAANvn8APaMURvuVWIRBhNqoFP0e9r