روغن قالب بندی بتن چیست

نویسنده : کلینیک بتن ایران
تاریخ ثبت : 13 آذر ، 1397

روغن قالب بتن

روغن قالب بتن یک نوع روغن شیمیایی رها کننده قالب بتن است که بر پایه مواد نفتی با استفاده از ترکیب روغن های مخصوص و مواد شیمیایی ساخته می شود به طوری که محلول در آب بوده و خواص برتری نسبت به روغن های قالب معمولی دارد. این روغن در واکنش با مواد شیمیایی موجود در بتن یک لایه نازک دافع آب در سطح قالب تشکیل می دهد و باعث جدا سازی آسان قالب از بتن مى شود و از قالب های چوبی و فلزی محافظت می کند. برای جلوگیری از چسبندگی قالب به بتن و کنده شدن بتن باید از روغن قالب استفاده کرد. در این مقاله سعی داریم درباره ی ویژگی ها و کاربرد های روغن قالب بتن صحبت کنیم.

رها ساز بتن از قالب  

برای رها کردن قالب های بتنی و در واقع عملیات رهاسازی بتن، برای آن که بتن به قالب نچسبد، از نوعی روغن شیمیایی استفاده می شود که به آن روغن قالب بتن گفته می شود. این روغن معمولا از مواد نفتی به دست می آید و در آن از افزودنی های شیمیایی و روغن های مخصوص دیگری نیز استفاده می شود. روغن قالب بتن در واقع این طور عمل می کند که با انجام یک واکنش شیمیایی با سطح بتن، یک لایه نازک بر روی آن ایجاد می کند که این لایه دارای خاصیت دفع آب می باشد. همین موضوع باعث می شود تا قالب به راحتی از بتن جدا گردد و به آن نچسبد. البته این موضوع تنها وظیفه ‌ی روغن قالب بتن نیست و در واقع این روغن از قالب های مورد استفاده بر روی بتن نیز حفاظت می نماید. علاوه بر سهولت جداسازی قالب ها از بتن و همچنین سهولت در تمیز کاری و جلوگیری از زنگ زدن قالب ها، روغن قالب بتن استاندارد باید ویژگی های دیگری نیز داشته باشد. عموما استفاده از روغن نامرغوب یا روغن سوخته به عنوان روغن قالب باعث می شود تا سطح بتن لکه دار شود و این موضوع اصلا مورد دلخواه ما نیست. خصوصا برای بتن هایی که اکسپوز هستند و ظاهر آن ها برای ما اهمیت دارد.   

روغن قالب بتن _ کلینیک بتن ایران
نحوه ساخت قالب فلزی بتن 

تداركات مربوط به قالب ها قبل از بتن ریزی 

روغن، امولسیونی است که با ایجاد یک لایه نازک روی سطح قالب باعث سهولت جدا شدن قالب از بتن می شود. به همین منظور به هیچ وجه از روغن سوخته استفاده نمی شود. تداركات مربوط به قالب ها قبل از بتن ریزی:
باید نسبت به قالب های در تماس با بتن نما، توجه کافی مبذول داشت. درز بین تخته ها و درز بازشوهایی كه در قالب ایجاد شده اند، باید کاملا آب بندی شوند تا شیره بتن از درزها بیرون نزند. باید از حركت قالب از جای خود و نیز حركت اجزای قالب نسبت به یکدیگر جلوگیری به عمل آید. تراز و شاقولی بودن قالب ها نباید در حین بتن ریزی به هم بخورد. به این منظور گاه با ریسمان بندی بین نقاط مرجعی كه به قالب متصل نیستند از حفظ وضعیت قالب اطمینان به عمل آید.
تمام قطعاتی كه به قالب متصل هستند باید كاملا محكم شوند تا لرزاندن بتن باعث شل شدن آنها نگردد. برای تسهیل كار متراكم كردن بتن در دیوارهای بلند و امثال آن، باید در نقاط لازم روی قالب بازشوهایی تعبیه نمود. این بازشوها باید دارای دری باشند كه به راحتی باز و بسته شده و كاملا آب بند شوند.
پایه های اطمینان باید به نحوی قرار گیرند که پایداری مجموعه قالب ها کاملا تامین شود. از اتکای پایه ها بر زمین های سست باید جدا احتراز گردد.
جدار قالب باید به موادی آغشته شوند که بتن پس از گرفتن به آن نچسبد و هم قالب بندی به راحتی انجام شود و هم سطح بتن پس از قالب برداری خراب نشود. نوع این مواد بر حسب هوای محیط و سطح مورد نیاز برای بتن، پس از قالب برداری متفاوت است.
علاوه بر ممانعت از چسبیدن قالب به بتن به عنوان مهم ترین وظیفه اولیه، استفاده از روغن قالب بندی بتن به لحاظ اجرایی باید منجر به سهولت در جداسازی قالب ها از بتن، سهولت در تمیز کاری و جلوگیری از زنگ زدن آن ها شده تا به قالب ها نیز آسیبی وارد نگردد. به طور کلی استفاده از روغن سوخته و یا روغن های نامرغوب به عنوان روغن قالب، عمدتا منجر به لکه شدن سطح نهایی بتن می گردد. علاوه بر آن این مواد با ورود به سطح بتن منجر به ایجاد یک سطح پودری شده که افت کیفیت سطح نهایی و کاهش دوام بتن را به دنبال خواهد داشت. معایب ذکر شده با استفاده بیش از اندازه روغن بر روی سطوح قالب ها تشدید خواهد شد. اما تنها وجود یک لایه بسیار نازک از روغن های قالب مانع از پیوند قالب با بتن می شود.
باید نسبت به قالب های در تماس با بتن نما، توجه کافی مبذول داشت. درز بین تخته ها و درز بازشوهایی كه در قالب ایجاد شده اند، باید کاملا آب بندی شوند تا شیره بتن از درزها بیرون نزند.
باید از حركت قالب از جای خود و نیز حركت اجزای قالب نسبت به یکدیگر جلوگیری به عمل آید.
تراز و شاقولی بودن قالب ها نباید در حین بتن ریزی به هم بخورد. به این منظور گاه با ریسمان بندی بین نقاط مرجعی كه به قالب متصل نیستند از حفظ وضعیت قالب اطمینان به عمل آید. تمام قطعاتی که به قالب متصل هستند باید كاملا محكم شوند تا لرزاندن بتن باعث شل شدن آنها نگردد. برای تسهیل كار متراكم كردن بتن در دیوارهای بلند و امثال آن، باید در نقاط لازم روی قالب بازشوهایی تعبیه نمود.
این بازشوها باید دارای دری باشند كه به راحتی باز و بسته شده و كاملا آب بند شوند. پایه های اطمینان باید به نحوی قرار گیرند که پایداری مجموعه قالب ها کاملا تامین شود. از اتکای پایه ها بر زمین های سست باید جدا احتراز گردد.
جدار قالب باید به موادی آغشته شوند که بتن پس از گرفتن به آن نچسبد و هم قالب بندی به راحتی انجام شود و هم سطح بتن پس از قالب برداری خراب نشود. نوع این مواد بر حسب هوای محیط و سطح مورد نیاز برای بتن، پس از قالب برداری متفاوت است.

قالب بندی فلزی فونداسیونقالب بندی فلزی فونداسیون 

 خواص روغن قالب بتن 

روغن قالب بتن باعث صاف و صیقلی شدن سطح بتن می شود. برای صرفه جویی در هزینه و زمان قالب بندی بتن از روغن قالب بتن استفاده می کنند. برای عدم نیاز به اعمال ضربات مکانیکی و افزایش عمر مفید قالب های بتن از روغن قالب بتن استفاده می کنند. روغن قالب بتن باعث قابلیت پوشش دهندگی مطلوب روی سطح قالب بتن می شود. 

 مزایا انواع روغن قالب بتن

روغن قالب بتن در واقع انواع و مدل های مختلفی دارد و بسته به جنس قالب تولید و عرضه می شود. روغن قالب بتن به انواع روغن قالب چوبی بتن، روغن قالب فلزی بتن و روغن قالب فایبرگلاس بتن تقسیم می شود. مهم ترین مزیت روغن قالب بتن در اصل این است که روند جداسازی و تمیز کردن قالب بتن را تسهیل می کند و همچنین روند آن را تسریع می نماید. همین تسهیل و تسریع روند خود به خود باعث می شود تا هزینه های قالب بندی بتن نیز کاهش یابد. علاوه بر این که سهولت کار هزینه را کاهش می دهد، کوتاه تر شدن زمان کار نیز باعث کاهش و صرفه جویی در هزینه ها می شود. روغن قالب بتن معمولا بر پایه آب نیست و همین موضوع باعث می شود تا زنگ زدگی یا خوردگی در قالب بتن به وجود نیاید. مهم تر از این ها این که روغن قالب بتن به هیچ وجه با بتن مخلوط نمی شود و هیچ مشکلی برای بتن به وجود نمی آورد. روغن های عادی می توانند با ترکیب با بتن، مشکلات زیادی را برای آن بیافرینند، اما در روغن قالب بتن با تمهیداتی که برای آن در نظر گرفته شده است، چنین اتفاقی رخ نمی دهد. پیش از استفاده از روغن قالب بتن، باید مطمئن شویم که آن روغن دارای ویژگی های مورد نظر ما می باشد.
استفاده از روغن های غیر استاندارد و نامرغوب می تواند مشکلات زیادی را برای ما بیافریند. روغن نامرغوب می تواند با بتن ترکیب شود و مشکلاتی برای دوام و مقاومت آن به وجود بیاورد. به طور مثال دوام و مقاومت آن ها را کاهش دهد که به هیچ وجه پذیرفته نیست. هم چنین روغن نامرغوب همان طور که پیش از این نیز به آن اشاره کردیم، می تواند باعث بروز لکه هایی بر روی بتن شود. این موضوع نیز خصوصا در مورد بتن هایی که اکسپوز هستند و سطح آن ها مشخص است، به هیچ وجه پذیرفته نیست. در واقع همین دلایل است که اهمیت استفاده از روغن استاندارد و مناسب را به خوبی نشان می دهد. بنابراین پیش از استفاده از روغن قالب بتن باید از استاندارد و مرغوب بودن آن اطمینان حاصل کنیم. امکان استفاده از روغن قالب بتن برای انواع قالب های بتنی و قالب فلزی بتن و قالب چوبی بتن و قالب پلاستیکی بتن و قالب فایبر گلاس. تمیز سازی سریع و آسان قالب های بتن با استفاده از روغن قالب بتن. روغن قالب بتن بر پایه آبی نیست چون باعث زنگ زدگی قالب ها خواهد شد و با بتن به سادگی ممزوج نیست.

 ویژگی های روغن قالب بتن

ویژگی اصلی و بسیار مهم روغن قالب بتن، ایجاد سطحی صاف و صیقلی بر روی بتن و در واقع در میان بتن و قالب آن می باشد. معمولا برای جداسازی قالب از بتن از ضربات مکانیکی استفاده می کردند، اما حالا با استفاده از روغن قالب بتن دیگری نیزی به این ضربات مکانیکی نیست. علاوه بر این ویژگی ها، روغن قالب بتن دارای خاصیت هایی برای قالب بتن کف نیز هست. در واقع روغن قالب بتن باعث می شود تا طول عمر قالب ها افزایش یابد. این روغن ها با جلوگیری از زنگ زدن و خوردگی قالب های بتنی، عمر و دوام آن ها را افزایش می دهند. 

 مشخصات روغن قالب بتن

وزن روغن قالب بتن 83/0 کیلوگرم است. رنگ روغن قالب بتن قهوه ای تیره است. شکل روغن قالب بتن به شکل مایع با ویسکوزیته پایین است.

 مقدار مصرف روغن قالب بتن

  • 20 الی 40 متر مربع به ازای هر لیتر روغن قالب بتن بسته به سطح قالب بتن است.
  • طریقه مصرف روغن قالب بتن
  • سطح قالب ها را می توان به وسیله پیستوله یا برس یا غلتک به وسیله روغن قالب بتن اندود کرد.

 نکات ایمنی روغن قالب بتن

روغن قالب بتن قابلیت اشتعال دارد، پس حتما باید نکات ایمنی در مورد نگهداری روغن قالب رعایت شود. در زمان مصرف روغن قالب بتن از دستکش و عینک ایمنی استفاده شود.
طریقه نگهداری روغن قالب بتن: روغن قالب بتن در ظروف در بسته و شرایط محیطی مناسب به دور از هر نوع آلودگی مخصوصا ورود هر گونه گرد و غبار حداقل تا 18 ماه از تاریخ تولید قابل نگهداری است.
نکات ایمنی روغن قالب بتن: روغن قالب بتن قابلیت اشتعال دارد، می باید نکات ایمنی را در مورد مواد قابل اشتعال رعایت کرد. در هنگام استفاده از روغن قالب بتن از دستکش و عینک ایمنی استفاده فرمایید. 
علاوه بر ممانعت از چسبیدن قالب به بتن به عنوان مهمترین وظیفه اولیه، استفاده از روغن قالب بندی بتن به لحاظ اجرایی باید منجر به سهولت در جداسازی قالب­ ها از بتن، سهولت در تمیز کاری و جلوگیری از زنگ زدن آن­ها شده تا به قالب­ها نیز آسیبی وارد نگردد. به­ طور کلی استفاده از روغن­ سوخته و یا روغن­ های نامرغوب به عنوان روغن قالب، عمدتا منجر به لکه شدن سطح نهایی بتن می­ گردد. علاوه بر آن این مواد با ورود به سطح بتن منجر به ایجاد یک سطح پودری شده که افت کیفیت سطح نهایی و کاهش دوام بتن را به دنبال خواهد داشت. معایب ذکر شده با استفاده بیش از اندازه روغن بر روی سطوح قالب­ ها تشدید خواهد شد. اما تنها وجود یک لایه بسیار نازک از روغن­ های قالب مانع از پیوند قالب با بتن می شود. محصولات کلینیک بتن ایران در دو نوع پایه آبی و پایه رزینی می باشند.
روغن قالب پایه آبی با مشخصه MTOOIL 440 به دلیل استفاده از آب در فرمولاسیون آن جهت کاهش میزان مصرف، این محصول نسبت به نوع رزینی، با محیط زیست سازگارتر بوده و اصطلاحا به آنها جدا‌کننده ‌های دوستدار محیط زیست گفته می‌شود. همچنین در جایی که از قالب های پلاستیکی استفاده می شود کاربرد دارد.
روغن قالب پایه رزینی با مشخصه MTOOIL450 می باشد و اهمیت بسزای این ویژگی در خصوص ساخت قطعات بتنی در شرایطی است که دمای عمل­ آوری بتن زیاد بوده و ماده رهاساز نباید در این شرایط از روی سطح قالب تبخیر شود. مکانیزم جداکنندگی این ماده ایجاد یک لایه ممانعت کننده بر روی سطح قالب بوده و واکنش شیمیایی با بتن انجام نمی ­دهد. جهت استعلام می توان از همین وب سایت با مراجعه به قسمت تماس با ما و تماس با کارشناسان اطلاع حاصل فرمایید.

قالب بندی ساختمان

قالب بندی ساختمان

شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر از دیگر مقالات ما بازدید نمایید:

6LejitwhAAAAANvn8APaMURvuVWIRBhNqoFP0e9r