انواع آب بندهای استخرها و مخازن آب

نویسنده : کلینیک بتن ایران
تاریخ ثبت : 18 مهر ، 1397

انواع آب بندهای استخرها و مخازن آب

آب بند های مورد استفاده در استخرها و مخازن آب با توجه به مراحل ساخت اجرا میشوند تا از نشت آب به بیرون از دیواره های بتنی جلوگیری شود. بدیهی است که به کار بردن صحیح آنها دوام پایداری را برای سازه ما به دنبال دارد. برای سازه هایی که به علت رعایت نکردن اصول آب بندی دچار نشتی آب شده اند روشهای ترمیم وجود دارد که در حالتی که از خالی کردن آب مخزن معذوریم و از بیرون مخزن به ترمیم آن بپردازیم اصطلاحا به آن آب بندی در حالت فشار منفی گفته میشود. روش آب بندی از داخل آب بندی فشار مثبت نامیده میشود.

آب بندها به ترتیب مراحل ساخت عبارتند از:

الف) واتر استاپها شامل 1-واتر استاپ تخت 2-واتر استاپ حفره دار 3-واتراستاپ هیدروفیلی یا بنتونیتی

 ب)-ماستیک پلی یورتان

 ج)-پوشش الاستومری

 د)-نفوذگر کریستالی

الف) واتر استاپها

 از آب بند یا واتر استاپ به‌منظور آب‌بندی درزهای اجرایی و محل‌های قطع بتن استفاده میشود. از واتراستاپ تخت در محل اتصال کف دیواره و یا اتصالات با دو نوبت بتن ریزی در کف استفاده میشود. واتر استاپ حفره دار در درزهای انبساطی کاربرد دارد. وجود حفره در میانه مقطع واتراستاپ اجازه حرکتهای طولی ناشی از انبساط و انقباض حرارتی سازه را فراهم میکند.  واتر استاپهای هیدرو فیلیک و بنتونیتی در درزهای ایجاد شده به کار میرود و در اثر قطع بتن و بتن ریزی های مرحله ای با منبسط شدن در اثر رطوبت درز را آب بندی میکنند.

ب) ماستیک پلی یورتان

از ماستیک پلی یورتان جهت پوشاندن درز انبساطی در کف و دیواره و همچنین اطراف لوله های گذرنده از جدار دیواره مخزن استفاده میشودبرای لوله عبوری از بتن ماستیک پلی یورتان مناسب می باشد به علت انعطاف پذیری بالا تا 4 برابر طول خودش و عدم نفوذ پذیری و همچنین چسبندگی خوب به فلز و بتن. جمع شدگی در این ماستیکها کمتر از 5 درصد است.و راه حل اجرا بدینگونه است که ابتدا سطح فلز و لبه داخلی کیسینگ بتنی از غبار , شیرابه بتن و آلودگی پاک میشود. دقت کنید چون از ماستیک پلی یورتان استفاده میکنیم شستشو با آب انجام نمیشود.فیلر گذاری از جهتی که تماس با آب وجود ندارد انجام شده و ضخامت دیوار تا 1.5 برابر عرض فاصله بین لوله و بتن پر میشود. ماستیک کاری به نحوی که روی فلز و جدار داخلی بتن پر شود انجام شده و سطح پرداخت می شود.

 ج) پوشش الاستومری

این پوشش یک پوشش دو جزیی الاستومری است که بر پایه سیمان پلیمری و رزین است. میزان مصرف بر روی بتن با سطح مناسب 5/1 تا 2 کیلوگرم میباشد. سطح زیر کار باید قبل از اعمال این پوشش از نظر پرداخت و خلل و فرج و تخلخل یکنواخت شود تا پوشش الاستومری مناسبی بر روی سطح انجام شود. بهترین مواد جهت ترمیم زیر سطح و سوراخها مانند سوراخ میان بولت در دیواره مخزن استفاده از ترمیم کننده های الیاف دار می باشد. پوشش الاستومری به نام آب بند کننده فشار مثبت نیز نامیده میشود و بر روی دیواره داخلی استخر یا مخزن با برس کشیده میشود.

د) نفوذگر کریستال شونده

استفاده از پوشش کریستال شونده عمدتا مربوط به زمانی است که سازه ما دچار نشتی شده است و چون امکان خالی کردن آب مخزن یا استخر مخصوصا استخرهای صنعتی به علت شرایط کاری کارخانه وجود ندارد بهترین روش برای آب بند کردن دیواره سازه از بیرون میباشد. از موارد آشنای استفاده این مواد چاله آسانسورها و ایستگاه پمپاژ آب و در جاهایی است که سطح سازه پایین تر از سطح زمین و در معرض آب های سطحی زمین میباشد. عملکرد این نفوذگر بدینگونه است که چون حاوی سیمان غنی شده با سدیم فعال است پس از اعمال آن بر روی دیواره, سدیم فعال برای واکنش نیاز به آب دارد در نتیجه به دنبال آب, درون ترک ها نفوذ میکند و در واکنش با آب درون ترک ها یک پوشش کریستالی تشکیل میدهد که مانع نشتی آب میشود. به این نوع آب بندی اصطلاحا آب بندی فشار منفی گفته میشود.

6LejitwhAAAAANvn8APaMURvuVWIRBhNqoFP0e9r