افزودنی های کاهنده آب ( کاهش دهنده آب ) در بتن چیست

نویسنده : کلینیک بتن ایران
تاریخ ثبت : 02 آبان ، 1397

کاهش دهنده های آب در بتن

کاهنده های آب در بتن نوعی از افزودنی های بتن هستند که پیش از بتن ریزی به بتن اضافه می شوند. در تقسیم بندی مواد افزودنی شیمیایی، کاهنده های آب در دسته‌ی کندگیر کننده ها قرار می گیرد. کاهنده های آب یا روان کننده های بتن معمولاً بین ۵ تا ۱۰ درصد میزان آب بتن را کاهش میدهند و باعث افزایش اسلامپ و کارایی بتن، بدون نیاز به افزودن آب می شوند. این موضوع باعث می شود تا تخلخل بتن تا حد زیادی کاهش یابد و در نهایت می تواند باعث شود تا مقاومت نهایی بتن تا ۲۵ درصد افزایش یابد، چرا که برای رسیدن به کارایی مورد نظر آب کمتری مصرف خواهد شد. در برخی موارد نیز مقاومت تغییری نمی کند که باز هم برای ما مطلوب است. چرا که اگر می خواستیم با افزایش مقدار آب در بتن به اسلامپ یا کارایی بیشتر برسیم، مقاومت کاهش پیدا می کرد. افزودنی های کاهنده آب در بتن باعث می شود تا نفوذپذیری آب نیز در بتن کاهش یابد. کاهش نفوذپذیری بتن باعث می شود تا سرعت انتشار مواد شیمیایی مهاجم در بتن کاهش یابد و در نتیجه دوام و عمر بتن افزایش قابل توجهی داشته باشد.

کاهنده های آب _ کلینیک بتن ایران

مزایای استفاده از کاهنده های آب در بتن

نسبت آب به سیمان یکی از متغیرهایی است که در ویژگی های مختلف بتن تأثیرگذار است و در شکل گیری خصوصیات مختلف آن نقش مهمی را ایفا می کند.کاهش مقدار آب باعث بالا رفتن میزان چگالی و کیفیت چسب سیمانی می گردد. مقدار آب به وسیله‌ی هیچ روش دیگری (جز استفاده از مواد افزودنی های کاهنده آب در بتن ) نمی تواند کاهش یابد. از طرفی نیز برای بالا بردن کارایی بتن به مقدار آب بیشتری نیاز است. اگر به شکل عادی میزان آب بتن را کاهش دهیم، بدون آنکه تغییرات آن را در قسمت های مختلف در نظر بگیریم، احتمالاً با یک بتن بسیار سخت و با کارایی پایین مواجه خواهیم شد که در هنگام بتن ریزی مشکلات زیادی را برای ما فراهم خواهد کرد. اینجاست که استفاده از کاهنده های آب اهمیت بالای خود را نشان می دهد. قدرت کاهنده های آب در بتن نوعی افزودنی برای مخلوط کاهنده های آب در بتن نوعی از افزودنی های بتن هستند که پیش از بتن ریزی به بتن اضافه می شوند هستند. یعنی این افزودنی ها به مخلوط بتن اضافه می شوند تا میزان آب را کاهش دهند. این موضوع به این معنی است که ویژگی های مربوط به کارایی و جاری شدن بتن حفظ می شود و بتن ریزی نیز آسان خواهد بود. کاهنده های آب تبخیر نمی شوند؛ آن ها کمک می کنند تا اسلامپ یا جریان پذیری بتن بدون اضافه کردن آب افزایش یابد. همچنین باعث می شوند تا شما به مقاومت مورد نظر خود در بتن نهایی برسید.

کاهنده های آب یا کاهش دهنده های آب در بتن _ کلینیک بتن ایران

نحوه عملکرد کاهنده های آب در بتن

با اضافه کردن افزودنی های کاهنده آب به بتن، میزان آب موجود در بتن کاهش می یابد و هم زمان با آن مقاومت نهایی بتن نه تنها تغییری نمی کند، بلکه افزایش نیز می یابد. این موضوع به این دلیل رخ می دهد که شما برای افزایش اسلامپ بتن هیچ آبی به آن اضافه نمی کنید و در نتیجه نسبت آب به سیمان شما در یک محدوده‌ی پایین باقی می ماند. تقریباً به ازای هر اینچ اسلامپی که به وسیله‌ی افزودنی های کاهنده آب در بتن اضافه می کنید، حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ psi از مقاومت بتن را حفظ می کنید. یعنی اگر به جای کاهنده آب از آب برای افزایش اسلامپ استفاده می کردید، این مقدار از مقاومت بتن کاسته می شد. در بسیاری از پروژه های با اهمیت و بزرگ که در آن ها از بتن استفاده می شود، این موضوع بسیار حیاتی می باشد. امروزه در اکثر پروژه های عمرانی که در آن ها بتن ریزی وجود دارد، از افزودنی های کاهنده آب استفاده می شود و این افزودنی جز پرکاربردترین مواد افزودنی در بتن محسوب می شود. از دیگر مزایای استفاده از افزودنی های کاهنده آب در بتن می توان به افزایش کارایی، کاهش نفوذ پذیری، افزایش مقاومت در برابر هوازدگی و کاهش احتمال ترک خوردگی بر اثر خزش اشاره کرد. افزودنی های کاهنده آب انواع مختلفی دارند و هر کدام ویژگی های مخصوص به خود را دارا می باشند. انتخاب نوع افزودنی به این موضوع بستگی دارد که بتن شما چه ویژگی هایی دارد یا انتظار دارید که چه ویژگی هایی داشته باشد. با بررسی این عوامل می توانید تصمیم بگیرید که می خواهید از چه نوع کاهنده‌ای استفاده کنید.

کاهنده های آب در بتن _ کلینیک بتن ایران

6LejitwhAAAAANvn8APaMURvuVWIRBhNqoFP0e9r