استفاده از روان کننده نفتالین چگونه است

نویسنده : کلینیک بتن ایران
تاریخ ثبت : 1397/08/05

افزودنی فوق روان کننده بتن

روان کننده ها میزان آب مورد نیاز مخلوط را کاهش می دهند و کارایی را بهبود می بخشند، ملات چسبنده تر شده و بهتر در قالب جای می گیرد. روان کننده ها معمولاً نوعی رزین محلول نمکی هستند، رنگ آنها اکثر اوقات قهوه ای تیره است و بشکل مایع یا پودر برای مصرف بفروش می رسند. جهت استفاده از آن باید مطابق دستورالعمل سازنده عمل کرد. در صورتی که بیش از مقدار مورد نیاز روان کننده به کار رود، هیچ و سودی ندارد و در عوض ممکن است ملات ضعیف تر شود.اضافه کردن افزودنی های فوق روان کننده به دو طریق ممکن است. یا میتوان آن را در هنگام ساخت بتن به مخلوط اضافه کرد و یا آنکه افزودنی را در پای کار به کامیون مخلوط کن اضافه نمود.

فوق روان کننده بتن بر پایه پلی نفتالین

افزودنی بتن فوق روان کننده بتن می تواند پایایی بتن را به روشهای گوناگون افزایش دهد. در ابتدا روانسازهای بتن کیفیت و عملکرد بتن را به شدت افزایش می دهند که خود می تواند باعث افزایش عمر مفید سازه شود . همچنین افزودن فوق روان کننده بتن می تواند این امکان را ایجاد کند که از سنگدانه های بازیافتی بتن توانمند و با کیفیتی تولید کنیم و بعد از آن انرژی مورد نیاز برای بدست آوردن مقاومت های بالای اولیه در بتن های پیش ساخته به مقدار زیادی می تواند کاهش یابد و در نهایت این هزینه با هزینه افزودنی بتن فوق روان کننده بتن جایگزین شود . استفاده از فوق روان کننده بتن این امکان را خواهد داد که از بتن های پسماند بهره خوبی بگیریم و در نهایت از نظر زیست محیطی تخریب کمتری برای استخراج سنگدانه ها و سایر محصولات مورد نیاز برای ساخت بتن نماییم . از جمله مزایای روان کننده بتن بر پایه نفتالین سولفونات نسبت به روان کننده بتن بر پایه لیگنو سولفونات می توان به عدم ایجاد حباب زایی در بتن اشاره کرد . همچنین ایده آل ترین ماده افزودنی برای ساخت بتن میکروسیلیسی فوق روان کننده نفتالینی است . میزان مصرف ماده افزودنی کاهنده آب فوق روان کننده بتن باید با توجه به آزمایشات دقیق کارگاهی و همچنین شرایط جوی و مصالح مورد مصرف تعیین شود ولی میزان مصرف مطابق بروشور فنی شرکت شیمیایی کلینیک بتن ایران و مطالعات انجام گرفته 1 الی 5/1 درصد سیمان مصرفی است . پیشنهاد می شود هرگز بیشتر از حد تعیین شده از ماده افزودنی فوق روان کننده بتن را به مخلوط بتنی نیافزاید چون موجب آب انداختگی بیشتر و جداشدگی سنگدانه ها و همچنین کندگیر شدن آن می شود .

روان کننده نفتالینی _ کلینیک بتن ایران

موارد کاربرد فوق روان کننده بتن بر پایه پلی نفتالین

1.تولید بتن های مسلح و غیرمسلح
2.تولید قطعات بتن پیش ساخته
3.بتن ریزی در مقاطع با تراکم آرماتور بالا
4.بتن ریزی های حجیم
5.قالب های لغزان و پیش تنیده
6.اجرای بتن دالها، پی ها، ستونها، دیوارها و پل ها و ...

روان کننده مایع را باید ابتدا در آب مخلوط ریخته و بهم زده و سپس داخل مخلوط خشک ریخته شود، در صورتی که به هنگام کاربرد پودر روان کننده باید ابتدا آن را با مصالح خشک مخلوط کرده سپس آب را به مخلوط خشک اضافه کنیم.برای مصرف ماده افزودنی فوق روان کننده بتن باید مقدار تعیین شده را با 2 برابر حجم آب ترکیب نموده و سپس به سایر اجزای طرح اختلاط بتن افزود . همچنین امکان افزودن آن به بتن آماده و درجا در تراک میکسر نیز وجود دارد . فوق روان کننده بتن MTOCRETE N-510 را می توان در زمان ساخت بتن به بچینگ افزود . باید دقت شود که توزین ماده افزودنی باید دقیق انجام شود و حتماً به ازای هر متر مکعب از بتن حداقل 1 دقیقه با بتن میکس شود .

    
سایر مقالات
افزودنی های حجم دهنده بتن
افزودنی های حجم دهنده بتن
از پودر آلومینیوم و دیگر مواد حجم دهنده به مقدار بسیار کمی در بتن یا دوغاب استفاده می‌شود تا حجم آن پیش از سخت شدن کمی افزایش پیدا کند. 
ادامه مطلب
بتن مسلح با الیاف سلولز چوب
بتن مسلح با الیاف سلولز چوب
چوب عمدتاً شامل سلولز، همی سلولز و لیگنین می باشد. خصوصیات الیاف سلولز چوب تا حد زیادی تحت تاثیر روش استخراج الیاف و فرایند تصفیه قرار می گیرد.
ادامه مطلب
مبانی اصول طرح اختلاط بتن های متراکم
مبانی اصول طرح اختلاط بتن های متراکم
تاکنون روش استانداردی برای طرح بتن های خود تراکم ارائه نشده است، بلکه محققان مختلف براساس مجموعه ای از اصول اولیه که گاه برای بتن های معمول مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین براساس نتایج مخلوطهای آزمایشی که به صورت آزمون و خطا ساخته می شوند، اقدام نموده و در برخی موارد نیز توصیه‌هایی برای کوتاه کردن مسیر طراحی و کم کردن تعداد مخلوطهای آزمایشی ارائه نموده اند.
ادامه مطلب
انواع درزها و درزبندهای بتن
انواع درزها و درزبندهای بتن

انواع درزها و درزبندهای بتن

عملكرد پوشش های بتنی تا حد زیادی به عملكرد رضایت بخش درزهای آنها بستگی دارد. طراحی محل درزها كه در واقع همراه با پیش بینی محل ترك خوردگی می باشد، نه تنها یک دانش كاربردی بلكه هنر ظریفی می باشد. دال های بتنی در معرض تغییر مکان های دائمی مختلف، از جمله تغییر مكان‌های ناشی از خشك شدن، انقباض و خزش می باشند. چنانچه در دال‌ها درزها به درستی تعبیه و طراحی نشوند نیروهای کششی ناشی از انقباض بتن باعث ترک خوردگی خواهد شد

ادامه مطلب