آزمایش اسکن بتن مسلح چیست

نویسنده : کلینیک بتن ایران
تاریخ ثبت : 27 آبان ، 1397

اسکن بتن مسلح | اسکن میلگردهای بتن | آزمایش های غیر مخرب بتن

اسکن بتن مسلح یا اسکن میلگردهای بتن یکی از آزمایش های غیر مخرب در سازه های بتنی است. اجرای این آزمایش می تواند اطلاعاتی نظیر قطر میلگرد، محل و کاور میلگردهای مدفون در بتن را به ما بدهد. دستگاه های اسکن بتن مسلح انواع و قدرت های متفاوتی دارند و هر کدام متناسب با قدرت خود می توانند میلگردها را در اعماق مختلف به ما نمایش دهند. آزمایش اسکن بتن مسلح می تواند وضعیت میلگردهای سازه های بتنی را در تمامی عناصر ساختمانی نظیر فونداسیون، ستون، دیوار، تیر و دال به نشان دهد. اما باید به این نکته نیز توجه کرد که این آزمایش دارای محدودیت و خطا نیز می باشد. در واقع هر چه عمق میلگرد بیشتر شود و تراکم میلگردها نیز افزایش یابد، احتمال خطای دستگاه اسکنر نیز وجود دارد. البته این موضوع به قدرت دستگاه نیز بستگی دارد.

اسکن بتن مسلح _ کلینیک بتن ایران

✔ اسکنر میلگرد در اسکن بتن مسلح

اسکنر میلگرد وسیله‌ای است که توسط آن آزمایش اسکن بتن مسلح یا آزمایش های غیر مخرب بتن انجام می شود و ما می توانیم به اطلاعاتی مهم نظیر محل آرماتورها و ضخامت پوشش بتنی موجود بر روی آرماتور دست پیدا کنیم. این اطلاعات از طریق روش های الکترومغناطیسی به دست می آیند. بر خلاف خود بتن، آرماتورها یا میلگردهای موجود در آن نسبت به امواج الکترومغناطیسی با فرکانس پایین، واکنش شدیدی دارند و با اعمال این امواج بر روی بتن می توان محل آن ها را تشخیص داد.

اسکن بتن مسلح _ کلینیک بتن ایران

✔ روش های اسکن بتن مسلح

دو روش اصلی برای اسکن بتن مسلح به وسیله‌ی امواج الکترومغناطیسی وجود دارد.

روش اول از یک سیم پیچ برای ایجاد شار مغناطیسی استفاده می شود. شار عبوری از بتن توسط یک دستگاه حساس اندازه گیری می شود. بتن ماده‌ای است برای شار مغناطیسی رسانایی ندارد و در برابر آن مقاومت بسیار بالایی دارد. هنگامی که اسکنر به محلی در نزدیکی آرماتور میرسد، دستگاه شروع به نشان دادن یک جریان مغناطیسی شدید می کند، چرا که آرماتور به خوبی رسانای شار مغناطیسی است. شدت جریان اندازه گیری شده همچنین با ضخامت پوشش بتنی بر روی میلگرد رابطه دارد و به وسیله‌ی آن می توان ضخامت پوشش بتن در آن ناحیه را به دست آورد.

روش دوم اسکن بتن مسلح که این روش نیز برای پیدا کردن آرماتور یا میلگردهای موجود در بتن به کار می رود، از یک منبع جریان متناوب و یک نشانگر جریان استفاده می شود. هنگامی که اسکنر در سطحی بدون آرماتور حرکت می کند، نشانگر جریان کاهش جریان را نشان می دهد و برعکس، درست در زمانی که اسکنر در بالای آرماتور قرار می گیرد، افزایش شدیدی در جریان مشاهده می شود. میدان مغناطیسی ایجاد شده توسط سیم پیچ در آرماتور جریان های گردابی القایی ایجاد می کند که این جریان ها به نوبه خود میدان مغناطیسی ثانویه بوجود می آورند. میدان ثانویه مغناطیسی جریانی برخلاف جریان اولیه ایجاد می کند که این دلیل کاهش جریان اولیه نشان داده شده توسط نشانگر در حالت وجود آرماتور در بتن است.

✔ کاربردهای آزمایش اسکن بتن مسلح

یکی از مهم ترین کاربردهای آزمایش اسکن بتن مسلح استفاده از مهم ترین نتیجه‌ی آن یعنی پیدا کردن محل میلگردها می باشد. هنگامی که در یک پروژه بخواهیم برش هایی بر روی بتن ایجاد کنیم، نیاز داریم تا بدانیم محل دقیق میلگردها کجا هستند تا در هنگام برش دچار مشکل نشویم. اگر چنین کاری پیش از انجام پروژه انجام نشود، خسارات غیر قابل پیش بینی ای به سازه وارد می شود و می تواند پروژه را تا زمان زیادی به تاخیر بیندازد. هم چنین یکپارچگی و ثبات سازه نیز ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرد که یک مشکل بسیار جدی خواهد بود. هم چنین یکی دیگر از کاربردهای مهم آزمایش اسکن بتن مسلح، پیدا کردن محل میلگردهای خورده شده و مبادرت به ترمیم آن ها می باشد. به وسیله‌ی این آزمایش مهندسین قادر هستند تا محل میلگردهایی را که دچار خوردگی شده‌اند را پیدا کنند و مشکل سازه‌ی بتنی را که بر اثر همین خوردگی به وجود آمده را برطرف سازند. آزمایش التراسونیک بتن مسلح آزمایش بسیار دقیقی است و نیازمند دقت و توجه بالایی برای انجام صحیح آن می باشد. بنابر این ضروری است تا مهندسین و کارشناسان با تجربه و آموزش دیده در این زمینه این آزمایش را انجام دهند تا پروسه‌ی کار و روند انجام آزمایش دچار هیچ گونه مشکلی نشود و همه چیز به نحو احسن به پایان برسد.

اسکن بتن مسلح _ کلینیک بتن ایران

اسکن بتن مسلح _ کلینیک بتن ایران

6LejitwhAAAAANvn8APaMURvuVWIRBhNqoFP0e9r