چسب کاشی چیست

نویسنده : کلینیک بتن ایران
تاریخ ثبت : 25 آذر ، 1397

همه آن چیزی که باید درباره چسب کاشی بدانید

چسب کاشی در واقع ماده‌ ای شیمیایی است که به وسیله‌ی آن کاشی ها در محل مورد نظر خود قرار می گیرند و مستحکم می شوند. چسب کاشی انواع مختلفی دارد و بر پایه‌ی نحوه ساخت و مواد تشکیل دهنده به انواع مختلفی تقسیم می شود. هر کدام از این چسب ها دارای ویژگی ها، مزایا و معایب خاص خود می باشند که بایستی با توجه به آن ها و در نظر گرفتن شرایط موجود انتخاب شود که می خواهیم از کدام نوع استفاده کنیم. مهم ترین ویژگی هایی که در مورد یک چسب کاشی مورد بررسی قرار می گیرند، قدرت چسبندگی آن ها، قدرت اتصالات، مقاومت مکانیکی و شیمیایی و همچنین دوام آن هاست. بسیار مهم است که چسب کاشی مورد استفاده در فضاهایی خاص که مثلا رطوبت بالایی دارند یا مواد شیمیایی مختلفی در آن ها وجود دارد، در مقابل این عوامل مقاومت لازمه را دارا باشد. در ادامه به بررسی انواع مختلف چسب های کاشی موجود می پردازیم و ویژگی های مختلف آن ها را مطرح می کنیم.

چسب کاشی _ کلینیک بتن ایران

✔ چسب کاشی ملات نازک

این چسب کاشی بر پایه ملات سیمان پرتلند ساخته شده است و پودری شکل است. بنابراین نیاز است تا پیش از مصرف با مایعی نظیر آب یا افزودنی هایی مانند اکریلیک ترکیب شده‌اند. البته بسته به کارخانه تولیدی و برند مورد نظر، ممکن است قبل از مصرف این ترکیب افزودنی های بتن انجام شده باشد و ما دیگر نیازی به این کار نخواهیم داشت. چسب کاشی ملات نازک قدرت اتصال و چسبناکی بسیار بالایی دارد و می تواند وزن های بسیار زیادی را تحمل کند. از آن جایی که این چسب از سیمان پرتلند تشکیل شده است، مقاومت بالایی نیز دارد و می توان از آن در مکان های مرطوب و جاهایی که در معرض حرارت هستند نیز استفاده کرد. این چسب در رنگ های مختلفی نظیر خاکستری و سفید عرضه می شود و ما این قدرت انتخاب را خواهیم داشت تا متناسب با دکوراسیون و دیگر اجزای ساختمان رنگ چسب کاشی را نیز انتخاب کنیم.

چسب کاشی _ کلینیک بتن ایران

✔ چسب کاشی پیش ترکیب شده

این چسب کاشی از نوعی چسب کاشی آلی به نام بنه ساخته می شود و تنها در دیوارهای خشک از آن استفاده می گردد. بنه آلی ماده‌ ای شیمیایی است که با استفاده از لاتکس و نفت خام تولید می گردد و مصارف زیادی از آن در صنعت صورت می پذیرد. یکی از کاربردهای مهم بنه همین استفاده از آن در چسب های پیش ترکیب شده است. همان طور که اشاره کردیم مهم است که از این چسب در محیط هایی استفاده کرد که خشک هستند. اگر از آن در محیط هایی استفاده شود که مدام تحت رطوبت هستند، این چسب دچار مشکلات جدی خواهد شد.

✔ چسب کاشی خمیری (پلیمری)

چسب کاشی خمیری یا پلیمری نوعی چسب کاشی است که بر پایه رزین های اکریلیکی، مواد معدنی و دیگر افزودنی های شیمیایی تولید می شود و از آن می توان در تمام سطوح داخلی و خارجی دیوارها استفاده کرد. مزیت اصلی این نوع چسب نصب سریع و وزن بسیار پایین آن می باشد که باعث می شود تا بار مرده‌ی ساختمان به حد خوبی کاهش یابد و وزن کلی ساختمان کم تر شود. هم چنین سهولت و سرعت نصب آن نیز باعث می شود تا هزینه های مختلف ساختمان کاهش یابد که این موضوع هم از موارد بسیار مطلوب و مزایای مهم این نوع چسب است.

✔ چسب کاشی اپوکسی

چسب کاشی اپوکسی نوعی چسب کاشی است که بر پایه رزین های اپوکسی ساخته شده است و در کاشی کاری، خصوصاً کاشی کاری مکان های با ویژگی خاص نظیر رطوبت یا دمای زیاد استفاده های فراوانی از آن می شود. این چسب ها علاوه بر مقاومت رطوبتی و حرارتی، در برابر عوامل خورنده‌ی شیمیایی نیز مقاوم اند. قدرت اتصال و چسبندگی آن ها به قدری بالاست که معمولاً برای کاشی کاری سطوحی نظیر سقف نیز از این نوع چسب کاشی استفاده می شود. هم چنین مقاومت شیمیایی بالای چسب کاشی اپوکسی باعث می شود تا در برابر مواد شوینده شیمیایی نیز مشکلی نداشته باشند. بنابراین در فضاهایی که در آن ها مدام می خواهیم از مواد شیمیایی شوینده استفاده کنیم، بهتر است تا از چسب کاشی اپوکسی استفاده کنیم تا در هنگام شست و شو به وسیله‌ ی مواد شوینده‌ ی شیمیایی مشکلی برای کاشی ها و چسب هایشان پیش نیاید.

6LejitwhAAAAANvn8APaMURvuVWIRBhNqoFP0e9r