مواد مربوط به کیورینگ بتن

نویسنده : کلینیک بتن ایران
تاریخ ثبت : 26 آذر ، 1396

بررسی مواد عمل آوری بتن 

کیورینگ مرحله‌ ای حیاتی برای هیدراسیون سیمان و به طور کلی تشکیل بتن است. برای جلوگیری از کاهش رطوبت در بتن، اقدامات ویژه ‌ای بر روی آن صورت می ‌گیرد. یکی از آن ‌ها، استفاده از مواد و ترکیبات شیمیایی برای پیش ‌گیری از کاهش رطوبت از مخلوط بتن می‌ باشد؛ که در نهایت موجب می ‌شود تا بتن در مرحله ‌ی آخر بهترین وضع ممکن را داشته باشد.

کیورینگ بتن چیست؟

عمل آوری (کیورینگ) حفظ میزان رطوبت و دمای مناسب بتن در سنین اولیه آن (پس از عملیات بتن ریزی) است، به گونه ای که بتن بتواند به خصوصیات طراحی شده دست پیدا کند. بدون فراهم آوردن رطوبت مناسب، مصالح سیمانی بتن قادر به واکنش دهی مناسب جهت پدید آمدن محصولی با کیفیت نیستند. تبخیر آب یا خشک شدن زود هنگام بتن ممکن است آب مورد نیاز برای انجام واکنش های شیمیایی در بتن را از بین ببرد (که منظور از واکنش شیمیایی هیدراسیون گفته می شود) و در نتیجه بتن قادر به رسیدن به خواص مطلوب خود نمی باشد. با توجه به سرعت هیدراسیون، دما عامل مهمی در عمل آوری مناسب است، در نتیجه ی پیشرفت در کسب مقاومت در دماهای بالاتر سریع تر اتفاق میافتد. به طور کلی دمای بتن برای دستیابی به سرعت مناسب در کسب مقاومت باید همواره بیش از 10 درجه ی سانتی گراد (50 درجه فارنهایت) باشد. علاوه بر این به هنگام کسب مقاومت دمای مشابهی نیز باید درون بتن فراهم آید تا از پدید آمدن ترک های حرارتی جلوگیری شود. برای بتن های نمایان، رطوبت اضافی و شرایط وزش باد نیز عوامل مهمی محسوب می شوند. این دو عامل با اثر گذاشتن بر سرعت از دست دادن رطوبت بتن سبب پدید آمدن ترک، کاهش کیفیت سطح بتن و نیز دوام آن می گردند. برای جلوگیری از ترک خوردگی انقباضی خمیری در نظر گرفتن تدابیر احتیاطی جهت کنترل نمودن تبخیر رطوبت از سطح بتن قبل از قرار گیری آن در محل ضروری است. 

آیین نامه کیورینگ بتنآیین نامه کیورینگ بتن 

انواع مواد کیورینگ بتن

  • ترکیبات رزین مصنوعی
  • ترکیبات اکریلیک
  • ترکیبات وکس
  • ترکیبات رابر کلرینیتد (لاستیک کلری شده)
  • ترکیبات رزین مصنوعی برای کیورینگ بتن

رزین مصنوعی نوعی پوسته در اطراف بتن ایجاد می ‌کند که باعث می‌ شود تا از هدر رفت رطوبت در آن جلوگیری شود. نهایتا اگر بخواهیم کار دیگری بر روی بتن انجام دهیم، این پوسته به وسیله‌ ی شستن با آب داغ کاملا پاک می‌ شود.

ترکیبات اکریلیک برای کیورینگ بتن

اکریلیک از پلیمرهای اکریلیک اسید تشکیل شده است. این ماده نیز به خوبی بتن را می ‌پوشاند و از کاهش رطوبت در آن جلوگیری می‌ کند. در ضمن در صورت آن ‌که متعاقبا بخواهیم چیز دیگری به بتن اضافه کنیم (مثلا گچ کاری) دیگر نیازی به شستن آن با آب داغ نیست؛ چرا که این ماده در چسبندگی سطوح بتن مشکلی ایجاد نمی ‌کند.

ترکیبات وکس برای کیورینگ بتن

ترکیبات وکس به مانند ترکیبات رزین عمل می‌ کند. با این تفاوت که با گذشت زمان خواص خود را از دست می ‌دهد.

ترکیبات رابر کلرینیتد برای کیورینگ بتن

این نوع مواد به محض آن که روی بتن قرار می‌ گیرد، لایه‌ای ضخیم روی آن ایجاد می‌کنند. این ماده به خوبی بتن را محافظت می‌ کند و در ضمن منافذ جزئی و کوچک بتن را نیز پر می‌کند. اما این ماده در بازه ‌های بلند مدت باقی نمی‌ ماند و خود به خود فرسوده می ‌شود.

ویژگی‌ های مواد مختلف برای کیورینگ بتن

5 ویژگی مهم و اساسی وجود دارند که کیفیت مواد مربوط به کیورینگ بر طبق آن ‌ها سنجیده می‌ شود:

  • احتباس آب
  • قابلیت بازتاب
  • بازه‌ ی زمانی خشک شدن
  • گیرش در طولانی مدت
  • فرّار نبودن ماده

پروسه استفاده از مواد کیورینگ بر روی بتن

مواد یا ماده کیورینگ بتن در هنگام استفاده یک پوسته به دور بتن تازه تشکیل می‌دهند. این پوسته به رطوبت داخل بتن اجازه نمی‌دهد تا از آن خارج شود و در نتیجه به هدف دلخواه خود در کیورینگ می ‌رسیم. مواد کیورینگ می ‌توانند شامل ترکیبات مختلفی هم چون وکس‌ ها، رزین ‌های طبیعی، رزین‌ های مصنوعی و حلال‌ هایی با نوسان ‌پذیری بالا باشند. معمولا پس از ریختن مواد کیورینگ بر روی بتن تازه، رنگ آن به رنگ سفید یا خاکستری در می ‌آید. این ویژگی باعث می ‌شود تا نور تابیده شده به آن به خوبی بازتابانده شود و بتن گرم ‌تر نشود. از مواد کیورینگ زمانی استفاده می‌شود که نازک ‌کاری بر روی بتن به پایان رسیده باشد و آب آزاد موجود بر روی بتن از بین رفته باشند. مواد کیورینگ (همان طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید) به وسیله ‌ی اسپری و با فشار ثابت به روی بتن قرار می‌ گیرد. معمولاً یک لیتر از ماده‌ی کیورینگ می‌تواند بین 0٫2 تا 0٫25 متر مربع از سطح بتن تازه را بپوشاند. فشار اسپری اغلب بین 0٫5 تا 0٫7 مگاپاسکال می ‌باشد. در مقیاس‌های کوچک، می ‌تواند به جای اسپری از بُرِس و غلتک ‌های رنگ نیز استفاده کرد. مواد کیورینگ نباید در سطوحی ریخته شود که در آینده قصد داریم روی آن بتن ‌ریزی اضافی انجام دهیم.

قیمت مواد کیورینگ بتنقیمت مواد کیورینگ بتن 

شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر از دیگر مقالات ما بازدید نمایید:

6LejitwhAAAAANvn8APaMURvuVWIRBhNqoFP0e9r