استفاده از کفپوش‌های بتنی ساخته شده با الیاف مصنوعی

نویسنده : کلینیک بتن ایران
تاریخ ثبت : 01 تیر ، 1397

بتن ساده و معمولی در برابر جمع شدگی پلاستیک و ترک خوردگی به علل گوناگون بسیار آسیپ‌پذیر است. این مشکل در کفپوش‌های بتنی چندین برابر می‌شود، چرا که کفپوش نسبت به جاهای دیگر، در معرض فرسایش و ضربه‌های بیشتری قرار دارد. این مشکلات ما را بر آن داشته تا تدابیری برای کفپوش‌ها بیندیشیم تا بتوانیم دوام و عمر آن‌ها را افزایش بدهیم.استفاده از الیاف در بتن و مواد بتنی به عنوان یک افزودنی، قدمتی تاریخی دارد و به زمان روم و مصر باستان بازمی‌گردد. آن‌ها از موی اسب به عنوان افزودنی در بتن استفاده می‌کردند که بخشی از یکی از سازه‌هایی که رومیان در آن زمان ساخته‌اند، یعنی کُلسیوم (Colosseum) همچنان پا بر جا باقی مانده است. مصریان در آجرهایی که برای ساخت و ساز درست می‌کردند، از کاه استفاده می‌نمودند.
امروزه ما برای بهبود ویژگی‌های مختلف بتن، خصوصاً افزایش مقاومت و همچنین کاهش جمع شدگی و ترک خوردگی در آن، از الیاف مصنوعی همانند شیشه، پلی‌استر، نایلون، پلی‌پرپیلین و الیاف فولاد در بتن استفاده می‌کنیم.

استفاده از کفپوش‌های بتنی ساخته شده با الیاف مصنوعی

مقایسه بین انواع الیاف ها 

الیاف شیشه به نسبت بقیه گران‌تر هستند و به علت بارندگی ممکن است برای سلامتی انسان مضر و خطرناک باشند. الیاف فولاد در برابر خوردگی ضعف دارند؛ هم چنین وزن مرده‌ی ساختمان را افزایش می‌دهند که دلخواه ما نیست. فولاد هم به نسبت دیگر الیاف کمی گران است.

کاربرد الیاف در بتن

در واقع عملکرد الیاف مصنوعی یا طبیعی در بتن به این صورت است که مواد تشکیل دهنده‌ی بتن، خصوصاً سنگدانه‌ها را به خوبی در کنار هم نگه می‌دارد و از جدا شدن آن‌ها جلوگیری می‌نمایند. در نتیجه تبخیر یا خروج آب از بتن باعث ترک خوردن و آسیب دیدگی بتن نمی‌شود. امروزه به صورت گسترده از الیاف مصنوعی برای کاهش جمع شدگی پلاستیک و ترک خوردگی بر اثر تغییرات دما (ترک خوردگی ترمودینامیک) استفاده می‌شود. علاوه بر این‌ها، الیاف مصنوعی می‌توانند ویژگی ضد حریق بودن را برای یک سازه ایجاد کنند.

مزایای استفاده از الیاف مصنوعی در بتن و کفپوش‌های بتنی

اصلی‌ترین و مهم‌ترین مزیت استفاده از الیاف مصنوعی در بتن، کاهش ترک خوردگی بر اثر جمع شدگی می‌باشد. نفوذپذیری بتن را کاهش می‌دهد و نازک‌کاری بر روی بتن را تسهیل می‌نماید. الیاف مصنوعی دوام و مقاومت بتن و عمر سازه را به طور کلی افزایش می‌دهند. استفاده از الیاف مصنوعی، مقاومت بتن را در حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش می‌دهد. همچنین از نظر اقتصادی نیز به صرفه هستند و باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود؛ به این ترتیب که بازدهی بتن تا ۵ درصد افزایش پیدا می‌کند و استفاده از سیمان به میزان ۳ درصد کم می‌شود. آزمایش‌ها نشان داده که بتنی که در آن از الیاف مصنوعی استفاده شده، کارایی بیشتری نیز داشته است.

کفپوش‌های بتنی که از الیاف مصنوعی در آن‌ها استفاده شده است، در برابر فرسایش مقاوم هستند. بنابراین در انبارها و مکان‌هایی که بارهای سنگین بر روی کف آن‌ها جابه‌جا می‌شود، استفاده از این نوع کفپوش بسیار به صرفه و مناسب می‌باشد. ضمن این که دوام و عمر کفپوش های بتنی نیز افزایش پیدا می‌کند و تا مدت بسیار زیادی، نیازی به ترمیم یا جایگزینی نخواهند داشت.

6LejitwhAAAAANvn8APaMURvuVWIRBhNqoFP0e9r