کاشت میلگرد در بتن برای افزایش مقاومت

نویسنده : کلینیک بتن ایران
تاریخ ثبت : 1397/04/04

در یک سری موارد خاص برای تقویت و مقاوم کردن سازه‌های بتنی لازم است تا کاشت میلگرد در بتن صورت بگیرد. قابلیت اتصال بتن جدید به قدیم و اتصال تمامی اجزا وسازه‌های فولادی به سازه‌های بتنی موجود با استفاده از روش کاشت آرماتور و بولت یکی از مهم‌ترین تحولات در صنعت ساخت و ساز به شمار می‌رود. اتصال و چسب کاشت تعبیه شده بین دو المان، می‌بایست جواب‌گوی نیروهای وارده به دو المان را از هر لحاظ دارا باشد. به طور کلی روش کاشت بولت و آرماتور یکی از پرکاربردترین و اقتصادی‌ترین روش‌های تقویت سازه‌ی موجود است که امکان اصلاح نقصان و اعمال تغییرات در نقشه‌های اجرایی در آن وجود دارد و هم چنین می‌توان در طرح‌های مقاوم سازی ساختمان‌ها و سازه‌هایی که پیش از این ساخته شده‌اند، مورد استفاده قرار بگیرند. در این امر، داشتن دانش کافی برای طراحی و اجرای کاشت میلگرد و آرماتور در بتن اهمیت بسیار بالایی دارد. در این بین، انتخاب نوع چسب کاشت میلگرد در جهت ایجاد اتصال بهتر میان بتن و آرماتور از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد. در اکثر موارد اجرای کاشت میلگرد باید به صورتی انجام شود که مقاومت کششی بتن بیشتر از مقاومت کششی میلگرد باشد.

به صورت کلی، کاشت آرماتور و بولت به سه روش و نوع زیر تقسیم می‌شود:

۱. کاشت میلگرد و بولت با استفاده از مواد پایه سیمانی

۲. کاشت میلگرد و بولت با استفاده از چسب‌های مخصوص کاشت (چسب کاشت اپوکسی، چسب کاشت شیمیایی)

۳. کاشت میلگرد و بولت با استفاده از مهار مکانیکی

کاشت میلگرد و بولت با استفاده از مواد پایه سیمانی

در پروژه‌های ساختمانی به دلیل فراموشی در تعبیه ریشه‌های ستون یا دیوار برشی، اجرای ستون در محل‌هایی غیر از محل استقرار ستون در نقشه، رفع خطا در محل میلگردهای انتظار و بالاخره عملیات بهسازی و بازسازی ساختمان از روش کاشت پایه سیمانی استفاده می‌شود. در روش کاشت آرماتور و بولت در بتن سوراخی به قطر 5 میلی‌متر بزرگ‌تر از قطر میلگرد و به طول مهاری آن و یا بیش‌تر، با استفاده از دستگاه مغزه‌گیر (کرگیر)، در بتن ایجاد می‌شود و داخل آن با حجم دو سوم حفره، ملات روان پر می‌گردد. ملات روان دارای مواد منبسط شونده و  روان‌ساز است. پس از پر نمودن قسمت خالی، آرماتور و یا بولت به کمک جک هیدرولیک با فشار به داخل سوراخ فشار داده می‌شود. مواد داخل حفره در مدت زمان لازم عمل‌آوری می‌گردد تا ملات به مقاومت مورد نیاز برسد. طبیعی است اگر آرماتور یا بولت کاشت شده آجدار باشد مقاومت کششی آن رضایت بخش‌تر خواهد بود.

کاشت میلگرد و بولت با استفاده از چسب‌های مخصوص

روش کاشت آرماتور و بولت با استفاده از مواد پایه اپوکسی مانند روش کار کاشت با مواد پایه سیمانی است که در آن به جای سیمان از رزین اپوکسی یا چسب کاشت آرماتور و بولت استفاده می‌شود. با توجه به چسبندگی فوق‌العاده زیاد چسب‌های کاشت اپوکسی بتن، بدیهی است که قطر سوراخ کوچک‌تر خواهد شد، در نتیجه عملیات کرگیری آسان‌تر می‌گردد. اما قیمت مواد کاشت اپوکسی بیش‌تر از مواد پایه سیمانی است. چسب‌های کاشت آرماتور اپوکسی قدرت گیرش فوق‌العاده زیادی به سطح بتن و فولاد دارند. بنا بر این آن‌ها را نمی‌توان به صورت ترکیب کامل بسته‌بندی و حمل نمود، زیرا به سرعت فاسد می‌شوند.

سایر مقالات
کنترل ریز دانه بتن
کنترل ریز دانه بتن
تعیین آن به کمک آزمایش رنگ سنجی برای ماسه و سپس آزمایش مقایسه مقاومت ملات برای ماسه و گاه تعیین افت وزنی با کمک آب اکسیژنه برای شن و ماسه
ادامه مطلب
اهمیت و لزوم مقاوم سازی لرزه ای سازه های بتنی
اهمیت و لزوم مقاوم سازی لرزه ای سازه های بتنی
اصول مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله به معنی اصلاح سازه موجود جهت افزایش توان باربری آن در برابر انواع بارهای وارده می باشد. مقاوم سازی لرزه ای به معنی افزایش مقاوم سازی ساختمان نسبت به حرکت زمین، شتاب و نیروی وارده به سازه و گسیختگی خاک به علت زلزله می باشد
ادامه مطلب
جدول عیار بتن چیست ؟
جدول عیار بتن چیست ؟

بتن ترکیبی است از ماسه، شن و سیمان که پس از مخلوط شدن با آب در طول چند ساعت شروع به سفت شدن می کند . مقاومت بتن بر اساس فشار وارد شده بر آن تعیین می شود . بتن دارای انواع مختلفی دارد و منظور از عیار بتن و جدول عیار بتن و مقاومت بتن و مقاومت فشاری بتن می توان به مقدار سیمان مصرفی بر حسب کیلوگرم در واحد حجم بتن است .

ادامه مطلب
سازه های بتنی در محیط دریایی
سازه های بتنی در محیط دریایی
تعداد وسیعی از باراندازها، حوضچه های تعمیراتی، تیرها و پایه های پل، موج شکن ها و تونل های زیردریایی از بتن مسلح ساخته شده اند. بتن به عنوان مصالح ساخت مناسب برای سازه هایی که در معرض محیط دریایی قرار دارند، مورد پذیرش کلی قرار گرفته است و در صورتیکه طبق اصول صحیح ساخته و نگهداری شود، می تواند بر مشکلات فائق آید. ولی در صورت انتخاب مصالح نامناسب، کیفیت ضعیف اجرا و عدم نگهداری کافی، دچار فساد و خرابی خواهد شد. مکانیزم های اصلی تخریب سازه های بتنی در محیط دریایی خوردگی میلگردهای کار گذاشته شده در بتن، تجزیه و تخریب بتن، سیکل های یخ زدن و آب شدن و تشکیل ترکیب اترینگایت و واکنش قلیایی – سیلیسی را شامل می شود.
ادامه مطلب