هاردنر بتن چیست

نویسنده : کلینیک بتن ایران
تاریخ ثبت : 09 تیر ، 1397

هاردنر بتن | سخت کننده بتن

بتن در حالت عادی سخت و محکم است، اما همیشه نه. در برخی از کف‌پوش‌های بتنی، خصوصا آن‌هایی که بیشتر در معرض سایش و اصطکاک قرار دارند، کف‌پوش خیلی زود دچار فرسایش می‌شود. برای این که چنین کف‌پوش‌هایی عمر و دوام بالاتری داشته باشند، از مواد افزودنی‌ای استفاده می‌شود که به آن‌ها هاردنر بتن گفته می‌شود. برای این که فهم بهتری از هاردنر، قیمت و انواع آن داشته باشم، باید ابتدا نگاهی به ویژگی‌های بتن بیاندازیم. بتن معمولا دارای مقداری آهک یا همان کلسیم کربنات است که هیچ کمک و مشارکتی در مقاومت و دوام آن ندارد. تنها دلیل وجود آن در بتن این است که واکنش‌های شیمیایی در هنگام سخت شدن و گیرش بتن به صورت کامل انجام نمی‌شود و قسمت‌هایی از سیمان به صورت آهک در خود بتن باقی می‌ماند. همچنین سطح بتن معمولاً دارای منافذی است که باعث تضعیف شدن و پایین آمدن مقاومت بتن می‌شود. یک سری مواد شیمیایی وجود دارد که هنگامی که در آب حل می‌شوند، با آهک واکنش می‌دهند و ژل CSH تولید می‌کنند. این مواد شیمیایی شامل یون‌های سیلیکات به علاوه‌ی یکی از فلزهای سمت چپ جدول عناصر مندلیف یعنی: لیتیم، سدیم، پتاسیم یا منیزیم می‌باشد. یون‌های سیلیکات کلید اصلی این واکنش هستند. یون‌های فلزی معمولاً از لحاظ تاثیر روی واکنش اهمیت خاصی ندارند. هر چند که ممکن است در نحوه‌ی پر شدن منافذ بتن نقش ایفا کنند. همانطور که احتمالاً حدس زده‌اید، ژل CSH تولید شده منافذ بتن را پر می‌کند و باعث بالا رفتن مقاوم سازی سازه های بتن و دوام بتن در برابر فرسایش می‌شود.

هاردنر بتن _ کلینیک بتن ایران

✔ انواع هاردنر بتن

هاردنر بتن در انواع مختلف و به شکل محلول در آب در بازار موجود است. با اضافه کردن این مایعات سیلیکاتی به سطح بتن خصوصا کف ساز صنعتی، باعث سخت‌تر شدن و بالا رفتن دوام بتن می‌گردد. هاردنر بتن اگر به صورت مناسب انتخاب شود و اجرای آن دقیق و بر اساس آیین‌نامه‌های موجود باشد، می‌تواند بهبود قابل توجهی در مقاومت بتن در برابر واکنش‌های شیمیایی و فرسایش ایجاد کند. هم چنین دوام و عمر بتن در مقایسه با بتنی که در آن از هاردنر استفاده نشده، جهش قابل توجهی فراهم می‌آورد. برخی کف‌پوش‌ها در اثر گذشت زمان دچار تغییرات ظاهری و رنگی می‌شوند. هاردنر از بروز چنین تغییرات و زردرنگ شدن کف‌پوش یا بی‌رنگ شدن آن جلوگیری می‌کند. انواع دیگر هاردنر بتن نیز به شکل پودری موجود است که باید پیش از استفاده در آب حل شوند. نسبت های آب به پودر مخلوطی در دستورالعمل های ارائه شده توسط کارخانه های تولید کننده این مواد آمده است. 

توصیه‌ی متخصصین و مهندسین در این زمینه این است که در هر جایی که از کف‌پوش بتنی استفاده می‌شود، از هاردنر بتن نیز استفاده شود. به خصوص در کف‌پوش‌هایی که احتمال فرسایش و تخریب به وسیله‌ی واکنش‌های شیمیایی در آن‌ها بیشتر است (مثلاً انبارهایی که ماشین‌های انتقال مداوم در آن ها در حال حرکت‌اند یا انبار مواد شیمیایی که ممکن است کف‌پوش در تماس با آن مواد دچار آسیب دیدگی شود) توصیه‌ی اکید شده که از افزودنی‌های هاردنر استفاده شود. علاوه بر این‌ها، هاردنر یا سخت کننده بتن MTOTOP900 باعث می‌شود تا بتن ضد آب شود و در برابر آب ضعف نداشته باشد. هم چنین تغییراتی در ظاهر کف‌پوش به وجود می‌آورد؛ به این شکل که نور بهتر بازتاب داده می‌شود و در نتیجه، کف‌پوش براقتر می‌شود و ظاهر آن بهبود پیدا می‌کند.

هاردنر بتن _ کلینیک بتن ایران

✔ ویژگی های هاردنر بتن

برای فهم بهتر ویژگی های هاردنر بتن و این که دقیقا هاردنر بتن چه کاری انجام می دهد، باید نگاهی به ساختار بتن و ویژگی های آن داشته باشیم. در بتن معمولا مقداری آهک یا کلسیم کربنات وجود دارد که در مقاومت بتن هیچ گونه مشارکتی ندارد و در دوام آن نیز تاثیری ندارد و تقریباً بلا استفاده است. در واکنش های شیمیایی در بتن در هنگام هیدراسیون یا همان سخت شدن و گیرش بتن، برخی واکنش ها به صورت کامل انجام نمی شود و از قسمت هایی از سیمان به صورت آهک در بتن باقی می ماند. هم چنین این نکته را نیز در نظر داشته باشید که در سطح بتن نیز معمولاً منافذی وجود دارد که جدا از این که باعث تضعیف و پایین آمدن مقاومت آن می شود، فضاهای خالی ای را نیز در بتن به جای می گذارد. حال آن که آب می تواند با حل انواعی از مواد شیمیایی که در هاردنر بتن وجود دارد، در خود با آهک واکنش دهد و نوعی ژل تولید می کند که CSH نام دارد. یون های سیلیکات از عناصر اصلی این واکنش هستند. این ژل تولید شده فضاهای خالی موجود در بتن را پر می کند و مقاومت و دوام بتن را در برابر فرسایش افزایش می دهد.

هاردنر یا سخت کننده بتن _ کلینیک بتن ایران

✔ موارد مصرف هاردنر بتن

به طور کلی می توان گفت که کلیه سطوحی که نیاز به سطحی یکپارچه، سخت و مقاوم دارند و لازم است تا در برابر سایش و فشارهای مختلف مقاوم باشند، به هاردنر بتن احتیاج دارند. هم چنین پیش از این نیز اشاره کردیم که هاردنر بتن از برخی تغییرات شیمیایی که در بتن می تواند رخ دهد نیز جلوگیری می کند. یکی از مهم ترین موارد مصرف هاردنر بتن در سطوحی است که ترافیک و تردد بالایی در آنها وجود دارد. این ترافیک و تردد بالا می تواند در طولانی مدت باعث فرسایش و از بین رفتن بتن شود. بنابراین لازم و ضروری است که در چنین نقاطی از هاردنر بتن استفاده گردد. هم چنین توصیه اکید این است که در تمامی نقاطی که از بتن استفاده شده و بتن در آن سطح اکسپوز شده است، از هاردنر بتن استفاده شود. کف انبارهای کالاهای صنعتی، کف کارگاه ها و کارخانه های صنعتی، پارکینگ های پرتردد و هم چنین بنادر و ترمینال ها از مکان هایی هستند که استفاده از هاردنر بتن در آن ها ضروری می باشد. همچنین در معابری که برای روسازی به جای آسفالت از بتن استفاده شده است نیز استفاده از هاردنر بتن لازم و ضروری است.

هاردنر بتن- کلینیک بتن ایران

6LejitwhAAAAANvn8APaMURvuVWIRBhNqoFP0e9r