آرماتورگذاری بتن

نویسنده : کلینیک بتن ایران
تاریخ ثبت : 1397/04/12

آرماتور گذاری بتن

بتن یک ماده ترد است که رفتار فشاری خوبی دارد، ولیکن بشکل نگران کننده ای در کشش ضعیف است. با آرماتورگذاری در بتن این نیروهای کششی جذب می شوند به گونه ای که علیرغم آنکه ظهور ترک در بتنهای با مقاومت بالا اجتناب ناپذیر است، سازه تضعیف نمی شود.برای سالیان متمادی، فولاد بشکل میلگرد یا مش (یا آرماتور آجدار) بعنوان آرماتور گذاری در دالهای بتنی بکار رفته اند که می توانند بار وارده را تحمل کنند. این بار می تواند بار ترافیک یا بار عرشه پل و یا آنکه بار یک سازه دیگر مانند یک دیوار باشد. در بسیاری از دالها، از مش فولادی یک روش ساده برای کنترل ترک استفاده می شود.

پیشرفتهای اخیر در تکنولوزی بتن امکان مسلح کردن بتن با استفاده از الیاف، خصوصاً الیافهای پلیمری مانند الیافهای فولادی ی شیشه ای را فراهم نموده است. الیاف مسلح عمدتاً برای کنترل ترک و نه افزایش مقاومت سازه ای در بتن بکار برده می شود.

مش فولادی

آرماتور mm سایز مش mm تیپ مش مربعی
5
6
7
8
9
200 × 200
200 × 200
200 × 200
200 × 200
200 × 200
A98
A142
A193
A252
A393

در مواردی که به دلایل سازه ای نیاز به کارگذاری آرماتور در دال است، براساس مشخصات فنی معمولاً باید از آرماتورها یا مش با مقاومت کششی بالا استفاده شود؛ و طراحی بوسیله مهندس واجد شرایط انجام گیرد. مشهای فولادی مطابق جدول بالا در اندازه های متفاوتی تولید می شوند.بصورت تیپ، مشها در کارخانه در اندازه 4800×2400 mm ساخته می شوند و بعداً در کارگاه به وسیله اره یا قیچی در اندازه مورد نیاز بریده می شوند. در جایی که این ورقهای مش باید روی هم همپوشانی شوند مقدار آن حداقل باید 350 mm در نظر گرفته شود و دو ورق باید بوسیله مفتول بهم دوخته شوند.

مشخصات مش فولادی رایج در امور روسازی نوع A142 (میلگرد 6 mm)، A193 (میلگرد 7 mm) و A252 (میلگرد 8 mm) می باشند. مش A142 اکثراً در دالهای با بار سبک به ضخامت 100 mm مانند کوچه ها و کف پارکینگها بکار برده می شود در حالی که A252 و A193 برای بارهای سنگین و دالهای به ضخامت 150-200 mm بکار می رود. برای کاربریهای سبک یک لایه مش و در بارهای سنگین دو لایه مش فوقانی و تحتانی اجرا می شود.در هر حال باید پوشش بتنی روی آرماتور فولادی معادل حداقل 50 mm در بالا و پایین و اطراف آن مطابق شکل در نظر گرفته شود. فاصله مش از کف به شکل منظم به کمک زیرسری که اکثراً یک قطعه بتنی پیش ساخته است یا تکیه گاه های پلاستیکی یا فولادی خاص که برای این منظور ساخته شده اند تامین می شود. این تکیه گاه ها بفاصله تقریبی 600 mm یا کمتر و بیشتر گذاشته می شوند و تعدادشان باید بحدی باشد که مش دچار خیز غیرقابل قبول نشود.

همچنان که قبلاً شرح داده شد، آرماتورهای فولادی با مقاومت کششی بالا معمولاً در دالهای روسازی بکار برده نمی شوند مگر آنکه شرایط خاصی پیش آید، در حالیکه کاربردشان در تیرهای زمینی یا سازه های قائم امری عادیست. علاوه بر این، میلگردهای فولادی در دال کف پارکینگها و دالهای منازل و نظایر آن بکار می روند.

آرماتورگذاری بتن

سایر مقالات
علل خرابی روسازی بتنی راه
علل خرابی روسازی بتنی راه
نحوه تحمل بارهای ترافیکی در روسازی های صلب (بتنی) با روسازی های انعطاف پذیر (آسفالتی) متفاوت می باشد. روسازی های بتنی بگونه ای طراحی می شوند که مانند یک تیر رفتار کنند و بار وارده را به شکل مقاومت خمشی در دالها منتقل نمایند. بنابراین انتقال بار در ترکها و درزها مهم می باشد، خصوصا در جاده هایی که ترافیک وسایط نقلیه سنگین مانند کامیون و اتوبوس را تحمل می کنند
ادامه مطلب
آشنایی با تخریب کننده بتن یا همان کتراک
آشنایی با تخریب کننده بتن یا همان کتراک

تخریب کننده KATROCK یک ماده تخریبی بدون صدا و بی خطر می باشد که برخلاف مواد منفجره در هنگام تخریب تولید هیچگونه صدا، موج انفجار، زمین لرزه، دود و گرد و غبار نمی نماید و با ایجاد ترک سبب خورد شدن و جدا شدن سنگ یا بتن می گردد این ماده نیاز به زاغه مهمات و نظارت خاصی برای نگهداری و مصرف نداشته و به راحتی و بدون نیاز به افزاد با تجربه در هر محلی امکان استفاده بدون خطر آن وجود دارد.

مصارف

ادامه مطلب
بتن پلاستیک چیست؟
بتن پلاستیک چیست؟
جهت کنترل تراوش آب از پی سد باید به جنس لایه‌های زمین در محل پی سد و میزان اهمیت سد و تکنولوژی اجرایی قابل‌دسترسی توجه فراوانی نمود. از این‌رو اجرای پرده تزریق ـ پوشش بالادست و دیوار آب‌بند از جمله اقداماتی است که می‌توان جهت کنترل تراوش از پی سد بکار گرفت.
ادامه مطلب
انواع درزها و درزبندهای بتن
انواع درزها و درزبندهای بتن

انواع درزها و درزبندهای بتن

عملكرد پوشش های بتنی تا حد زیادی به عملكرد رضایت بخش درزهای آنها بستگی دارد. طراحی محل درزها كه در واقع همراه با پیش بینی محل ترك خوردگی می باشد، نه تنها یک دانش كاربردی بلكه هنر ظریفی می باشد. دال های بتنی در معرض تغییر مکان های دائمی مختلف، از جمله تغییر مكان‌های ناشی از خشك شدن، انقباض و خزش می باشند. چنانچه در دال‌ها درزها به درستی تعبیه و طراحی نشوند نیروهای کششی ناشی از انقباض بتن باعث ترک خوردگی خواهد شد

ادامه مطلب