علل خرابی روسازی بتنی راه

نویسنده : کلینیک بتن ایران
تاریخ ثبت : 30 تیر ، 1397

علل خرابی روسازی بتنی راه

نحوه تحمل بارهای ترافیکی در روسازی های صلب (بتنی) با روسازی های انعطاف پذیر (آسفالتی) متفاوت می باشد. روسازی های بتنی بگونه ای طراحی می شوند که مانند یک تیر رفتار کنند و بار وارده را به شکل مقاومت خمشی در دالها منتقل نمایند. بنابراین انتقال بار در ترکها و درزها مهم می باشد، خصوصا در جاده هایی که ترافیک وسایط نقلیه سنگین مانند کامیون و اتوبوس را تحمل می کنند. ترکهای مویی و باریک هنوز با سنگدانه های بتن قفل و بست دارند و به شکل موثری بارها را منتقل می کنند. در حالتی که ترکهای پهن و درزهای با فاصله زیاد از هم وجود داشته باشند، روسازی دیگر قادر به انتقال بارها نیست و باید بارهای بزرگتری در لبه های دال را تحمل کند. این بارهای بزرگ لبه ای سبب ترکها و خرابی بیشتری در طول درز یا لبه های ترک می گردند.

بعضی از روسازی های بتنی از درزهایی استفاده می کنند که دارای آرماتور شاخکدار (مهاری یا رابط) است. این آرماتورهای ساده در محل درز گذاشته می شوند و وظیفه آنها انتقال بارها بین دالهای مجاور است و همزمان اجازه باز و بسته شدن درز را فراهم می کنند. این آرماتورها ممکن است پوسیده شوند و گاهی اوقات مشکلاتی را ببار آورند. خوردگی سبب اعمال نیروهایی به بتن می گردد که سبب خرد شدن و بروز ترک و خرابی کلی درز می گردد. امروزه استفاده از آرماتورهای مهاری با پوشش اپوکسی متداول شده است.

دالهای با لبه های بدون تکیه گاه زیر اثر بار تغییر شکل داده یا خم خواهند شد. اگر خاک زیر دال اشباع باشد هنگامی که دال کج می شود آب از محل درزها یا ترکها به بیرون پاشیده می گردد. به این حالت پمپاژ می گویند. سرانجام در اثر نبود یا افت خاک تکیه گاهی در نتیجه پمپاژ در زیر دال یک فضای خالی بوجود می آید. دال ممکن است زیر اثر بار بعدا ترک بیشتری بخورد و محل درز خراب تر گردد.

در زیر اثر بارهای وسایل نقلیه سنگین درزهایی که بدون آرماتور رابط (شاخک) باشند ممکن است بشکل پلکانی خراب شوند. این حالت وقتی پیش می آید که لبه یک دال پایین تر از لبه دال مجاور باشد. در این صورت در محل درز یک پله بوجود می آید. روی سطح پلکانی شده دالها بخوبی نمی توان رانندگی کرد.

اغلب بروز پدیده پمپاژ را می توان با تغییر رنگ خاک در اطراف درزها یا ترکهای روسازی تشخیص داد. منافذ بوجود آمده در خاک زیر دال را می توان با گروت پر نمود. دال ها را می توان با تزریق دوغاب سیمان به زیر آن مجدداً تراز نمود. بدیهی ست، آب بندی ترک ها و درزها و بهبود زهکشی لایه های زیری خاک دال در کاهش پدیده پمپاژ و خرابی های درز مفید خواهد بود.

وضعیت روسازی و عیوب آن

بعضی از عیوب روسازی بتنی به صورت موضعی می باشند و برخی عیوب نشان دهنده بروز مشکل در کل روسازی است. تشخیص آنکه نقص روسازی موضعی یا گسترده است از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد. ارزیابی وضعیت واقعی راه های بتنی

عیوب سطحی در روسازی بتن

این عیوب شامل ساییدگی و براق شدن، ظهور ترکهای نقشه وار، سوراخ سوراخ شدن سطح، پوسته شدن و تورق سطح، آرماتور گذاری کم عمق و خرد شدن می باشد.

ترکهای روسازی بتن

ترکهای روسازی شامل ترکهای عرضی دال، ترک D، ترکهای گوشه و ترکهای پیچ دار می باشد.

تغییر شکل روسازی بتن

تغییر شکل روسازی شامل بالاآمدگی (تورم)، پلکانی شدن دالها، نشست تحکیم یا تورم روسازی، تعمیرات سرویس های آب و برق شهری و نظایر آن، وصله کاری و گودال ها و حفره ها، تغییر شکل لبه راه یا شانه راه است.

در بررسی ایرادات مختلف روسازی می بایست شدن و اندازه خرابی را تواماً مدنظر داشت. عموماً، خرابی به آهستگی شروع و بصورت پیشرونده تبدیل به یک مسئله جدی می گردد.

 علل خرابی روسازی بتنی راه

6LejitwhAAAAANvn8APaMURvuVWIRBhNqoFP0e9r