شرح کار و پروسیجر روکش پلی یورتان جامد

نویسنده : کلینیک بتن ایران
تاریخ ثبت : 08 مرداد ، 1397

Scope of work
الف) هدف از مقاومت در برابر فشارهای مکانیکی: 
به منظور مقاومت در برابر فشارهای مکانیکی ناشی از تردد ماشین آلات سنگین (ضربه و سایش)، ممانعت از ایجاد هر گونه گرد و خاک صنعتی و غیر صنعتی، مقاومت در برابر نفوذ آب ، عدم لغزندگی سطح روکش در صورت ریزش روغن از دستگاه های لیفتراک، قابلیت شستشوی آسان سطوح کف با آب و مواد شوینده، عدم جرم پذیری که باعث جلوگیری از کپک و باکتری میشود، ترمیم آسان، تنوع رنگ، صد در صد عایق رطوبت، یکدست و یکنواختی سطوح کف جهت جلوگیری از استهلاک ماشین آلات بارگیری و از همه مهمتر محافظت از تخریب سطوح بتنی به منظور عدم نفوذ عوامل خورنده به سطح میلگردهای داخل بتن و محافظت از خوردگی آنها و در نتیجه عدم تخریب بتن و بهره وری مفید و طولانی مدت از بتن کف رمپ های بارگیری واحدهای پلی اتیلن سبک و سنگین ، مقصود تعمیر کف و اعمال روکش مناسبی بر روی آنها  مطابق با استاندارد های روز صنعت می باشد .  

روکش پلی یورتان جامد

ب) حجم و موقعیت کار پروسیجر روکش پلی یورتان جامد:

تعداد 4 عدد رمپ بارگیری، 2 عدد  مربوط به بسته بندی پلی اتیلن سنگین واقع در ضلع شرقی و 2 عدد نیز  مربوط به پلی اتیلن سبک واقع در ضلع غربی انبار محصول پتروشیمی آریاساسول که سکو مانند بوده و هر کدام از سطح زمین حدودا"  1 متر ارتفاع دارند، رمپ ها  دارای دو نوع  سطح یا کف هستند یکی سطح افقی که به موازات سطح زمین و به ارتفاع  1 متر که دارای مساحت کف( 95 درصد سطح کلی ) را داراست و دیگری شیبدار در حدود 5 درصد مساحت که ورودی های سکو جهت تردد لیفتراک محسوب میشود.

مساحت کف افقی و شیبدار کلیه رمپها  جمعا" به مساحت کلی 1540 به ازای 4 رمپ بارگیری میباشد.   


حجم و موقعیت کار پروسیجر روکش پلی یورتان جامد

پ) موضوع قرارداد پروسیجر روکش پلی یورتان جامد برای رمپهای بارگیری :

برداشتن پوشش تخریب شده موجود، ترمیم نقاط آسیب دیده ، آماده سازی سطح و روکش یک مرحله ای از نوع پلی یورتان سالونت فری صد در صد جامد بر روی کف بتنی رمپ های بارگیری انبار محصول به همراه و تهیه، خرید، اعمال و حمل تا محل کار تمامی متریالهای لازم و تامین ابزار آلات و دستگاههای مورد نیاز

ت) شرح کار و پروسیجر روکش پلی یورتان جامد برای رمپهای بارگیری :

 تشریح جزییات کار و دستورالعمل اجرایی موضوع قرارداد پروسیجر روکش پلی یورتان جامد برای رمپهای بارگیری را در ادامه به شرح ذیل آورده می شود:

* توجه:

قبل از تشریح اجرای روکش، باید توجه داشته باشیم که کف این رمپها که افقی به ارتفاع 1 متر از سطح زمین و در موازات آن قرار گرفته، به ضخامت تقریبی 15- 20 سانتیمتر بتن ریزی شده است، که قالبهای دور بتن اجرا شده و پایه های نگهدارنده این سازه سکویی مانند، استراکچر های فلزی می باشد و همچنین تارهای موجود در بین کف رمپ ها نیز استراکچر فلزی می باشد که داخل این قاب بتن ریزی شده است. روی تمام سطوح  بتنی کف این رمپ ها، قبلا با کفپوش اپوکسی سلیس پاش شده به ضخامت 3 میلیمتر پوشش داده شده است که کفپوش اپوکسی اجرا شده در بعضی نقاط چسبندگی خوبی با بتن کف نداشته و از هم جداشده و یا شکسته و یا حفره تو خالی بین آنها بوجود آمده است ، همچنین استراکچرهای موجود در بتن کف نیز به علت چسبندگی بسیار ضعیفی که با بتن دارند موجب ترک هایی در سطح کف شده اند و بطور کلی در بعضی نقاط علاوه بر از بین رفتن کفپوش، بستر اصلی بتنی کف رمپها نیز تخریب شده و ایجاد گودی و یا ترک نموده است. که قبل از اجرای کفپوش جدید چنین محل هایی را با ابزار مناسب بایستی شکافت و دوباره با گروت اپوکسی بازسازی نمود

 حجم و موقعیت کار پروسیجر روکش پلی یورتان جامد

دستورالعمل اجرایی آماده سازی سطح

1-ابتدا قسمت های سست و لق بتن و یا محل هایی که آسیب دیده اند را با  قلم چکش، دریل و ابزار پنوماتیکی لازم تخریب میکنیم تا به بستر سفت و محکم برسیم زیرا در صورتی که زیر کار کفپوش کاملا" محکم و مقاوم نباشد دوباره ترک خورده و تخریب خواهد شد. .

2-نقطه اتصال بتن به فلز را حدودا" به عرض 3 و عمق 5 سانتیمتر شکافته و تخلیه می کنیم . این امر صرفا جهت اینکه بعد از اعمال رنگ پلی اورتان، بتن با فلز اتصال نداشته و از ترک خوردگی در هنگام تردد لیفتراک جلوگیری شود ، میباشد. (گروت بسیار شل یا پلی اورتان  منعطف مابین فلز و بتن تزریق میگردد)

3-شکافتن ترکهای بزرگ (ترکهای عمیق بیشتر از 2 میلیمتر) به صورت شکل وی لاتین (V ) و تخلیه آنها ، (این ترکها بعد از اعمال پرایمر اپوکسی با گروت شل اپوکسی پر میشوند)

4-برداشتن کامل پوشش گچی شده و تخریب شده قبلی  از روی سطح بتن با دستگاههای ساب الماسه و فرز و همچنین مضرس کردن و ایجاد زبری مناسب روی سطح بتن با دستگاه اسکراچ و ساب الماسه ( جهت ایجاد چسبندگی بهتر پوشش به بتن )

5-وکیوم کل سطح با دستگاه جارو برقی و تمیزی و پاکی سطح از هر نوع آلاینده مزاحم و مضر برای رنگ

6-اعمال یک لایه پرایمر مخصوص بتن بر پایه اپوکسی دو جزیی سالونت فری با ویسکوزیته بسیار کم و بصورت خالص و کاملا" بدون پودر ( powder-free ) و بر روی سطوح فلزی هم چسبندگی داشته باشد . بایستی با آن همه سطوح و خلل و فرجها اشباع گردد. ( میزان متوسط مصرف پرایمر به ازای هر مترمربع در حدود 200 تا 250 گرم باید باشد )

7-گروت ریزی جهت ترمیم محل های  تخلیه شده (گروت بایستی از رزین خالص اپوکسی به همراه اروزیل و میکروسیلیس ساخته شود زیرا به دلیل سختی بالای گروت اپوکسی پس از خشک شدن، سیلیس موجود در آن هم به سختی بیشتر کمک کرده و هم باعث زبری برای لایه بعد میشود)

8-جنس رزین اپوکسی باید از نوع رزین خالص باشد تا سختی بالایی بر روی بتن ایجاد کرده و از نفوذپذیری بالایی برخوردار باشد .

9-بعد از خشک شدن گروت اپوکسی تست سختی و چسبندگی حتما باید انجام گردد.(این تست با دستگاه پول آف قابل اجرا است)

10-زبر کردن سطوح فلزی با ابزار مناسب جهت چسبندگی بیشتر رنگ انجام گردد.

11-کناره های رمپ باید با گروت دانه بندی ریز ،  شیب  مناسبی به سمت خارج داده شود ( جهت خروج آب زمان بارندگی از سطح رمپ )

12-اعمال لایه تقویت شده میانی از نوع  ماستیک اپوکسی بدون حلال مسلح به الیاف پلیمری فایبر گلاس  FRP   ( fiber glass wrap-plain )  یا الیاف پلیمری شیشه ای(chapped strand mat )  از نوع حصیری با تراکم 6.4 اینچ و 600 گرم در مترمربع

13-اعمال ساب نرم روی لایه میانی جهت زبری مناسب برای چسبندگی لایه روکش

14نکته مهم اینکه سطوح شیب دار همان ورودی یا راه رو لیفتراک بر روی رمپها به دلیل سر نخوردن و تردد راحت لیفتراک همراه بار ، باید در زمان پاشش رنگ پلی اورتان سیلیس پاشی شود و این عملیات جهت زبر کردن سطوح شیب دار با سیلیس دانه بندی درشت انجام می گردد. البته در صورتیکه پیمانکار پیشنهاد راه حل بهتری داشته باشد پس از  بررسی پذیرش میشود.

15-اعمال رنگ پلی اورتان 100% جامد به ضخامت 3 میلیمتر  با ایرلس مناسب در یک مرحله  بر روی کل سطح . در هنگام پاشش باید دقت شود تمامی درزهای سطح و نقطه اتصال مابین بتن و فلز پر شده و خلا در زیر درزها باقی نمانده باشد.

16-اعمال رنگ پلی اورتان آنتی یووی به ضخامت 200 میکرون بر روی کل سطح پلی اورتان 100 % جامد . این امر به دلیل اینکه رنگ پلی اورتان 100% جامد در مقابل نور مستقیم خورشید تغییر رنگ میدهد اجراء شده تا از تابش مستقیم نور خورشید به سطح پلی اورتان جلوگیری شود

17-تامین آب و برق و تسهیلات دیگر به عهده و هزینه پیمانکار میباشد.

18-خرید، تهیه، اعمال و حمل کلیه متریال های پروژه در محل اجرای کار به عهده پیمانکار بوده و در قیمت پیشنهادی لحاظ شده است.

19-هزینه تجهیز و برچیدن کارگاه در قیمت پیشنهادی منظور لحاظ شده و هزینه جداگانه ای از این بابت پرداخت نخواهد شد.

20-تهیه کلیه مصالح مصرفی و لوازم ابزار و ماشین آلات مورد نیاز جهت اجرای کار به عهده و هزینه پیمانکار بوده و در نرخهای واحد منظور شده است.

21-رال رنگ نهائی پیش از شروع کار به پیمانکار اعلام خواهد گردید.

22-رعایت نکات ایمنی (HSE) اعم از تجهیزات مورد نیاز فردی ، کارگاهی و مسائل رفاهی و بهداشتی اعم از اسکان، غذا، حمل و نقل و حقوق پرسنل و با توجه به الزامات مندرج در قرارداد به عهده و هزینه پیمانکار میباشد.

23-بازدید از محل کار توسط پیمانکار پیش از ارائه پیشنهاد قیمت الزامی بوده و هیچ گونه هزینه اضافی بابت دیده نشدن بخشی از کار به پیمانکار تعلق نخواهد گرفت.


شرح کار و  پروسیجر روکش پلی یورتان جامد برای رمپهای بارگیری

جدول قیمت متریال های مورد نیاز برای روکش و زیر سازی و اجرای کفپوش پلی یورتان :

قیمت پیشنهادی پیمانکار جهت خرید، تهیه، حمل تا محل کار و اجرای متریالهای لازم جهت زیرسازی و روکش و اجرای کفپوش پلی یورتان صد در صد جامد به همراه زیر سازی روی کف 4 رمپ بارگیری انبار محصول

شرح کار حجم کار
( متر مربع)
قیمت واحد (ریال) قیمت کل (ریال)
1-آماده سازی و ترمیم سطح بتن رمپها:
1-1-برداشتن کامل پوشش تخریب شده قبلی از سطح بتن رمپها با ابزار پنوماتیکی ومضرس نمودن و ایجاد زبری و خراش در کل سطح با دستگاه های ساب الماسه ، اسکراچ  و فرز جهت چسبندگی پوشش جدید .
1-2- تخلیه تمامی قسمت های آسیب دیده، سست و لق از کف بتنی تا بستر سفت و محکم باشد.
1-3- شکافتن ترک های عمیق بیش از 2 میلیمتر بشکل V و تخلیه آنها.
1-4-شکافتن و تخلیه بتن به عرض 3 و عمق 5 سانتیمتر از دو طرف تیرهای فلزی افقی موجود در داخل بتن و همچنین از یک طرف صفحات و قاب فلزی پیرامون کف رمپها، بطوریکه اتصال بین بتن و استراکچر فلزی جدا شود.
1-5- وکیوم و تمیزی سطح از هرگونه آلاینده مضر رنگ آمیزی طبق استاندارد DIN28052-2
1-6-اعمال پرایمر دو جزیی مخصوص بتن از جنس اپوکسی سالونت فری روی تمام سطوح بتنی و خلل و فرجها و اشباع کل سطح
1-7- ترمیم محلهای آسیب دیده و ترکهای شکافته شده با  گروت ساخته شده از رزین اپوکسی خالص ، اروزیل و میکرو سیلیس و پر کردن خطوط حد فاصل بین فلز و بتن با پلی یورتان منعطف یا با گروت شل پوشش جدید به طوری که با بستر اصلی پیوسته و هم سطح گردند. قابل ذکر است که گروت ساخته شده بایستی با الیاف پلیمری  فایبر گلاس از نوع حصیری 600 گرمی با تراکم 6.4 اینچی(E-GLOSS ) مسلح شده باشد.
 
 
1540
   
2-اعمال پوشش میانی:
            2-1) اعمال لایه تقویت شده میانی از  رنگ اپوکسی ماستیک سالونت فری مسلح به توری از جنس الیاف پلیمری فایبر گلاس یا الیاف پلیمری شیشه ای از نوع حصیری (E-GLOSS ) 600 گرمی با تراکمin 6.4
1540    
            3-  اعمال پوشش نهایی:
            ( 1-3)    ساب زدن نرم و سطحی روی کل سطوح کف رمپها جهت داشتن زبری مناسب برای چسبندگی بهتر پوشش نهایی
            ( 2-3) اعمال یک مرحله ای پوشش نهایی بنام پلی یورتان صد در صد جامد با دستگاه پاشش ایرلس مخصوص در  تمام سطوح
            3-3)) زبر و مناسب نمودن سطوح شیب دار واقع در ورودی های رمپها بصورتی که تردد لیفتراک همراه بار از آنها به سطح افقی                 رمپها کاملا" راحت و بدور از لیز بودن  یا سر خوردن باشد
            4-3) اعمال یک لایه رنگ پلی یورتان آنتی یووی  به ضخامت 200mic
1540
 
   
مجموع قیمت تمامی آیتم های رمپهای بارگیری انبار محصول

سایر ملاحظات

به منظور ارایه قیمت منطقی از سوی پیمانکار، بایستی پیمانکار قبل اعلام قیمت پیشنهادی به کارفرما حتما از محل کار بازدید حضوری به عمل آورد.

6LejitwhAAAAANvn8APaMURvuVWIRBhNqoFP0e9r