انواع واتراستاپ ها

نویسنده : کلینیک بتن ایران
تاریخ ثبت : 26 آبان ، 1397

واتراستاپ چیست؟

آب بند یا واتراستاپ یکی از عناصر مهم و مورد استفاده در سازه های بتنی می باشد که برای جلوگیری از نفوذ مایعات در مفاصل و درز ها تعبیه می شود. واترستاپ ها در انواع متنوعی طراحی و تولید می شوند که هر کدام دارای ویژگی ها مربوط به خود می باشد. در این مقاله سعی داریم شما با انواع واتراستاپ ها، پی وی سی، هیدروفیلی و بنتونیتی آشنا نماییم. 

انواع واتراستاپ های کلینیک بتن

  • واتراستاپ هیدروفیلی
  • واتراستاپ پی وی سی PVC
  • واتر استاپ بنتونیتی 

واتراستاپ هیدروفیلی Hydrophilic Water stop چیست؟  

واتر استاپ هیدروفیلی نوعی نوار آب بندی مدرن است که بر پایه لاستیک TPE ساخته و تولید می شود. از این نوار برای آب بندی درزهای مختلف استفاده می شود. نحوه‌ ی کار واتراستاپ هیدروفیلی به این صورت است که بعد از تماس با آب افزایش حجم می دهد. این افزایش حجم ۱۴ روز پس از اولین تماس به حدود ۴۰۰ درصد می رسد. یعنی حجم آن تقریبا ۵ برابر می شود. در واتراستاپ بنتونیتی که مشابه آن است، فرایند افزایش حجم ۶ ساعت بعد از اولین تماس با آب آغاز می شود. واتراستاپ هیدروفیلی بعد از تماس با آب بتن حداکثر ۴۰۰ درصد و بعد از تماس با آب باران تا ۵۰۰ درصد افزایش حجم خواهد داشت. این واتر استاپ های آبی رنگ در برابر تغییرات آب و هوایی مقاومت بسیار خوبی دارند. واتر استاپ به منظور جلوگیری از نشت و عبور آب از درزهای اجرایی، انبساطی و همچنین مقاطع قطع بتن ریزی به کار میرود که بسته به نوع مقطع مورد کاربرد و فشار سیال، سایز و شکل تغییر می کند . TPE نوار واتراستاپ هیدروفیل بر پایه لاستیک ولکانیزه نشده بوده و برای آب بندی درزهای اجرایی مناسب می باشند. این نوارها در تماس با آب افزایش حجم می یابند و این افزایش حجم پس از 14 روز به حدود 800 درصد می رسد. افزایش حجم در این نوار 6 ساعت بعد از نفوذ آب آغاز می شود. این نوع واتراستاپ بر پایه لاستیک های مصنوعی می باشد و به عنوان یک عامل مانع نفوذ آب در درزهای اجرایی با قابلیت متورم شدن بسیار بالا و به صورت کنترل شده در تماس با آب عمل می‌کند و شکل و عملکرد خود را در سیکل‌های تر و خشک شدن متعدد حفظ می‌کند.
واتراستاپ هیدروفیلی منبسط شونده بعد از ریختن لایه اول بتن (بتن قدیم) و قبل از لایه جدید (بتن جدید) و جهت آب‌ بند شدن درز اجرایی ایجاد شده نصب می‌گردد. بنابراین تقسیم‌ بندی و مشخص بودن محل دقیق درز اجرایی از قبل نیازی نیست. نکته اصلی شکل اجرای با زاویه انحراف کم در محل اتصال می ‌باشد تا واتراستاپ هیدروفیلی عمل کند. نصب درست واتراستاپ هیدروفیلی یکی از عوامل کلیدی می ‌باشد که ریسک تغییر مکان و جابجایی واتراستاپ هیدروفیلی در زمان بتن‌ ریزی را کاهش می‌دهد و شانس در معرض قرار گرفتن با آب جمع شده در پشت درز را افزایش می ‌دهد.
فرآیند انبساط بلافاصله بعد از تماس واتراستاپ هیدروفیلی با آب شروع می‌گردد. بنابراین نصب کردن واتراستاپ هیدروفیلی باید درست قبل از بتن ‌ریزی بتن جدید (بتن ثانویه) باشد. این امر شانس انبساط قبل از موقع واتراستاپ هیدروفیلی را به علت در معرض رطوبت قرار گرفتن را کاهش می‌دهد. واتراستاپ هیدروفیلی در زمان ‌هایی که شرایط اجرای سازه ما را مجبور به توقف بتن ‌ریزی ثانویه بعد از نصب واتراستاپ هیدروفیلی می ‌کند باید در برابر رسیدن رطوبت به نوار نصب شده جلوگیری گردد.

 اتصالات واتر استاپ هیدروفیلی 

واتراستاپ‌ های هیدروفیلی باید به وسیله ضربه به انتهای آن به هم متصل گردند تا اینکه مطمئن شویم که فاصله و هوایی بین آنها وجود ندارد. همچنین انتهای واتراستاپ ‌های هیدروفیلی نباید اورلب گردد. گوشه‌ های 90 درجه، تقاطع‌ ها و اتصالات تی شکل می ‌تواند به شیوه ‌ای مشابه انجام گردد. لازم نیست که واتراستاپ هیدروفیلی در این تقاطعات برش فارسی بر (اتصال با برش زاویه دار دو قطعه) دهیم. ماهیت قابل انعطاف واتراستاپ هیدروفیلی اجازه می ‌دهد که اتصال 90 درجه را در اطراف گوشه ‌ها از بین ببریم. واتراستاپ را در حداکثر طول عملی اجرا کنید تا اتصالات را به حداقل برسانید. 

✔ اتصال واتراستاپ هیدروفیلی به بتن 

کل چربی ها، گرد خاک، حباب ‌های سطح بتن و... باید قبل از چسباندن واتراستاپ هیدروفیلی از سطح بتن پاک گردد. همچنین سطح بتن باید صاف، هموار و خشک و عمل ‌آوری شده برای حداقل 24 ساعت قبل از نصب واتراستاپ هیدروفیلی باشد. همچنین واتراستاپ هیدروفیلی باید در حداقل فاصله (پوشش) 2 اینچی از سطح بتن در طرف آب قرار گیرد. قبل از اجرای واتراستاپ هیدروفیلی چسب مناسب ( پلی‌ یورتان) روی سطح بتن و در محل مناسب نصب واتراستاپ هیدروفیلی اجرا گردد و سپس با فشار واتراستاپ هیدروفیلی روی چسب قرار گیرد. همچنین برای سطوح عمودی و بالا سری می ‌توانید از میخ یا پیچ که در فاصله های 12 اینچ از هم اجرا می ‌گردد اتصال انجام شود، البته استفاده از چسب زیر واتراستاپ هیدروفیلی در روش مکانیکی نیز نیاز می ‌باشد

 کاربردهای واتراستاپ هیدروفیلی

کاربرد اصلی واتراستاپ های هیدروفیلی آب بندی درزهای اجرایی به دو صورت افقی و عمودی می باشد. این درزها ممکن است که در تماس دائم یا موقت با رطوبت باشند یا آب سطحی از روی آن ها عبور کند. در هر حالت مشکلی برای واتر استاپ هیدروفیلی پیش نمی آید و این نوار کار آب بندی را به نحو احسن انجام می دهد. لوله های آب رسانی که در داخل سازه هستند نیز به وسیله‌ی واتر استاپ هیدروفیلی آب بندی می شود. واتر استاپ هیدروفیلی همچنین جایگزین بسیار مناسبی برای فلنچ های آب بند هستند که دوران مصرف آن تقریبا گذشته است. در هنگام اجرا و در تمامی مراحل بتن ریزی، برای آب بندی درزهای اجرایی و مقاطعی که در آن ها بتن ریزی صورت می پذیرد، از واتراستاپ هیدروفیلی استفاده می شود. آب بندی درزهای موجود در سدها، تونل ها، استخرها، کانال های آب، تصفیه خانه های آب و فاضلاب نیز به وسیله این نوار می تواند انجام شود. آب بندی فونداسیون ها و سازه های مدفون، آب بندی مقاطع بتنی برشی و دیوار باربر نیز به وسیله‌ی واتر استاپ هیدروفیلی انجام می گیرد.

 استفاده از واتراستاپ هیدروفیلی

واتراستاپ هیدروفیلی فقط باید در درزهای غیر حرکتی استفاده شود. حرکت در درزها، مواد آب‌ بندی بتن آنها را تقلیل می‌دهد و تاثیر مثبت آنها را به خطر می ‌اندازد. واتراستاپ هیدروفیلی برای درزهای انبساطی مناسب نیست. واتر استاپ را در محیط خنک، خشک و تاریک انبار کنید. پلیمر با خاصیت ارتجاعی بسیار بالا طراحی شده است.

  1. واتراستاپ هیدروفیل
  2. نوار واتراستاپ
  3. واتراستاپ هیدروفیل لاستیکی

✔ موارد مصرف واتراستاپ هیدروفیلی

آب بندی درزهای اجرایی در تماس دائم و یا موقت با رطوبت زمین، آب های سطحی و...

 خواص و مزایای استفاده از واتراستاپ هیدروفیلی

  1. کاهش میزان خطا نسبت به واتراستاپ های معمولی
  2. تورم برگشت پذیر در مقابل آب
  3. حفظ فرم حتی در دمای بالا
  4. تحمل فشار آب تا 3 بار
  5. غیر سمی
  6. نصب آسان با حداقل ریسک خطا
  7. مقرون به صرفه

واتر استاپ هیدروفیلی به رنگ نوار قرمز(صورتی) رنگ/ آبی رنگ است.

نکات اجرایی در استفاده از واتراستاپ هیدروفیلی

نصب و اجرای واتر استاپ هیدروفیلی بسیار آسان است و یک کارگر ساده بدون هیچ گونه آموزش خاصی می تواند این کار را با سرعت بسیار بالایی انجام دهد. بتن ریزی می تواند با فاصله‌ ی بسیار کوتاهی بعد از نصب واتراستاپ هیدروفیلی انجام شود. هم چنین این نکته‌ ی مهم حتما باید مورد نظر قرار بگیرد که سطح اجرا قبل از نصب باید تمیز، خشک و عاری از هر گونه گرد و غبار باشد. اگر آب در حال تماس با واتراستاپ حاوی نمک باشد، انبساط آن به حداکثر نمی رسد.

 شرایط نگهداری واتراستاپ هیدروفیلی

به مدت 2 سال در شرایط طبیعی در بسته بندی اصلی قابل نگهداری است.

 دستورالعمل مصرف واتر استاپ هیدروفیلی

1. آماده سازی سطوح:
تمام سطوح باید تمیز، خشک و عاری از هرگونه ذرات چسبنده و سست باشند.
2. اعمال:
نوار واتراستاپ هیدروفیلی بایستی توسط چسب یا میخ در محل شیار موجود در بتن کف ثابت شود. سپس با فاصله کوتاهی بعد از آن بتن ریزی انجام گردد.
جهت اطلاعات بیشتر درباره قیمت واتراستاپ هیدروفیلی، نحوه اجرای صحیح واتراستاپ هیدروفیلی میتوانید با کلینیک بتن ایران تماس حاصل فرمایید.

همه چیز درباره واتر استاپ هیدروفیلیهمه چیز درباره واتر استاپ هیدروفیلی

واتراستاپ پی وی سی PVC چیست؟

واتر استاپ یا آب بند (water stop) عنصری است که از آن در سازه های بتنی برای جلوگیری از نفوذ مایعات (عموما آب) استفاده می شود. واتراستاپ در مفاصل و درزهای بتن قرار می گیرد و از ورود آب به بتن جلوگیری می نماید. واتراستاپ پی وی سی قطعه ای جانبی در اجرای سازه های بتنی می باشد که با هدف آب بندی درزهای اجرایی و انبساطی سازه های هیدرولیکی و یا در معرض آب تعبیه می گردد از گذشته دور به دلایل مختلف فنی و اقتصادی از بتن و سازه ‌های بتنی برای ذخیره، هدایت و انتقال آب استفاده شده است. تعبیه نمودن درزهای انقباض و انبساط برای کنترل رفتارهای سازه‌ ای بتن و جلوگیری از بروز ترک در مقاطع حجیم و بزرگ از یک سو، همچنین محدودیت ‌های اجرایی و لزوم قرار دادن درزهای اجرایی یا قطع بتن از سوی دیگر عوامل اصلی نیاز سازه‌ های بتنی آبی یا مستغرق به استفاده از مواد و مصالح آب‌ بند کننده در مقاطع یاد شده می ‌باشند. به همین منظور نوارهای آب ‌بند کننده واتراستاپ (واتراستاپ پی وی سی) به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. نوارهای آب‌بند کننده واتراستاپ باید دارای انعطاف‌پذیری زیاد بوده تا با ابعاد و حجم سازه‌های بتنی و با پیچیده شدن نوع مقاطع و شرایط اجرا تغییر شکل یافته و متناسب با ابعاد و اندازه‌های سازه از نظر ضخامت، پهنا، نوع آج‌ها و تغییرات حفره و... طراحی گردند. از جمله مهم ترین ویژگی‌ های کیفیتی واتراستاپ درصد ازدیاد طول، مقاومت کششی و سختی آن بوده که باید با الزامات استاندارد مطابقت داشته باشد. و همچنین ماندگاری واتراستاپ در شرایط مختلف از جمله محیط‌ های قلیایی حائز اهمیت است و باید مورد توجه قرار گیرد، در غیر این ‌صورت واتراستاپ در محیط قلیائی بتن کیفیت خود را به سرعت از دست داده و دچار تغییر حالت گشته و منجر به نشت و بروز سایر مشکلات کیفی نظیر ترک خوردگی و نشست تکیه‌ گاهی سازه و... می ‌گردد. واتراستاپ PVC در آب‌ بندی سد، تصفیه‌خانه، تونل انتقال آب، مخازن و کانال‌ها، سازه‌های مدفون، نیمه مدفون و سازه‌ های پایین‌ تر از سطح آب ‌های زیرزمینی مورد استفاده قرار می ‌گیرد.
واتراستاپ ها از مواد مختلفی ساخته می شوند که هر کدام ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند. بنابر همین ویژگی ها و متناسب با ویژگی های هر سازه جنس واتر استاپ مورد نظر انتخاب می گردد. واتراستاپ ها در واقع به این صورت عمل می کنند که طول مسیر جریان آب و مایعات دیگر را طولانی می کنند تا نتوانند به بتن نفوذ کنند. واتراستاپ ها دارای آج هایی هستند که باعث چسبندگی بیشتر و افزایش مسیر می شود.

✔ جنس واتراستاپ های پی وی سی PVC

همان طور که پیش از این نیز به آن اشاره کردیم، واتراستاپ ها معمولا از جنس های مختلفی ساخته می شوند که هر کدام ویژگی مخصوص به خود را دارا می باشد. یکی از پر استفاده ترین و پرکاربرد ترین مواد برای ساخت واتراستاپ، پی وی سی می باشد که به وسیله‌ ی آن ها واتراستاپ های پی وی سی تولید می شود. تولید واتراستاپ های پی وی سی نقطه تحولی در صنعت ساختمان سازی و صنعت بود. تطبیق پذیری و کارایی بالای واتراستاپ های پی وی سی آن ها را تبدیل به عناصری پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی و بتن ریزی کرده است. ویژگی های بسیار خاص فیزیکی، الاستیسیته‌ ی ذاتی فوق العاده و مقاومت در برابر بسیاری از مواد شیمیایی که از طریق آب حمله ور می شوند از ویژگی های بسیار مثبت واتراستاپ های پی وی سی می باشد. از همین روست که امروزه بیشتر مهندسان در طراحی های خود و نیز در اجرا از واتراستاپ های پی وی سی استفاده می کنند. خصوصا در بناهایی که بیشتر با آب سر و کار دارند. مکان هایی که در آن ها بیشتر از واتراستاپ های پی وی سی استفاده می شود شامل موارد زیر می باشد:

  • تصفیه خانه های آب و فاضلاب
  • سدها، کانال ها، مخازن ذخیره آب و آب راه ها
  • تونل ها و نهرهای زیر زمینی
  • فونداسیون ها
  • مهار اولیه و ثانویه سازه

✔ ویژگی های واتراستاپ های پی وی سی PVC

واتراستاپ های پی وی سی در فرم ها و سایزها مختلفی ساخته و عرضه می شوند. انتخاب واتراستاپ مناسب بستگی به نوع مفصل شما دارد، خصوصا این که مفصل متحرک است یا خیر. واتراستاپ های پی وی سی با قرار گرفتن در مفاصل بتنی به عنوان یک میان پرده‌ ی ضد آب از ورود هر گونه مایعات به داخل بتن جلوگیری می نماید. واتراستاپ پی وی سی این ویژگی را دارد که تحت انقباض یا انبساط قرار بگیرد و با این موضوع هیچ گونه مشکلی ندارد. هم چنین با حرکت های عرضی و جانبی نیز سازگار است که به صورت کلی آن ها را مفصل های متحرک سازگار می سازد. مواد سازنده واتراستاپ های پی وی سی از مقدار زیادی پلی وینیل کلراید، رزین مخصوص و افزودنی های شیمیایی بتن به عنوان روان کننده  و تثبیت کننده تشکیل شده است. استفاده از این مواد باعث می شود تا این واتراستاپ ها دارای ویژگی ها و مزایای فراوانی باشند. جهت اطلاع از نحوه خرید و قیمت واتر استاپ پی وی سی می توانید با مشاوران فنی کلینیک بتن ایران در تماس باشید.

✔ مزایای واتراستاپ های پی وی سی PVC

واتراستاپ های پی وی سی به دلیل استفاده از مواد ویژه در آن ها دارای مقاومت کششی بسیار بالایی هستند. هم چنین طول عمر و دوام این واتر استاپ پی وی سی بسیار بالاست و تا سال های دراز دچار هیچ گونه مشکلی نمی شوند. شکل پذیری بالایی دارند و این موضوع باعث می شود تا در بسیاری از مفاصل متحرک قابل استفاده باشند. نفوذ ناپذیری بالای این مواد نیز ویژگی بسیار مهم آن هاست. مقاومت بالای آن در برابر اسیدها، اوزون، آب دریا و حتی نفت دیزل باعث می شود تا دوام و طول عمر آن بسیار بالا باشد. هم چنین در برابر مواد قلیایی، آب حاوی کلر و دیگر مواد شیمیایی محلول در آب مقاوم هستند. به مانند فلز یا لاستیک دچار زوال خستگی نمی شوند. در مواجهه با بتن آن را دچار تغییر رنگ نمی کنند. با فلزهای مجاور خود واکنش الکترولیتیک نشان نمی دهد. قابلیت مقاومت در برابر فشارهای هیدرواستاتیک را دارا می باشند. مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت دارند. همچنین می توانند تغییرات اندازه‌ای در هنگام تغییرات دما را تحمل کنند، این اتفاق به دلیل الاستیسیته‌ی بالای این مواد می افتد.
واتر استاپ به منظور جلوگیری از نشت و عبور آب از درزهای اجرایی، انبساطی و همچنین مقاطع قطع بتن ریزی به کار میرود که بسته به نوع مقطع مورد کاربرد و فشار سیال، سایز و شکل تغییر می کند. 

✔ انواع واتراستاپ پی وی سی PVC

  • واتراستاپ تخـت داخلی: مناسب برای درزهای اجرایی و قطـع بتـن ریـزی که نیمی از عـرض آن در بتن قدیم و نیمه دیگر باید، در بتـن جدید قرار گیرد
  • واتر استاپ تخت کفی: مناسب برای درز انقطاع بتن ریزی های کف
  • واتراستاپ حفره دار داخلی: مناسب برای درزهای انبساطی داخلی، حفره واتراستاپ دقیقا باید در درز قرار گـیرد تـا در زمـان انبساط و انقباض سـازه، تنش های وارده را بـه خـوبی کنتـرل نمایـد.
  • واتراستاپ حفره دار کفی: مناسب برای آب بندی درزهای انبساطی و اجرایی کف سـازه
  • واتراستاپ دمبلی: مناسب برای آب بندی درزهای انبساطی و اجرایی با قدرت استحکام و کـشش بالا

برای ثابت نمودن واتراستاپ در مقاطع از گیره های واتراستاپ استفاده شود و هرگز برای ثابت سازی نوار واتراستاپ آن را سوراخ ننمایید زیرا به جهت تغییر تنش در محل سوراخ و فشار بتن هنگام عملیات بتن ریزی، واتراستاپ دچار پارگی می گردد. گیره واتراستاپ در هر متر طول واتراستاپ به تعداد حداقل 4 عدد و به صورت زیگزاگ به مقاطع بالا و پایین نوار متصل گردد و نهایتا با استفاده از سیم آرماتور بندی، گیره ها را به آرماتورها ببندید. برای اتصال دو سر واتراستاپ به دو صورت می توان عمل کرد:

  1. به کمک دستگاه هویه (اتوی واتراستاپ) دو سر واتراستاپ را گرم کرده تا به حالت مذاب درآید سپس دو سر واتراستاپ را بر روی یکدیگر قرار می دهیم تا اتصال انجام شود که پس از سرد شدن به صورت یکپارچه در می آید
  2. به وسیله چسب های صنعتی که برای اتصال نرم مناسب می باشد اتصال دو سر واتراستاپ صورت می گیرد، بدین ترتیب که تقریبا 30 سانتی متر از دو سر واتراستاپ را به صورت اورلب بر روی هم قرار داده و میان آنها را از چسب مورد نظر آغشته کرده و تحت فشار قرار می دهند تا کاملا یکدیگر را جذب نمایند.

واتر استاپ پی وی سی pvc چیست و چه کاربردی داردواتر استاپ پی وی سی pvc چیست و چه کاربردی دارد

واتر استاپ بنتونیتی چیست؟   

هر آنچه که باید درباره واتراستاپ بنتونیتی بدانید؛ واتراستاپ بنتونیتی محصولی جدید واتراستاپ که مخصوص رفع نشت درزهای اجرایی و مقاطع قطع بتن ریزی است با استفاده از پلیمرهای لاستیکی و بنتونیت با خاصیت ارتجاعی بسیار زیاد طراحی شده است که به صورت کنترل شده ای در هنگام تماس با آب متورم می شوند و مانع عبور آب از درز های اجرایی و درز های سرد خواهند شد. واتراستاپ بنتونیتی یا نوار آب بند بنتونیتی محصولی کارآمد بر پایه سدیم بنتونیت فعال در ماتریس بوتیل رابر با خاصیت ارتجاعی بسیار زیاد و افزایش حجم است که برای جلوگیری از نفوذ آب و رفع نشت درزهای اجرایی و مقاطع بتن ریزی مورد استفاده قرار می گیرد. واتراستاپ بنتونیتی در هنگام تماس با آب بتن انبساط می یابد و تمام حفرات خالی بتن حول خود را پر می کند و بدین ترتیب مانع از عبور آب از درزهای بتنی می شود. گل بنتونیت موجود در واتر استاپ بنتونیتی شامل ورقه های متعددی حاوی ذره های باردار می باشد که در تماس با آب متورم شده و مانع عبور آب یا سایر مواد از درز موارد کاربرد می شوند. بین این ورقه ها بارهای مثبت و منفی وجود دارد و هنگام بروز نشت، مولکول های آب به بارهای مثبت و منفی حمله نموده و خود را بین آنها قرار داده و باعث تورم واتراستاپ بنتونیتی می گردد. بنتونیت های هیدراته شده از نفوذ آب جلوگیری می کند و هر چه فشار هیدرواستاتیک افزایش می یابد، ورقه های کوچک فشردگی بیشتری یافته و تشکیل درزگیر محکم تری را می دهد بدین ترتیب یک آب بند دائمی در مقابل فشار سیال حاصل می گردد.

 روش های مصرف واتراستاپ بنتونیتی

روش مصرف واتراستاپ بنتونیتی به این شکل است که پیش از اجرا تمامی سطوح زیر کار می بایست خشک،‌ تمیز و عاری از هرگونه آلودگی، گرد و غبار،‌ اجزای سست،‌ چربی و... گردد. برای اتصال واتراستاپ بنتونیتی به بتن از چسب مخصوص استفاده می شود. برای این منظور سطح مورد نظر برای نصب واتراستاپ بنتونیتی را توسط چسب آغشته نموده و سپس واتراستاپ بنتونیتی را روی آن بچسبانید،‌ برای نصب واتراستاپ بنتونیتی در درزهای عمودی یا سقفی استفاده از میخ فولادی برای حصول از عدم گسستگی نوار از بتن بلامانع می باشد. برای اورلپ کردن دو سر واتراستاپ بنتونیتی را برای نصب به یکدیگر باید در کنار هم محکم فشار دهید و ثابت سازید به این ترتیب نیاز به اورلپ کردن نیز وجود ندارد. نصب واتراستاپ بنتونیتی بسیار ساده است و یک کارگر ساده در ساعت می تواند 100 الی 120 متر طول واتراستاپ بنتونیتی را نصب نماید. واتراستاپ بنتونیتی نسبت به واتراستاپ تحمل فشار آب بالایی دارد و مانند واتراستاپ پی وی سی با تغییرات فشار آب حالت خود را از دست نمی دهد میزان مصرف واتراستاپ بنتونیتی بستگی به طول کار دارد.

نکات مهم جهت مصرف و نصب واتراستاپ های بنتونیتی

  • توجه 1: مقطعی که واتر استاپ بنتونیتی در آن کار گذاری شده تا پیش از بتن ریزی نباید در آب غوطه ور شود
  • توجه 2: اجرای حداقل 75–50 میلی متر پوشش یا کاور بتنی بر روی واتر استاپ بنتونیتی الزامی می باشد
  • توجه 3: بهتر است در زمان نصب و قرارگیری واتر استاپ بنتونیتی کل مقطع خشک باشد

موارد مصرف واتر استاپ بنتونیتی

واتراستاپ بنتونیتی برای استفاده در درزهای سرد و اجرایی مناسب است و در درزهای گرم و انبساطی مناسب نمی باشد. در مواقعی که استفاده از واتراستاپ پی وی سی در درزهای بتنی انجام نشده است استفاده از واتراستاپ بنتونیتی گزینه مناسبی است و به راحتی قابل نصب و اجرا می باشد. همچنینی برای آب بندی دور لوله ها و درزهای اجرایی غیر قابل پیش بینی و همچنین نقاطی که ضخامت بتن آنها کم است واتراستاپ بنتونیتی یا واتر استاپ منبسط شونده گزینه مناسبی است. واتراستاپ بنتونیتی پس از تماس با آب تا 300 درصد افزایش حجم خواهد داشت از واتراستاپ بنتونیتی برای آب بندی درزهای سرد برای محافظت آرماتورها، ‌پر نمودن درزها و حفره های بتن اجرا در مقاطع پر آرماتور،‌ اجرا بر روی سطوح بتنی ناصاف، آب بندی درزهای اجرایی سطوح افقی و عمودی، آب بندی سطوح ناهموار یا درزهای سرد احتمالی، ‌آب بندی دور لوله ها و جایگزین نمودن فلنچ های آب بند،‌ آب بندی انواع درزهای اجرایی و مقطع بتن ریزی،‌ آب بندی سدها، تونل ها، ‌استخرها و کانال های آب، ‌آب بندی تصفیه خانه های آب و فاضلاب، ‌آب بندی فونداسیون ها و سازه های مدفون و نیمه مدفون و آب بندی مقاطع بتنی برشی و دیوارهای باربر می توان استفاده نمود. واتراستاپ های بنتونیتی خواص و ویژگی های منحصر به فردی از جمله حفظ شکل اولیه خود در برابر فشار آب،‌ مقاومت در برابر نم و رطوبت و خشک شدن مداوم سازه بتنی، ‌امکان تاخیر بیشتر در سیستم متورم ساز، عملکرد دائمی و بدون نقص،‌ بدون نیاز به اورلپ کردن یا جوشکاری در زمان نصب،‌ شکل پذیری زیاد و نسبتا آزاد، ‌غیر سمی و قابل استفاده در معرض آب می باشد.

 استاندارد های واتر استاپ بنتونیتی

  • ASTM D792
  • ASTM D297
  • ASTM D217
  • ASTM D71

 خواص و اثرات واتراستاپ بنتونیتی

  1. شکل پذیری زیاد و نصب آسان
  2. بدون نیاز به اورلپ کردن یا جوشکاری در زمان نصب
  3. ایجاد واتر استاپ یکپارچه و بدون درز و فاقد گسیختگی
  4. سمی نمی باشد
  5. امکان اجرا بر روی سطوح بتنی ناصاف (درز های سرد احتمالی)
  6. دارای قابلیت تراکم پذیری و شکل پذیری
  7. مقاومت در مقابل نم، رطوبت و خشک شدن مداوم
  8. عملکرد دائمی و بدون نقص
  9. امکان تاخیر بیشتر در سیستم متورم سازی

✔ کاربرد های واتراستاپ بنتونیتی

1. آب بندی درز های اجرایی سطوح افقی و عمودی
2. آب بند سطوح ناهموار یا درز های سرد احتمالی
3. آب بندی دور لوله ها و جایگزینی فلنج های آب بند
4. نفوذ پذیر سازی درز های اجرایی و مقاطع بتن ریزی در انواع سازه های آبی و سد ها

 خصوصیات فیزیکی و شیمیایی واتراستاپ بنتونیتی 

  • مقاومت هیدرواستاتیک بالاتر از 70 متر
  • وزن مخصوص: gr/cm3 57/1  مطابق استاندارد ASTM D 792
  • مقاومت عالی در برابر خشک شدن و مرطوب شدن مکرر
  • درصد ازدیاد طول: بیشتر از 450%
  • قابلیت انبساط: بیشتر از 300%
  • رنگ: مشکی
  • قابلیت چسبندگی بر روی بتن خشک: عالی
  • میزان نفوذ پذیری: 45 میلی متر مطابق با استاندارد ASTM D 217

نحوه اجرای واتر استاپ بنتونیتی

پیش از اجرا تمامی سطوح زیر کار می بایست خشک تمیز و عاری از هر گونه آلودگی و گرد و غبار، اجزا سست، چربی و غیره گردند و واتر استاپ بنتونیتی را روی مقاطع مورد نظر با استفاده از میخ ثابت کنیم.
کافی است دو لبه به هم رسیده را محکم فشار دهید و ثابت سازید بدین ترتیب نیازی به اورلپ وجود ندارد.
توجه 1: مقطعی که محصول در آن کارگذاری شده تا پیش از بتن ریزی نباید در آب غوطه ور شود.
توجه 2: اجرای حداقل 75 میلی متر پوشش یا کاور بتنی بر روی واتر استاپ بنتونیتی الزامی می باشد.
توجه 3: بهتر است در زمان نصب و قرارگیری واتراستاپ بنتونیتی کل مقطع خشک باشد.

نحوه نگهداری واتراستاپ بنتونیتی

شرایط نگهداری واتراستاپ بنتونیتی: در محل خشک و خنک، دور از تابش مستقیم نور خورشید
مدت نگهداری واتراستاپ بنتونیتی: 1 سال در بسته بندی اولیه
سلامت و ایمنی واتراستاپ بنتونیتی: این ماده هیچ گونه اثرات سمی در طول مدت استفاده ایجاد نمی کند.

نکات فنی واتراستاپ بنتونیتی

گل بنتونیت موجود در محصول شامل ورقه های متعددی حاوی ذره های باردار می باشد که در تماس با آب متورم شده و مانع عبور آب یا سایر مواد از درز مورد کاربرد می شوند. بین این ورقه ها بارهای مثبت و منفی وجود دارد و هنگام بروز نشت، مولکول های آب به بارهای مثبت و منفی حمله نموده و خود را بین آنها قرار داده و باعث تورم این محصول می گردد. بنتونیت های هیدراته شده از نفوذ آب جلوگیری می کند و هرچه فشار هیدرواستاتیک افزایش می یابد، ورقه های کوچک فشردگی بیشتری یافته و تشکیل درزگیر محکم تر را می دهد بدین ترتیب یک آب بند دائمی در مقابل فشار سیال حاصل می گردد. از دلایل اصلی نفوذ پذیری بتن می توان به خلل فرج ریز میکروسکوپی بین سنگدانه ها که عمدتا ناشی از کسری فیلر می باشد و همچنین لوله های مویینی که به واسطه تبخیر آب در بتن پدیدار می کردند، اشاره نمود. لذا بهترین روش علمی و عملی برای ساخت بتن کاملا نفوذپذیر استفاده از پودر واترپروف به عنوان یک فیلر میکرونیزه ضد آب برای پر نمودن تمام خلل فرج ریز به همراه مواد فوق روان کننده بتن جهت کاهش نسبت آب به سیمان می باشد. واتر استاپ به منظور جلوگیری از نشت و عبور آب از درزهای اجرایی، انبساطی و همچنین مقاطع قطع بتن ریزی به کار می رود که بسته به نوع مقطع مورد کاربرد و فشار سیال، سایز و شکل تغییر می کند.

مقایسه واتر استاپ هیدروفیلی با واتر استاپ بنتونیتی

استفاده از واتراستاپ بنتونیتی در درزهای انبساطی ممنوع است و از آن فقط باید در درزهای اجرایی استفاده شود. در مورد واتر استاپ هیدروفیلی این گونه نیست و از آن می توان در درز های انبساط نیز استفاده کرد. واتر استاپ هیدروفیلی نسبت به واتر استاپ بنتونیتی مقاومت کششی بیشتری دارد و با آب آشامیدنی سازگار می باشد و در هنگام تماس با آن مشکلی ایجاد نمی شود. هم چنین این که این واتر استاپ غیر سمی است. در واتراستاپ هیدروفیلی روند افزایش حجم بلافاصله بعد از تماس با آب آغاز می شود، اما در واتر استاپ بنتونیتی فرآیند افزایش حجم ۶ ساعت بعد از اولین نفوذ آب آغاز می گردد. واتر استاپ هیدروفیلی در برابر تماس با آب متورم می شود و افزایش حجم می دهد، اما این افزایش حجم بر خلاف واتر استاپ بنتونیتی برگشت پذیر است. واتر استاپ هیدروفیلی در دماهای بالا نیز شکل خود را حفظ می کند و فرم آن نیز هیچ تغییری نمی کند، اتفاقی که در مورد واتر استاپ بنتونیتی نمی افتد. واتر استاپ بنتونیتی سمی است و نمی توان از آن در مخازن آب شرب استفاده کرد، اما در مورد واتر استاپ هیدروفیلی این گونه نیست و این نوار کاملا غیر سمی است. به همین خاطر است که به راحتی می توان از این نوار آب بندی در مخازن یا کانال های عبور آب شرب استفاده کرد، بدون این که هیچ گونه نگرانی برای آلودگی آن ها وجود داشته باشد. نکته‌ی مهم دیگر این است که واتر استاپ هیدروفیلی نسبت به واتر استاپ بنتونیتی ارزان تر است و نصب آن نیز آسان تر است. همین موضوع باعث می شود تا هزینه ها کاهش چشمگیری پیدا کند و کاهش زمان نصب نیز باعث می شود تا پروژه زودتر به اتمام برسد. 

کاربرد ها و ویژگی های واتر استاپ بنتونیتیکاربرد ها و ویژگی های واتر استاپ بنتونیتی 

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از دیگر مقالات ما بازدید نمایید:

6LejitwhAAAAANvn8APaMURvuVWIRBhNqoFP0e9r