بتن با مقاومت بالا

نویسنده : کلینیک بتن ایران
تاریخ ثبت : 21 مرداد ، 1397

بتن با مقاومت بالا

بتن یکی از مصالح ساختمانی ست که در ساخت سازه های  مختلف کاربرد دارد. برای ساخت سازه های مقاوم, بتن کاربردی باید از مقاومت فشاری بالایی برخوردار باشد. امروزه مقاومت فشاری بتن از جمله مواردی ست که همواره مورد توجه کارشناسان ساختمانی قرار گرفته و تلاش های بسیاری بدین منظور صورت گرفته است. با پیشرفت تکنولوژی در کشورهای توسعه یافته, همواره ساخت بتن و استفاده از آن در سازه های مختلف در حال گسترش است. این بتن ها از مقاومت کششی و فشاری بسیار بالایی برخوردار هستند و نفوذپذیری پایینی دارند. از جمله مواردی که مقاومت کششی بتن را بالا می برند شامل موارد زیر هستند:

  • استفاده از شن و ماسه مقاوم در ساخت بتن
  • رعایت نمودن نسبت مناسب ماسه به سیمان
  • استفاده از سیمان با مدول نرمی مناسب
  • استفاده از پوزولان هایی مانند دوده سیلیس برای افزایش تراکم و کاهش تخلخل
  • حداكثر استفاده از مصالح سنگی

 

برای افزایش مقاومت بتن باید نسبت آب به سیمان کمتر باشد. انجام این کار مانع از هیدراته شدن بعضی از دانه های سیمان شده, این ریزدانه ها دانسیته را افزایش داده و مقاومت بتن را بالا می برند. علاوه بر کاهش آب مصرفی باید میزان سیمان را نیز کاهش داد و به جای آن مواد پوزولانی مانند خاکستر بادی, دوده سیلیس و سرباره كوره آهن گدازی را به آن افزود. با بالا رفتن مقاومت بتن احتمال شکنندگی و ترک خوردگی آن بیشتر میشود بنابراین برای نرم نمودن بتن می توان در ساخت آن از الیاف کوتاه استفاده نمود.

مهمترین معیار برای ارزیابی کیفیت بتن مقاومت فشاری آن می باشد. مقاومت بتن به میزان تراکم آن بستگی دارد, بر همین اساس میزان روانی مخلوط باید به گونه ای باشد که بتوان به یک تراکم مناسب دست پیدا کرد. عدم تراکم در بتن باعث کاهش مقاومت بتن و ایجاد ترک خوردگی در آن می شود و پیوستگی بین میلگرد و بتن به صورت کامل انجام نمی گیرد. اگر در مخلوط به اندازه مناسب از موادی مانند فوق روان کننده ها و میکروسیلیس استفاده شود مخلوطی با تراکم بالا تولید خواهد شد.

از بتن با مقاومت بالا اصولا در ساخت ستون های ساختمان های مرتفع, سازه های فرا ساحلی, روسازی راه ها سازه های بتنی با هدف خاص و پل های بتنی پیش تنیده استفاده میشود. استفاده از این نوع بتن در ستون های ساختمان های مرتفع باعث کاهش ابعاد ستون و افزایش طبقات می شود. همچنین در ساخت سازه هایی مانند پایه های سقف جایگاه تماشاگران در میدان های ورزشی و خود میدان های ورزشی از بتن با مقاومت بالا استفاده می شود.

مزایای استفاده از بتن با مقاومت بالا

  • کاهش نفوذپذیری در برابر عوامل شیمیایی
  • افزایش خواص مکانیکی بتن
  • بهینه سازی فضا با کاهش ابعاد هندسی سازه مورد نظر
  • استفاده از رده های مختلف بتن با توجه به مقاومت مورد نیاز در طبقات مختلف ساختمان های بلند
  • افزایش سرعت اجرا با کاهش حجم عملیات

6LejitwhAAAAANvn8APaMURvuVWIRBhNqoFP0e9r