ترک ساختمان و انواع آن

نویسنده : کلینیک بتن ایران
تاریخ ثبت : 1397/06/03

ترک ساختمان

یکی از مشکلات موجود در ساختمان سازی، ترک خوردگی است.ترک های ساختمان بسته به عرض و عمق ترک، به دو دسته سازه ای و غیر سازه ای تقسیم می شود.ترک های کم عمق و با عرض کم، که خطرات تخریب زیادی به دنبال ندارد ترک های غیر سازه ای نامیده می شود. ترک هایی با عمق 1.5 تا 2 سانتیمتر و عرض 1.5 تا 2 میلیمتر ترک های سازه ای نامیده می شوند که امکان تخریب سازه را به دنبال دارند.

ترک های ساختمان در سه جهت عمودی و افقی و مورب ایجاد می شوند که هر یک دلایلی دارد.ترک های افقی به دلیل مشکلات اجرایی در ساخت دیوار ها روی می دهند.نشست پی و اجرای نادرست هشتگیر و عدم وجود شناژ یا فاصله نامناسب بین شناژها می تواند موجب ایجاد ترک های عمودی شود.ترک های مورب که با زاویه 45 درجه رخ می دهند به دلیل نشت دیوار بوده که بسیار خطرناک می باشد.

نشست مداوم پی باعث به وجود آمدن ترک های عمیق می شود.پس از نشست پی و پایان تحکیم سازه ترک های ثابت به وجود می آیند.ترک های مویی نیز بسته به نوع مصالح،نفوذ آب ، تغییرات دمایی بتن(انقباض و انبساط) و افت های کوچک اسکلت بنا پدید می آیند.

 

ترک بتن

ترک بتن می تواند در بازه های زمانی مختلف(بلافاصله پس از بتن ریزی،4  تا 48 ساعت پس از بتن ریزی و یا 7روز پس از بتن ریزی)رخ دهد. علت ترک خوردگی می تواند مشکلات وشرایط اجرایی سازه باشد. تنوع رفتار فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی بین بتن و محیط موجب ایجاد ترک می شود.ترک ها موجب افزایش نفوذ مواد خورنده و سولفاتی می شود.از آنجایی که ترک ها می توانند موجب خوردگی آماتور ها شوند، پیشگیری از انتشار ترک، از اهمیت زیادی برخوردار است.

عوامل ایجاد ترک در بتن

ترک ها می توانند ناشی ازبارهای خارجی، جابجایی و یا عوامل داخلی بتن باشند.

ترک های تحت تاثیر بارهای خارجی

 

انواع ترک بتن

از انواع ترک خوردگی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ترک هایی که عمود بر محور طراحی ایجاد می شوند و تا نزدیکی تار خنثی می روند،ترک خمشی نامیده می شوند.این ترک ها در سلامت سازه تاثیر گذار است و باید بررسی شود.
  • ترک های موجود در ناحیه ای که برش خالص وجود دارد، ایجاد می شوند و در وسط با زاویه 45 درجه ایجاد می شوند ترک برشی نامیده می شوند.این ترک به سمت بالا و پایین انتشار پیدا می کند.
  • در برخی موارد لغزش میلگرد ها موجب پیدایش ترک ها می شوند.
  • ترک های ایجاد شده به دلیل آرماتوربندی و کیفیت نامناسب بتن ایاد می شود ترک کششی نامیده می شود.
  •  در کل ضخامت، ترک های ناشی از کشش مستقیم نامیده می شوند.
  • ترک های مارپیچ که به دلیل مقاومت پیچشی پایین ایجاد می شود ترک پیچشی نامیده می شود.
  • گاهی مشکلات اجرایی و عدم مهارت و مشکلات قالب بندی ترک هایی در طول تیرایجاد می شود.
  • و...

دلایل ترک خوردگی سطحی بتن

از دلایل ترک خوردگی سطحی بتن می توان به ترک های خمیری،ترک هی جمع شدگی، ترک های انقباضی،ترک های جمع شدگی ناشی از کربناتاسیون و ترک های حرارتی اشاره کرد.هر یک از این ترک خوردگی ها در بازه خاصی از بتن ریزی رخ می دهند که به تفضیل به آنها می پردازیم.

  • گاهی ترک خوردگی بلافاصله پس از بتن ریزی رخ می دهد.این ترک خوردگی که در زمان خمیری بودن بتن رخ می دهد می توان به دلایل جمع شدگی خمیر و نشست خمیر رخ دهد.
  • ترک خوردگی هایی در مرحله گیرش بتن ظاهر می شود.این ترک ها  در4 تا 48 ساعت پس ازبتن ریزی رخ می دهد.ترک های این مرحله می تواند به دلایل محدودیت تغییر شکل های حرارتی کوتاه مدت، انبساط ناشی از خشک شدن زود هنگام بتن، نشست های غیر متوازن و وزش باد رخ دهد.
  • ترک هایی که در مرحله سخت شدن بتن رخ می دهد می تواند به دلایل اجرای نا مناسب،بارگذاری بیش از ظرفیت،حمله سولفاتی و جمع شدگی های ناشی ازخشک شدن  دراز مدت باشد.
سایر مقالات
بتن پیش آکنده چیست
بتن پیش آکنده چیست

بتن پیش آکنده به بتنی با مشخصات و ویژگی هایی اطلاق می شود که سنگدانه آن در محل وجود داشته و با روغن قالب بندی بتن اطراف آن و تزریق ملات ماسه و سیمان با طرح اختلاط از پیش تعیین شده به داخل سنگدانه ها، آن را به بتنی تحت عنوان بتن پیش آکنده تبدیل می کنند.عدم جدایی اجزاء تشکیل دهنده بتن یکی از مزایای این نوع بتن است.

ادامه مطلب
ویژگی ها و خواص کامپوزیت های FRP
ویژگی ها و خواص کامپوزیت های FRP
پس از سال ها مطالعه بر روی خوردگی، اف آر پی FRP به عنوان یک جایگزین خوب آرماتور های فولادی در بتون پیشنهاد شده اند.سه نوع میلگرد ( AFRP) , ( CFRP ) , ( GFRP ) از انواع تجاری آن هستند که در صنعت ساختمان کاربرد دارند.
ادامه مطلب
استاندارد بتن، مواد شیمیایی بتن و ویژگی ها
استاندارد بتن، مواد شیمیایی بتن و ویژگی ها
استناد بند یک ماده 3 قانون تاسیس موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مصوب ایران مصوب بهمن ماه 1371 به عنوان استاندارد رسمی ایران منتشر می‌شود. برای حفظ همگامی و هماهنگی با پیشرفت های ملی و جهانی در زمینه صنایع و علوم و خدمات، استاندارد های ملی ایران در مواقع لزوم تجدید نظر خواهند شد و هر گونه پیشنهادی که برای اصلاح یا تکمیل این استاندارد ها برسد در هنگام تجدید نظر در کمیسیون فنی مربوطه مورد توجه واقع خواهد شد. بنابراین برای مراجعه به استاندارد های ایران باید همواره از آخرین چاپ و تجدید نظر آنها استفاده نمود. در تهیه و تجدید نظر این استاندارد سعی شده است که ضمن توجه به شرایط موجود و نیاز های جامعه در حد امکان بین این استاندارد و استاندارد های کشور های صنعتی و پیشرفته هماهنگی ایجاد شود.
ادامه مطلب
بررسی اثر افزودنی های حباب هوازا بر خواص تازه و سخت شده روسازی های بتن غلتکی
بررسی اثر افزودنی های حباب هوازا بر خواص تازه و سخت شده روسازی های بتن غلتکی
امروزه در بتن های معمولی، استفاده از افزودنی حباب هوازا برای ایجاد دوام کافی در برابر چرخه های یخ زدن و آب شدن، روش متعارف و شناخته شده ای است. اکثریت قریب به اتفاق تحقیقات آزمایشگاهی و کارگاهی انجام شده حاکی از آنست که ایجاد تعداد کافی حباب هوای کروی شکل تاثیر مثبتی بر دوام در برابر یخ زدن و آب شدن بتن سخت شده دارد. ضرورت ایجاد حباب هوا در بتن غلتکی و همچنین راه های ایجاد و سنجش آن برای ایجاد حفاظت در برابر ذوب و یخ همچنان به عنوان یک سوال اساسی در حال بررسی است. اگرچه غلظت زیاد بتن غلتکی ایجاد حباب هوا را مشکل می کند، نتایج حاکی از آنست که در بعضی موارد ایجاد حباب هوا امکان پذیر است. اگرچه این فرآیند پیچیده تر از افزودن ساده ی افزودنی هوازا به مخلوط است. به نظر می رسد طریقه و زمان افزودن هوازا نقش مهمی در اثر بخشی ماده این ماده ایفا می کنند. اختلاف نظرهای متعددی در مورد لزوم ایجاد حباب هوا به منظور بهبود دوام بتن غلتکی در چرخه های یخ زدن و آب شدن وجود دارد. در این تحقیق اثر مواد افزودنی حباب زا بر روی خواص بتن تازه و خصوصیات مکانیکی و دوام بتن سخت شده مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج حاصل از دوازده طرح مخلوط بتن غلتکی همراه با حباب زا و بدون آن حاکی از آنست که وجود این مواد سبب بهبود تراکم پذیری بتن و کاهش زمان وی بی، کاهش مقاومت های فشاری و خمشی و همچنین افزایش چشمگیر فاکتور دوام در آزمایش ASTM C666 شده است و تنها در مخلوط هایی که نسبت آب به سیمان کمتر از 0.3 است، تفاوت خاصی دیده نمی شود.
ادامه مطلب