پودر تسریع کننده گیرش سیمان

نویسنده : کلینیک بتن ایران
تاریخ ثبت : 30 آبان ، 1397

عملکرد اصلی این ماده افزایش روند کسب مقاومت در بتن و ملات است. این زودگیر، پودری است که با سیمان و آب واکنش شیمیایی انجام داده و موجب تسریع در افزایش مقاومت های اولیه بتن می گردد.

افزودن این ماده به سیمان باعث می شود که این ماده با هیدروکسید کلسیم حاصل از هیدراتاسیون سیمان ترکیب شود و کربنات کلسیم نامحلول و سود را تشکیل دهد که سود حاصل از واکنش موجب تسریع واکنش سیلیکات و آلومینات می شود.

کربنات کلسیم تولید شده از واکنش فوق، سخت شده و روی بافت بتنی اثر می گذارد و مقاومت آن را افزایش می دهد به محض اتصال بتن به دیواره یا سقف شروع به هیدراتاسیون نموده و با این روند حرارت تولید شده و گیرایی در چند ثانیه بعد از مخلوط نمودن در حدود 80% افزایش می یابد و مانند یک کاتالیزور در واکنشهای هیدراتاسیون عمل می کند.

خصوصیات ویژه پودر تسریع کننده گیرش سیمان

زودگیر پودری قابلیت مصرف در 10 درجه بالا با سازگاری با انواع سیمان پرتلند که برای اسپری بتن در داخل تونلها و محل هایی که خط ریزش سقف یا دیوار، ممکن است و یا امکان قابل بندی به هر دلیل میسر نباشد مورد استفاده قرار میگیرد، زودگیر پودری عامل موثر در گیرایی بتن، ایجاد مقاومت مطلوب در زمان کوتاهتر، کاهش زمان لازم برای نگهداری حفاظت بتن، کاهش خطرات ناشی از تغییرات سریع در دما و استفاده هر چه سریعتر از یک سازه بتنی می باشد.

مشخصات فیزیکی و شیمیایی
وزن مخصوص gr/cm3 9/0- 5/0
رنگ سفید مایل به خاکستری
حالت فیزیکی پودر
یون کلر ندارد
PH 13- 12

میزان مصرف پودر تسریع کننده گیرش سیمان

میزان مصرف زودگیر پودری برحسب دما و نوع بتن متغیر می باشد. در دمای C˚25 و بتن 350 میزان مصرف در حدود 3 الی 7 درصد وزن سیمان مصرفی بوده که باید به صورت خشک با سیمان و ماسه مخلوط نمود. بتن خشک توسط دستگاه شاتکریت تحت فشار پمپ، به طرف محل مورد نظر اسپری شده و باید از لوله جانبی دیگری که به مخزن آب متصل می باشد، مقدار آب مورد نیاز را تنظیم نمود. آب و بتن خشک در هوا مخلوط و قبل از برخورد به دیواره گیرایی بتن آغاز می گردد.

نحوه مصرف و نکات ضروری پودر تسریع کننده گیرش سیمان

در صورت استفاده از مصالح با درجه حرارت پایین یا پاشیدن مخلوط روی سطوح سرد، سرعت گیرش ملات طبعا کند
می گردد. نوع، تازگی و کهنگی سیمان نیز عامل موثری در مدت گیرش می باشد. لذا برای تعیین مقدار دقیق مصرف، تهیه مخلوط های آزمایشی توصیه می شود. ضمناً مقدار بیش از حد توصیه شده باعث کاهش مقاومت نهایی بتن می گردد. شاتکریت را می توان در ظروف دربسته و به دور از رطوبت به مدت یکسال نگهداری نمود.

آزمایشات مربوط به زودگیر پودری بتن

نمودار (1-8) ارتباط بین زمان گیرش و میزان مصرف پودر زودگیر می باشد. این منحنی نشان دهنده این مطلب است که در مقادیر کم زودگیر، مدت زمان گیرش زیاد بوده ولی در مقادیر بالای زودگیر، مدت زمان گیرش کاهش می یابد. (گیرش سریع) 

منحنی 1 : بتن شاهد

منحنی 2 : بتن با پودر زودگیر برحسب 4 درصد وزن سیمان مصرفی

منحنی 3 : بتن با پودر زودگیر برحسب 6 درصد وزن سیمان مصرفی

آزمایشات فوق در دمای 35˚C و 350kg/m3 انجام گرفته است. منحنی بالا نشان دهنده این است که با مصرف پودر زودگیر به مقدار 6% وزن سیمان مصرفی ضمن این که زمان اولیه گیرش کاهش می یابد بلکه مقاومت فشاری در زمان اولیه گیرش کاهش می یابد نهایت با مقاومت فشاری بتن شاهد به یک اندازه می رسد.

 

بسته بندی

زودگیر پودری MTOMA-P در بسته های 20 کیلوگرمی عرضه می شود.

نکات ایمنی

MTOMA-P حاوی مواد خطرناک و آتش زا نیست و در صورت پاشیده شدن بلافاصله موضع را با آب شستشو دهید. برای آگاهی بیشتر به بروشور ایمنی محصول مراجعه فرمایید.

تاییدیه کیفیت

تمام محصولاتی که توسط شرکت کلینیک بتن ایران (مهندسین مشاور مهرازان پایدار) تولید و عرضه می گردند مطابق با استانداردهای کیفی بین المللی می باشند.

6LejitwhAAAAANvn8APaMURvuVWIRBhNqoFP0e9r