پوشش پلیمری (کفپوش های اپوکسی و پلی یورتان) چیست

نویسنده : کلینیک بتن ایران
تاریخ ثبت : 24 آذر ، 1397

هر آنچه که باید درباره پوشش های پلیمری بدانید

 

یکی از پوشش دهنده های آب بندی و عایق نمودن، استفاده از طیف گسترده ای پلیمر های است. پلیمر ها با داشتن خاصیت آب بندی و آب گریز نمودن سطوح می توانید یک پوشش قابل اطمینان برای انواع متریال ها باشد که در معرض رطوبت هستند. پوشش های پلیمری برای انواع مختلف مواد مصرفی طبقه بندی می شود. به طور کلی پوشش پلیمری یک نوع پوشش با رنگ است که از پلیمر تشکیل شده است که انسجام و مقاومت بالایی در برابر خوردگی و آسیب دیدگی دارد. در این مقاله سعی داریم شما را با پوشش پلمیری، انواع، کاربرد و ویژگی های آن آشنا نماییم.

کفپوش پلیمری چیست کفپوش پلیمری چیست 

اجزای تشکیل دهنده ی پوشش پلیمری

الف) مواد پوششی

منظور از مواد پوششی در این استاندارد، ترکیباتی هستند که بدون نیاز به اعمال حرارت سخت می ‌شوند. این گروه از مواد به روش های مختلفی از جمله استفاده از قلم مو، غلتک، اسپری، ماله و شانه بر روی سطوح بتنی در یک یا چند لایه اجرا می شوند. آن مواد می توانند بدون حلال و یا با حلال اجرا گردند.

ب) سیستم پوششی

یک سیستم پوششی متشکل از یک یا چند پوشش و یا لایه می ‌‌باشد. فهرست انواع سیستم‌ های پوشش پلیمری در جدول آمده است. جهت رسیدن به مقاومت های شیمیایی، مکانیکی و حرارتی مورد نیاز، می توان ترکیبی از سیستم های اشاره شده در جدول را استفاده نمود.

ج) مواد نفوذ کننده

مواد آب ‌بند کننده اغلب بر پایه رزین اپوکسی با ویسکوزیته پایین می ‌باشند. این مواد به راحتی داخل سطوح بتنی نفوذ کرده و یا به عبارت دیگر توسط سطوح بتنی و سیمان به راحتی جذب می‌شوند. از آن ها برای ایجاد سطوح کف بتنی سخت در ساختمان های صنعتی، افزایش مقاومت سایشی بتن و نیز ضد گرد و غبار کردن سطوح بتنی استفاده می شود.

د) پرایمرها

از پرایمرها برای آب بند کردن تخلخل موجود در سطوح بتنی استفاده می شود. پرایمرها پایه اصلی پوشش هایی هستند که بعدا اجرا خواهد شد. پرایمرها از مواد رزینی با ویسکوزیته پایین درست می شوند که اکثرا در داخل آنها از حلال و یا رقیق کننده های واکنش گر استفاده شده است. آنها می توانند حسب نیاز بر پایه رزین‌ های غیر از رزین هایی که بعدا به عنوان لایه های میانی و نهایی اجرا می شوند، انتخاب گردند. بر حسب نیاز، پرایمرها می توانند در یک یا چند لایه اجرا شوند. توصیه می گردد تا بر روی پرایمری که به تازگی اجرا شده و هنوز سخت نشده است از پاشیدن پودر سیلیس استفاده شود تا باندینگ مکانیکی بین پرایمر بتن و لایه های بعدی ایجاد شود. در صورت استفاده از سیستم ماله کشی آسفالتی نیاز به پرایمر قیری و یا رزینی دارای مقاومت حرارتی بالا توصیه می شود.

ه) لایه های میانی

از لایه میانی جهت تسطیح سطوح بتنی و نیز پر کردن خلل و فرج موجود در بتون استفاده می شود. در عین حال از لایه های میانی به عنوان لایه ای که از واکنش لایه های بعدی سیستم پوششی با سطح زیر کار جلوگیری می کند نیز استفاده می شود به عنوان مثال در صورتی که لایه های بعدی سیستم پوششی بر پایه رزین های فوران یا فنل فرمالدئید باشند، وجود کاتالیست های اسیدی برای سخت کردن رزین های فوق، باعث خوردگی سطح بتنی زیر کار می شود، به همین منظور اجرای یک لایه واسطه به عنوان لایه میانی ضروری است. لایه های میانی نیز می توانند مانند پرایمرها از رزین های غیر از رزین های مورد استفاده در لایه بعدی، انتخاب گردند.

و) پوشش های ماله کشی

پوشش های ماله کشی بر حسب نوع رزین مورد استفاده در آنها می توانند در یک یا چند لایه اجرا شوند. این نوع از پوشش ها می توانند به صورت های سخت و شکننده و یا نرم باشند.

ز) پوشش های خود تراز

این گروه از پوشش ها می توانند در یک یا چند لایه اجرا شوند. پوشش های خود تراز از ریختن مواد بر روی سطوح که خود به خود پخش و تراز می ‌شوند، ایجاد می گردد. پوشش های فوق نیز می توانند بر حسب رزین مورد استفاده در آن ها به صورت سخت و یا نرم باشند.

ح) پوشش های مسلح شده با الیاف

پوشش های مسلح شده از یک یا چند لایه الیاف که به وسیله رزین های لیست شده در جدول اشباع می‌ گردند، تشکیل شده است. ضخامت هر یک از لایه ها بستگی به نوع مواد تقویت کننده و وزن آنها و ضخامت کل پوشش بستگی به تعداد لایه های تقویت کننده مورد استفاده دارد. توصیه می شود که رزین مورد استفاده برای اشباع تمامی لایه های تقویت کننده یکسان باشد.

ط) پوشش های نهایی

پوشش های نهایی در یک یا چند لایه از همان پایه رزینی که در لایه مسلح شده استفاده شده است و یا پایه رزینی مقاوم تر، بر روی لایه تقویت شده با الیاف اجرا می شود. در پوشش نهایی اجرا شده بر روی لایه مسلح شده، می توان از الیاف roving یافته نشده نیز استفاده کرد. این الیاف در آخرین لایه پوشش مسلح به وسیله غلتک فشار داده می شود و سپس با رزین پوشش نهایی اشباع می گردد. در صورتی که پوشش های نهایی مستقیما بر روی پرایمر اجرا شوند وظیفه لایه آب ‌بند را نیز به عهده خواهند گرفت.

ی) لایه های آب بند

شمشه کشی‌ های بر پایه آسفالت به وسیله لایه ای آب بند، نفوذ ناپذیر می ‌شوند. این لایه ها از ورق‌ های قیری که دارای پشتیبان‌ های فلزی و یا پلیمری می ‌باشند. تشکیل شده است.

ک) شمشه کشی ها

منظور از لایه شمشه کشی، یک لایه کاملا فشرده می باشد که بر روی سطوح بتنی به منظور رسیدن به مقاومت ‌های بالای شیمیایی و مکانیکی اجرا می شود که به دو دسته رزینی و آسفالتی تقسیم‌ بندی می‌شوند. در شمشه کشی های رزینی، از یک عامل پیوند دهنده رزینی به همراه دانه‌ بندی ‌های مختلف پودر سیلیس استفاده می ‌شود.

ل) پوشش های آب بند

از پوشش های آب بند که همان پوشش های نهای نیز می ‌باشند به منظور تامین نیازهایی مانند رنگ، همواری و صاف بودن، آب بندی و رسانایی الکتریکی استفاده می شود. پایه رزینی مورد استفاده در لایه آب ‌بند معمولا همین رزینی است که در لایه های قبلی نیز از آن استفاده شده است.

رنگ پلی یورتان چیست
رنگ پلی یورتان چیست 

کفپوش پلیمری اپوکسی

کفپوش اپوکسی به عنوان یک کفپوش ایده آل برای کف های بتنی و فلزی در كارگاه ها، کارخانه ها، انبارهای صنایع شیمیایی، غذایی، دارویی، الکترون کیی، نساجی، بیمارستان ها، سالن های ورزشی، فرودگاه ها و... است. کف پوش اپوکسی از اختلاط رزین اپوکسی و یک سخت کننده بدست می آید. براساس کاربرد فضایی که کفپوش اپوکسی در آن اجرا می شود، مواد موثر در کیفیت آن ها متفاوت است. به عنوان مثال رزینی که در فضاهای بیمارستانی استفاده می شود با رزین کفپوش سطح سالن های ورزشی متفاوت است. کفپوش اپوكسی معمولا در سه مرحله اجرا می شود، زمان مناسب برای اجرای هر لایه حدود 4 تا 5 ساعت است. زمان اجرای آن نسبت به پی .وی. سی های تایلی یا رولی بیشتر است، اما چسبندگی آنها به سطح زیرین شان بیشتر است. پس از نصب کفپوش 24 تا 48 ساعت روی محل حرکت نکنید. 

مزایای کفپوش اپوکسی

این کفپوش، مایع یکپارچه ای از رزین اپوکسی به ضخامت 5/ 0 تا 5 میلی متر در رنگ ها و طرح های مختلف است از خصوصیات این کف پوش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت بالا در برابر حلال ها، اسیدها، بازها و نمک ها
  • عدم جرم پذیری
  • خاصیت ضد باکتریایی در نوع ویژه اپوكسی
  • طول عمر بالا
  • تنوع رنگ و طرح
  • نظافت راحت
  • مقاومت مکان کیی و عدم ترک خوردگی
  • یکپارچگی

پوشش اپوکسی کف
پوشش اپوکسی کف 

مراحل اجرای کفپوش اپوکسی

الف) ساب زدن كف و زدودن گردوغبار محیط 

برای ایجاد سطحی تراز، بدون فرورفتگی و برجستگی، قبل از شروع كار باید کاملا سطح صاف شده و تراز شده و گرد و غبار ناشی از ساب زدن از روی سطح و كل فضا زدوده شود. در صورت نیاز درزها، ترک ها و فرورفتگی های كف باید تعمیر، پر و هم سطح شوند. دمای مناسب برای اجرای کف پوش اپوکسی حدود 25 سانتی گراد است.

ب) اجرای پرایمر

پرایمر ماده ای است با پایه اپوكسی كه برای نفوذ بهتر به سطوح زیر كف سازی صنعتی رقیق می شود. اجرای ملات برای مسطح کردن سطح ساب زدن برای ایجاد سطح کاملا صاف گرفتن گرد و غبار کف

ج) ریختن مرحلۀ اول کفپوش اپوكسی

در این مرحله یک لایه اپوكسی روی کف ریخته می شود. در محل هایی که درز وجود دارد، امكان ترک خوردگی در آن قسمت ها بیشتر است به همین علت از توری پلیمری در این نواحی استفاده می شود. گاهی برای بالا بردن کیفیت كار، كل كف را با توری پلیمری می پوشانند. پس از نصب توری ها مجدد روی آن مواد اپوكسی ریخته شده و پس از خشک شدن كل سطح را ساب می زنند. ساب در این مرحله بسیار نرم است زیرا ناهمواری ها كم و ناچیز است. پس از اتمام این قسمت گرد و غبار ناشی از ساب زدن باید جمع آوری شود كه به جهت این كار از جارو برقی های صنعتی استفاده می شود.

د) ریختن مرحله دوم کفپوش اپوكسی

روكش نهایی در این مرحله اجرا می شود و دانه های رنگی با توجه به رنگ مورد نظر به مواد اپوكسی افزوده می شود. کفپوش اپوکسی مایع و کفپوش پلی یورتان (برای فضاهای خارجی) پس از خشک شدن بدون درز و نفوذ ناپذیر بوده و امکان شست و شوی روزمره و مداوم را داشته و در برابر انواع مواد خورنده که در مواد ضدعفونی کننده وجود دارند مقاوم است. در مقابل قارچ و کپک نیز نفوذ ناپذیر بوده اما کفپوش های تایلی یا رولی این خاصیت را ندارند.
یکی از انواع کفپوش های اپوکسی کفپوش گرانیتی اپوکسی است. از این کف پوش برای کف سازی دکوراتیو منازل، مراکز تجاری و خرید، اماکن توریستی، رستوران ها، سینماها و... استفاده می شوند. این کفپوش با طرح های گرانیتی اجرا می شود. اجرای آن همانند روش گفته شده است با این تفاوت که برای ایجاد طرح گرانیتی، رنگدانه ها روی سطح پاشیده می شوند تا شکل نهایی آن شبیه گرانیت باشد کفپوش اپوكسی در برابر اشعه خورشید مقاوم نیست.

کفپوش پلیمری پلی یورتان

کفپوش پلی یورتان یا کفپوش پلی اورتان یکی از انواع پوشش های پلیمری می باشد که دارای کاربرد ها و انواع مختلفی می باشد که هر کدام دارای ویژگی های منحصر به فرد هستند. این کفپوش دو جزئی بوده و نسبت به سایر انواع کفپوش ها دارای ویژگی ها متفاوتی است. این پوشش بدون حلال بوده و چسبندگی فوق العاده ی روی سطوح بتنی، فلزی و چوبی دارد. 

مزایای کفپوش های پلی یورتان

برای فضاهای باز و سالن های ورزشی از کفپوش پلی یورتان كه مقاومت بالاتری داشته و در برابر اشعه خورشید نیز مقاوم است استفاده می شود خصوصیات فنی کفپوش پلی یورتان عبارت اند از:

  • مقاومت بالا در برابر سایش
  • قابلیت اجرا در فضاهای باز و سرپوشیده
  • الاستیسیته و انعطاف پذیری نسبی

امروزه استفاده از کف پوش های اپوکسی و پلی یورتان مخصوص پارکینگ ها که قابلیت اجرا بر روی رمپ ها را نیز دارند در حال متداول شدن است.

نحوه اجرای کفپوش پلی یورتان

  1. آماده سازی سطح
  2. اعمال لایه پرایمر پلی یورتان
  3. اعمال لایه میانی کفپوش پلی یورتان مسلح با الیاف فایبرگلاس (لایه تقویت شده میانی)
  4. اعمال لایه نهایی کفپوش پلی یورتان

تفاوت کفپوش اپوکسی و کفپوش پلی اورتان چیست؟

کفپوش اپوکسی و کفپوش پلی یورتان دوتا از بهترین و متداول ترین انواع کفپوش های صنعتی می باشند. کفپوش اپوکسی از کفپوش پلی یورتان مقاوم تر و با دوام تر است همچنین قدرت فشرده سازی بیشتری نسبت به کفپوش پلی یورتان دارد. کفپوش پلی یورتان نرم و انعطاف پذیر است به همین دلیل در برابر خراش و سایش مقاومت کمتری دارد. این کفپوش به دلیل انعطاف بالا مناسب برای سرد خانه است. همچنین گزینه ی مناسبی به عنوان پوشش ضد آب می باشد. در مقابل مواد شیمیایی هر کدام رفتار متفاوتی ارائه می دهند و شما باید با توجه به کاربرد و استفاده ای که می خواهید از این کفپوش ها داشته باشید آن ها انتخاب نمایید.

استفاده از پلیمر و پوشش های پلیمری 

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از دیگر مقالات ما بازدید نمایید:

6LejitwhAAAAANvn8APaMURvuVWIRBhNqoFP0e9r