افزودنی آب بند کننده های کریستالی بتن چه ویژگی هایی دارد؟

نویسنده : کلینیک بتن ایران
تاریخ ثبت : 06 آبان ، 1397

 آب بند کننده کریستالی بتن

بتن ماده‌ای متخلخل است و اگر به خوبی آب بندی نشود، می تواند مقدار زیادی آب جذب خود کند که این موضوع می تواند مشکلات زیادی از جمله ترک خوردگی و کاهش مقاومت بتن را پدید بیاورد. برای داشتن یک بتن با دوام بالا و عمر طولانی بایستی که در ابتدای بتن ریزی آن را آب بندی کنیم تا جذب آب مشکلی برای بتن ایجاد نکند. برای آب بندی بتن از روش ها و مواد مختلفی استفاده می شود. یکی از این روش ها استفاده از افزودنی های کریستالی یا مواد آب بند کننده ی بتن کریستالی بتن است. 

 انواع آب بند کننده های کریستالی

افزودنی کریستال در واقع ماده‌ای خشک و پودر شکل است و در طبیعت وجود دارد که در علم شیمی آن ها را موادی هیدروفیلیک یا آب دوست می نامیم. این مواد کریستالی به مخلوط بتن اضافه می شوند و با جذب مقداری آب، بلورهای کریستالی آن ها شروع به رشد می کند. این رشد کریستال ها در داخل بتن باعث می شود تا راه های نفوذ آب و رطوبت به داخل بتن بسته شود و بتن از خطر نفوذ رطوبت در امان بماند. در این شیوه آب از ورود در هر جهتی از بتن محدود می شود چرا که در واقع خود بتن تبدیل به یک مانع آب شده است. جهت اطلاع از قیمت و نحوه خرید انواع آب بند کننده های کریستالی می توانید با مشاوران و کارشناسان کلینیک بتن ایران در تماس باشید.

 ویژگی های آب بند کننده های کریستالی بتن

بر خلاف مواد دافع آب، تکنولوژی و فناوری کریستالی و آب بند کننده های کریستالی بتن دارای ویژگی خود ترمیمی است. این افزودنی شامل مخلوطی از مواد سیمانی و مواد شیمیایی است که با آب موجود در بتن واکنش نشان می دهد و کریستال های غیر قابل حلی را تولید می کند. این کریستال های سوزن مانند تا زمانی که تمامی حفره های بتن پر شوند، به رشد ادامه می دهند. به این صورت است آب هیچ گونه منفذ و فرصتی برای نفوذ به بتن را نخواهد داشت. ویژگی خود ترمیمی آب بند کننده های کریستالی باعث می شود تا حتی در سال های طولانی بعد از ساخت و ساز، این بتن بتواند تا نیم میلی متر ویژگی پیش روندگی داشته باشد. بتن هایی که در آن از این مواد افزودنی بتن استفاده می شود، دارای مواد شیمیایی ای هستند که به صورت خاموش در بتن باقی می مانند. اگر ترکی بر روی بتن ایجاد شود، هر گونه نفوذ آب باعث می شود تا کریستال بیشتر رشد کند و ترک ایجاد شده را به خوبی بپوشاند. به این ترتیب در صورت ترک خوردن نیز هیچ گونه آلودگی و ماده‌ی اضافی ای نمی تواند به بتن راه پیدا کند و به صورت خودکار بتن ترمیم می شود.

آب بند کننده کریستالی _ کلینیک بتن ایران

 مزایای آب بند کننده های کریستالی بتن

همان طور که گفتیم، کریستال های موجود در بتن در برابر هرگونه ترک و تغییر جدید می توانند خود را تطبیق دهند و هر گونه ترکی که بر روی بتن ایجاد شود، توسط آن ها پوشش داده می شود. کریستال های موجود در بتن در برابر هر گونه آسیب و خوردگی مقاوم هستند و خطر ایجاد منفذ یا ترک آن ها را به هیچ وجه تهدید نمی کند. به همین خاطر در هنگام استفاده از آب بند کننده های کریستالی، دوام بتن و در نتیجه‌ی آن دوام ساختمان افزایش پیدا می کند. در کنار این ها، این مواد به پروسه‌ی هیدراسیون سیمان در هنگام بتن ریزی کمک می کنند و آن را بهبود می بخشند. هم چنین از آب بند کننده های کریستالی می توان به صورت گسترده و وسیع در بتن ریزی های عظیم نیز استفاده کرد بدون آن که مشکل خاصی پیش بیاید. به طور مثال، استفاده از بتن هایی که در آن ها از مواد کریستالی استفاده شده، برای طرح های پیچیده‌ی معماری مناسب است. به این خاطر که اکثر روش های موجود برای آب بندی بتن بر روی بتن های با شکل های خمیده و پیچیده جواب نمی دهند و اشکال آن ها باید به صورت ساده، عمودی یا افقی باشد. اما در این روش و با استفاده از افزودنی های کریستالی بتن می توان بتن را به هر شکلی که می خواهیم مورد استفاده قرار دهیم. محدودیت استفاده از افزودنی های کریستالی این است که از این مواد نباید در مقاوم سازی سازه های بتن استفاده کرد که تحت حرکت مداوم هستند. در هنگام شکل گیری کریستال ها، این مواد در سه بعد حرکت می کنند و اگر تحت حرکت قرار بگیرند، دچار شکستگی می شوند. در جاهایی که نیاز به انعطاف پذیری است یا در آن جا حرکت مداوم وجود دارد، بهتر است تا از روش های دیگری برای آب بندی استفاده شود. این شیوه از آب بندی از روش های دیگر ارزان تر و به صرفه تر است و البته این که اضافه کردن آن نیاز به مهارت خاصی ندارد، بنابراین هزینه های مربوط به نیروی کار نیز کاهش می یابد. می توان از آن ها در ساختمان های بسیار بزرگ و پروژه های عظیم استفاده کرد و هیچ گونه مشکلی نیز نداشت. همچنین در طول مدت زمان های طولانی تقریباً نیازی به هیچ گونه مراقبتی ندارد و به ندرت نیز به ترمیم نیاز پیدا می کند.

6LejitwhAAAAANvn8APaMURvuVWIRBhNqoFP0e9r