نحوه اتصال دیوار به ستون بتنی یا وال پست چگونه است ؟

نویسنده : کلینیک بتن ایران
تاریخ ثبت : 21 آبان ، 1397

وال پست چیست؟ 

اعضای غیر سازه ای ساختمان ها، چنانچه به روش اصولی به سازه ساختمان مرتبط نشوند، هنگام وقوع زلزله به ویژه زمان دریافت ارتعاشات عمود بر صفحه، فرو خواهند ریخت و علاوه بر ایراد خسارت های مالی و بی خانمان شدن ساکنان، تلفات انسانی را نیز رقم خواهند زد. در تمام زلزله هایی که در کشورمان به وقوع پیوسته اند، متاسفانه شاهد اینگونه تخریب ها بوده ایم. در زلزله اخیر کرمانشاه نیز فراوانی و گستردگی این پدیده خودنمایی می کرد. برای مثال، فرو ریختن دیوارهای پیرامونی و جدا کننده در ساختمان های نوساز 7 طبقه مسکن مهر سرپل ذهاب، فجایع زیادی را به بار آورد. اگر دیوارهای این ساختمان ها به یکی از شیوه های معمول، به مقاوم سازی سازه های ساختمانی متصل می شدند، شاید دست کم 600 واحد مسکونی در این شهر تخریب نمی شد و هزاران نفر از ساکنانش آواره و بی خانمان و بعضا کشته و مصدوم نمی گردیدند. تاملی بر اتفاقات اَسفبار زلزله های کشورمان – به ویژه زلزله کرمانشاه - ضرورت رعایت پاره ای از اصول اجرایی مغفول مانده را اجتناب ناپذیر می نماید؛ یکی از مهمترین اصول، تعبیه نگهدارنده های دیوار است که اصطلاحا به آن ها وال پست (wall post) گفته می شود. وال پست، نگهدارنده دیوارهای غیر سازه ای است. وال پست ها به روش های مختلفی اجرا می شوند. معمول ترین نوع آن به صورت یک تیر-ستون طراحی می گردد. وظیفه وال پست ها انتقال نیروهای حاصل از باد و زلزله از دیوار به قاب می باشد که موجب استحکام دیوار و پیشگیری از تخریب آن می گردد. بر اساس مفاد فصل سوم آیین نامه 2800، حداکثر طول مجاز دیوار غیر سازه ای یا تیغه ای بین دو پشت بند، عبارتست از 40 برابر ضخامت دیوار یا تیغه و یا 6 متر هر کدام کمتر باشد و حداکثر ارتفاع مجاز دیوارهای غیر سازه ای و تیغه ها از تراز کف مجاور 5/3 متر می باشد. در شرایط فوق، نیازی به اجرای وال پست قائم یا افقی نیست. ولی در صورت اضافه شدن دهانه ها یا ارتفاع، نیاز به استفاده از وال پست می باشد. علاوه بر معیار فوق، لبه قائم تیغه ها نیز نباید آزاد باشد. این لبه ها باید به یك تیغه دیگر یا یک دیوار عمود بر آن، یا ستونکی كه به همین منظور از فولاد، بتن آرمه یا چوب تعبیه می شود، متکی باشند. ستونک می تواند از یک ناودانی حداقل نمره 6 یا معادل آن از فولاد، بتن آرمه یا چوب تشکیل شده باشد. اگر طول تیغه پشت بند كمتر از 5/1 متر باشد، لبه آن می تواند آزاد باشد. (البته مبحث ششم مقررات ملی ساختمان اجرای وال پست با نپشی برای دیوارهای پیرامونی را لازم الاجرا می داند) جهت آشنایی کامل با وال پست بتنی می توانید با مشاوران کلینیک بتن در تماس باشید. 

نحوه اجرای وال پست در اسکلت بتنی
نحوه اجرای وال پست در اسکلت بتنی 

✔ انواع وال پست و مهار دیوار از نظر اجرایی

  1. چگونگی اجرای وال پست با انکربولت و نبشی کشی دیوار جان پناه
  2. اتصال دیوار به ستون با میلگرد؛
  3. اجرای تسمه دور ستون دیوار
  4. مهار دیوار با میلگرد در داخل ستون های مجاور؛
  5. مهار دیوار از طریق تعبیه میلگرد در داخل کف؛
  6. مهار دیوار به دیوارهای برشی از طریق عبور میلگرد در سوراخ قالب ها؛
  7. اجرای وال پست جان پناه بام و نبشی کشی جان پناه 
  8. اجرای وال پست در ساختمان بتنی 

 مراحل دیوار چینی برای دیوارهای داخلی و خارجی به همراه وال پست

ابتدا جوشکار بایستی شروع به ساختن وال پست طبق نقشه های اجرایی نماید که معمولا از دوبل نبشی ۶ و سپری 1 استفاده می گردد. پس از آماده شدن وال پست ها، نسبت به استقرار آنها در مکان های مورد نظر اقدام خواهد شد. پس از انجام کنترل های لازم و اطمینان از تطابق موقعیت نصب وال پست آنها با نقشه های اجرایی، دیوارچینی با وال پست آغاز می گردد.

3-1 -وال پست ساخته شده از نبشی

همانگونه که گفته شد بر اساس مبحث ششم مقررات ملی ساختمان، بایستی دیوار های با ارتفاع زیاد و یا طول زیاد به طریقی کنترل شوند تا در هنگام ضربه شدید و یا زلزله به واسطه وزن خود تخریب نشوند. از این رو آیین نامه، برای دیوارهای خارجی (پیرامونی)، اجرای وال پست را الزام آور دانسته است. اما برای دیوارهای داخلی، اجرای وال پست را وابسته به طول و ارتفاع تیغه ها بیان نموده است، به نحوی که اگر ارتفاع و یا طول دیوار از یک حد بیشتر شد، اجرای وال پست برای دیوار بتنی الزامی می گردد.

3-2 -وال پست قائم و افقی ساخته شده از قوطی

دو سر اجزای قائم (که معمولا قوطی 6*6 انتخاب می شوند) باید به گونه ای مناسب در کف و سقف مهار گردند. برای این کار می توان قبل از بتن ریزی، داخل قالب ها پلیت جایگذاری کرد و بعد از اتمام بتن ریزی، از این پلیت ها برای جوشکاری وال پست ها استفاده کرد و یا می توان با انکر بولت اقدام به جایگذاری پلیت در تیرها و ستون ها نموده و از آن برای اتصالات وال پست استفاده کرد. 

3-3- نگهداری دیوار (وال پست) با تسمه دور ستون

در این روش دور ستون ها به فواصل معین (کمتر از یک متر) تسمه کشی دور ستون بتنی و با جوش دادن میلگرد به آنها بین دو ستون مجاور و مدفون شدن میلگردها در ملات دیوار چینی، اتصال دیوار به سازه و اتصال وال پست به ستون تامین خواهد شد.  

✔ اثر تداخلی میان قاب ها در سختی قاب ها

 به منظور حذف اثر تداخلی میانقاب ها در سختی سازه، توصیه شده است وال پست ها به گونه ای اجرا شوند که مانع حرکت سازه نگردند. در این رابطه لازم است، وال پست هایی که با پروفیل های ناودانی، نبشی، قوطی و... اجرا می شوند، برای تعیین حداکثر فاصله بین ستون های بتنی 2 الی 3 سانتی متر فاصله وال پست از ستون داشته باشند. همچنین لازم است زمانی که برای نگهداری دیوار، از تعبیه میلگرد در ستون ها استفاده می شود، حرکت افقی میلگردها در داخل ستون محدود نباشد.

طریقه نصب وال پستطریقه نصب وال پست و اتصال وال پست به ستون 

شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر از دیگر مقالات ما بازدید نمایید:

6LejitwhAAAAANvn8APaMURvuVWIRBhNqoFP0e9r