ترمیم تصفیه خانه های بتنی با چه روشهایی انجام می شود؟

نویسنده : کلینیک بتن ایران
تاریخ ثبت : 27 آبان ، 1397

تصفیه خانه های بتنی | انواع روش های ترمیم تصفیه خانه های بتنی

بتن یکی از پرکاربردترین مواد مورد استفاده در ساخت و ساز به خصوص سازه های آب و فاضلابی می باشد، به طوری که بیشتر سیستم های تصفیه خانه‌ای آب و فاضلاب از مخازن بتنی استفاده می کنند. اهمیت بالا و نقش بسیار مهم ترمیم سازه های بتنی در انتقال، ذخیره و تصفیه‌ی آب و فاضلاب، اهمیت ترمیم آن ها یعنی ترمیم تصفیه خانه های بتنی را نیز افزایش داده است. انتخاب بهترین روش برای ترمیم تصفیه خانه های بتنی و تقویت مخازن بتنی آب و فاضلاب در برابر خطراتی هم چون خوردگی، سایش، ذوب و انجماد آب و غیره که هم اقتصادی باشد و هم دارای بالاترین کیفیت باشد، از مهم ترین مراحل ترمیم تصفیه خانه های بتنی می باشد. این چالش سختی است که مهندسین و کارشناسان با آن رو به رو هستند و تنها کسانی از پس آن بر می آیند که در این زمینه تخصص و تجربه‌ی کافی داشته باشند. در این زمینه می توانید با کارشناسان فنی و تخصصی کلینیک بتن ایران در ارتباط باشید.

ترمیم تصفیه خانه های بتنی _ کلینیک بتن ایران

✔ انواع آسیب در مخازن و تصفیه خانه های بتنی

به صورت کلی ممکن است مخازن بتنی آب به چهار صورت دچار آسیب دیدگی شوند که در این حالت ها احتیاج به فرآیند ترمیم تصفیه خانه های بتنی پیدا می کنیم. اولین و شاید معمول ترین اتفاقی که برای بتن در تصفیه خانه های بتنی و مخازن آبی بتنی رخ می دهد، خوردگی آرماتورها و به طور کلی آسیب دیدگی آرماتورهای موجود در بتن می باشد. این موضوع معمولاً بر اثر نفوذ مواد شیمیایی خطرناک یا نفوذ آب به داخل بتن رخ می دهد. مورد بعدی نیز که در تصفیه خانه ها و مخازن بتنی آب و فاضلاب بسیار شایع است، خوردگی بتن می باشد. این مشکل نیز بر اثر حملات اسیدی و سولفاتی و یا نفوذ محلول های خطرناک به داخل بتن رخ می دهد. هم چنین نفوذ آب به داخل بتن و تکرار فرایند انجماد و ذوب شدن آب می تواند باعث ایجاد ترک خوردگی بر روی بتن شود که این امر مختص به مخازن آبی و تصفیه خانه های بتنی نمی باشد و در بسیاری دیگر از مقاوم سازی سازه های بتنی نیز مشاهده می شود.

ترمیم تصفیه خانه های بتنی _ کلینیک بتن ایران

✔ روش های ترمیم تصفیه خانه های بتنی

همان طور که پیش از این نیز یک بار به آن اشاره کردیم، اهمیت انتخاب روش درست و صحیح ترمیم تصفیه خانه های بتنی بسیار بالاست. این انتخاب باید به گونه‌ای باشد که در عین داشتن بالاترین دوام و ایجاد بالاترین عمر مفید برای سازه، اقتصادی نیز باشد و کم ترین هزینه‌ ی ممکن را برای ما ایجاد نماید. در واقع بهترین روش برای ترمیم تصفیه خانه های بتنی روشی است که در آن هم کارآمدی در نظر گرفته شده باشد و هم جنبه های اقتصادی مطرح شده باشد. برای ترمیم تصفیه خانه های بتنی چندین روش مختلف وجود دارد که در ادامه به معمول ترین آنها خواهیم پرداخت.

تصفیه خانه های بتنی

✔ استفاده از ورقه های کامپوزیتی در ترمیم تصفیه خانه های بتنی

استفاده از ورقه های کامپوزیتی حدود دو دهه است که در بین معمول ترین روش ها برای ترمیم سازه های بتنی قرار گرفته است و طی آن به کمک مصالح کامپوزیت و پلیمری (frp) تقویت بتن صورت می پذیرد. در این ورقه های کامپوزیتی از الیاف شیشه، کربن و یا آرامید استفاده شده است که هر کدام از این ها ویژگی های منحصر به فرد خود را دارا هستند. مزیت این روش این است که اجرای آن در کم ترین زمان و با صرف کمترین هزینه صورت می پذیرد و تمامی نواقص موجود در سازه به سرعت برطرف می گردد.

تصفیه خانه های بتنی _ کلینیک بتن ایران

✔ استفاده از مواد ترمیم کننده پایه سیمانی در تصفیه خانه های بتنی

مواد ترمیم کننده پایه سیمانی موادی شبیه به خود بتن هستند که از آن ها در ترمیم بتن استفاده های زیادی می شود. تفاوت آن ها با بتن این است که معمولاً دارای مقاومت بیشتری نسبت به بتن هستند و هم چنین گیرش سریع تری نیز دارد. بنابراین با تزریق آن ها به لایه های ترک خورده‌ی بتن میتوانیم در کمترین زمان بتن را ترمیم کنیم.

ترمیم تصفیه خانه های بتنی _ کلینیک بتن ایران

ترمیم تصفیه خانه های بتنی _ کلینیک بتن ایران

ترمیم تصفیه خانه های بتنی _ کلینیک بتن ایران

✔ استفاده از مواد ترمیم کننده پایه اپوکسی در تصفیه خانه های بتنی

مواد ترمیم کننده پایه اپوکسی موادی هستند که در آن ها از مواد شیمیایی مخصوصی نظیر رزین ها استفاده شده است و قدرت ترمیم بیشتری نسبت به مواد پایه سیمانی دارند. این مواد نسبت به مواد پایه سیمانی کارایی بهتری دارند بنابراین کار با آن ها در هنگام ترمیم بتن راحت تر است.

6LejitwhAAAAANvn8APaMURvuVWIRBhNqoFP0e9r