ارزیابی نقص سیستم آببندی در ساختمان ها و سازه های بتنی

نویسنده : کلینیک بتن ایران
تاریخ ثبت : 01 بهمن ، 1278

ارزیابی نقص سیستم آببندی در ساختمان ها و سازه های بتنی

مقدمه

در این مقاله به خطاها و نقص ها در سیستم های آببندی بتن ساختمانها و سازه های بتنی پرداخته شده است. اهداف این مقاله بر سه موضوع تمرکز دارد.

الف - تعیین عوامل اصلی موثر در خرابی عایق در ساختمانها و سازه های بتنی

ب شناسایی روشهای مختلف سیستم های ضد آب و آببندی کنونی موجود برای ساختمانها و سازه های بتنی

ج - پیشنهاد و ارائه راه حل های مناسب برای بهبود روشهای آببندی ساختمانهای بتنی و سازه ها.

نتایج به دست آمده نشان می دهد که مهمترین عوامل مؤثر در خرابی عایق های آببند در ساختمانها و سازه های بتنی ، ترک ، سیستم اجرای نادرست مواد و مصالح آببندی ، ترک در بتن و عیوب در جویت ها و درزهای ساختمانی است. در حال حاضر تعداد روش های شناخته شده برای آببندی ساختمانها و سازه های بتنی محدود به سیستم پوشش الاستومری دوغاب و اندود های سیمانی ، سیستم غشایی ورق و سیستم مایع است. راه حل های پیشنهادی بهبود روشهای آببندی سازه های بتنی شامل تنظیف کردن ، از بین بردن سیلانت و پوشش های قدیمی بر روی سطح یا جوینت ها ، تزریق مناسب اپوکسی یا مواد شیمیایی در ترک ها و درز ها و استفاده از لایه جدید پوشش های ضد آب می باشد.

کلمات کلیدی: ضد آب؛ نقص ساختمان؛ ترک در استخر؛ عمل مویرگی؛ سازه بتنی و آببندی

مقدمه ای بر آببندی سازه های بتنی

آب ریشه ی بسیاری از ضعف ها ی جدی و تخریب مداوم در سازه های ساختمانی است و به دلیل آنکه رقیق و لغزنده است ، می تواند با جابجایی آزاد توسط نیروی جاذبه ، فشار ، خیساندن و غرق آب شدن ، از طریق عمل مویرگی و کانالهای مویینه یا انتشار بخار ، به جاهایی برسد که در آن نبوده باشد  و در نتیجه می تواند با واکنش شیمیایی بین آب ، ماده و همچنین وجود اکسیژن یا کربنات ، ما را به سمت ناپایداری و تجزیه پیشرونده در مصالح و خود سازه ساختمانی سوق دهد. درست ترین گزاره در خصوص آببندی سازه ها شاید این باشد که متوقف کردن آب غیرممکن است اما به کنترل میزان جریان و نفوذ آب امکان پذیر است.

محافظت از سازه با یک لایه غشاء ضد آب ، عنصر اساسی در طراحی و ساخت ساختمانهای بتنی است. آب می تواند با عمل مویرگی و استفاده از کاپیلارهای آزاد به بدنه ی سد های بتنی تا بلوک کاری های سیمانی زیرزمین ها و پارکینگ ها نفوذ کند. با تکیه بر تخلخل فیزیکی سیمان و اشباع نمای خارجی ، این امکان وجود دارد که آب بتواند در هر مکانی وارد زیرزمین شود. با توجه به تأثیر منفی وجود آب در یک ساختمان باید در انتخاب مواد آببند و ضد آب با کیفیت و موقعیت مکانی آن ، توجه کافی صورت گیرد. ما در دوره تکنولوژی زندگی می کنیم ، مواد و مصالح نوین و مختلفی وجود دارد که برای ضد آب بودن اختراع می شوند!

به عنوان مثال در آب بندی استخرها ، تانک ها و مخازن بتنی ،از آنجا که فشار ثابت هیدرواستاتیک سیال با ساختار سخت اما متخلخل بتن ترکیب می شود ، برای یک کار موثر و ماندگار چالش های جدی ایجاد می کند. لذا باید برای جلوگیری از ایجاد ترک های ثانویه ناشی از نشست یا نفوذ پذیری ساختار سازه بتنی كه بر كارایی غشای ضد آب و پوشش آب بند اثر می گذارد ، اقدامات پیشگیرانه مناسبی صورت گیرد .

 نقص در ساختار ساختمان باید مورد توجه قرار گیرد. وقتی یک سازه در حین بهره برداری مطابق استاندارد مورد انتظار نباشد و خیلی خوب عمل نکند ، سئوالات بسیاری پیش می آید که آیا این به دلیل کیفیت پایین مواد نیست؟ آیا پیمانکار تضمین کیفیت را در مرحله ساخت انجام نداده است؟ آیا در اثر ضعف در اجرا این مسائل ایجاد شده ؟ آیا نگهداری و تعمیرات دوره ای مناسب به درستی انجام شده است؟ مناسب ترین پاسخ همیشه بررسی سازه ی آسیب دیده ، وجود یا عدم وجود خطای انسانی یا تحلیل ماهیت دقیق مسئله یعنی روشهای افزایش دوام و پایایی سازه است. مسئله آسیب و نقص در ساختمان می تواند پیامدهای بدی داشته باشد و به طور مستقیم یا غیرمستقیم برای همه طرف ها اثرات منفی بگذارد. این امر نه تنها ایمنی بهره بردار و کارفرما را تهدید می کند ، بلکه می تواند شرایط بهره برداری و سرمایه گذاری انجام شده را بدتر کند. لذا برای برنامه ریزی و اقدامات پیشگیرانه که تضمین کننده حداقل خطر آسیب و نقص می باشد، باید علل نقص زودتر شناسایی شود.

ضعف در سیستم آببندی می تواند علت اصلی خرابی های مرتبط با رطوبت باشد. هدف از نصب غشاء آببند، جلوگیری از بروز مشکلات ناشی از نفوذ آب در بتن است. هنگامی که مقدار زیادی آب توسط بتن معمولی بدون افزودنی ها یا پوشش های آببند کننده جذب شود، نه تنها شبکه فولادی و آرماتور دچار خوردگی می شود بلکه بتن سازه از آب اشباع شده و منجر به بروز مشکل نشت می گردد. به دنبال افزایش لیک و نشت ، خرابی ها به ایجاد شکاف و تورق بتن گسترش می یابد. در محیط های مرطوب و واحد های آبسازی پالایشگاهی و صنایع و تصفیه خانه ها و سازه های بتنی آبی ، ضد آب بودن یک سازه ضروری است .در ساختمانهای مسکونی پشت بام ، سرویس های بهداشتی ، زیرزمین و نمای ساختمان که در معرض آب قرار دارد بایستی آببند گردد. در مناطقی که مستعد چرخه آب و هوایی آفتاب و باران است ،  بسیاری از خرابی های رخ داده مربوط به منطقه سازه سقف است. در بازدید و بازرسی های پیوسته و مشاهدات آماری چنین به نظر می رسد که نه تنها در ساختمانهایی با عمر بیش از 10 سال بلکه در سازه های جدید نیز این ضعف مشتهده می شود،. در مناطقی با تراز آب زیر زمینی بالا که اتفاقا بسیاری از سازه های صنایع پتروشیمی و نفتی در چنین جغرافیایی بنا می شوند، جدی ترین نقص و خرابی ها در محل پی ، مخازن مدفون . گالری های زیر زمینی اتاق های برق است. در برج های مسکونی و تجاری آب بند کردن طبقات منفی ، دیوارهای حائل ، کف و دیواره پارکینگ ها و محیط های فضای سبز و ایوانها در طبقات از جمله مناطق مستعد برای نشت آب هستند.

اجرای دستور العمل ها و سیستمهای آببندی هزینه بر است، اما از علی رغم اثرات مخرب آن، به جهت عدم تاکید و توجه لازم آیین نامه های ساخت و ساز به این مقوله، بسیاری از پیمانکاران در تلاشند تا هزینه آببندی را به حداقل برسانند. نگرانی اصلی در انتخاب محصول است. کیفیت و نحوه ی اجرا نیز ملاحظات مهمی می طلبد. اما کارفرمایان بسیاری بدون در نظر گرفتن عواقب، پیش آمد ها و هزینه های تعمیرات و ترمیم مایلند پس از بهره برداری و بروز نشت، نسبت به رفع مشکل اقدام نمایند.

تعریف آببندی سازه های بتنی

ضد آب کردن سطوح بتن استفاده پوشش یا غشایی است که برای جلوگیری از نفوذ آب تحت فشار به یک سطح مانند دیواره فونداسیون اعمال می شود. این مواد ممکن است شامل قیر های گرم اجرا و سرد اجرا ، اندود های سیمانی اصلاح شده ، لایه های کامپوزیت و یا پوشش هایی از پلیمرهای مصنوعی مختلف باشد که برای افزایش دوام ساختمان لازم است اجرا شود. با توجه به مؤلفه ساختاری مواد و شرایط پروژه انتخاب مواد بر اساس نوع آببندی و شرایط جغرافیایی یا نوع سیال خواه نشت آب یا سایر مایعات خورنده به که بتن آسیب می رساند ، صورت می پذیرد. پوشش آببند نسبتاً غیرقابل نفوذ است ، همچنین برای آببندی ترک های سرد و درزهای اجرایی از درزگیر و ماستیک های آببندی استفاده می شود که از امکان ورود یا انتقال آب به سازه جلوگیری می کنند. شکل زیر مکان های نیازمند به آببندی را نشان می دهد.

اهمیت آببندی سازه ی بتنی

ضد آب بودن سازه را از کاهش مقاومت بتن مسلح در اثر اکسید شدن شبکه آرماتور و کاهش مقطع فولاد حفظ می کند. از آنجا که آبهای زیرزمینی و آب باران و آبهای سطحی و سیال داخل مخازن و استخرها می تواند از طریق ضعف های حین ساخت و ترک ها ، اتصالات انبساط ، باز شدن محلهای اتصال کف و دیوارها و سقف و بخش هایی که از بتن که شن نما و متخلخل هستند ، درز کند، توجه به آببندی به جهت کنترل و کاهش مشکلات ساختاری یک ضرورت است .

علل نقص در اجرای سیستم های آب بندی بتن

الف کمبود دانش فنی

با رشد سریع صنعت ساخت و ساز و افزایش پروژه ها کمبود نیروی کار ماهر امری اجتناب ناپذیر می گردد، خصوصا در مقولات مرتبط با صنایع نوین ساخت کمبود دانش در تکنسین ها، مهندسین و کارفرما نیز مشهود است، بنابراین ، استاندارد ها کاهش یافته و امکان کنترل کار سخت شده که طبعاً منجر به نقص در اجرای سیستم های دانش محور می گردد.  اگر نقص ها به مراتب جدی تر باشد پیشامد ها غیرقابل بازگشت ، و آسیب دائمی می گردد. ترکیب شیمیایی و روش اجرایوشش های آببند متفاوت است. حساسیت و پیچیدگی دستور العمل اجرا خصوصا در استفاده از موادی که دارای دوره ی کیورینگ و عمل آوری طولانی هستند و یا چند جزئی و داری نسبت ترکیب می باشند، روی نتیجه کار تاثیر مستقیم دارد . عدم آگاهی از نوع و کاربرد جداگانه محصولات متنوع در این زمینه و نحوه عملکرد و اثرگذاری آن از عمده ترین دلایل عدم موفقیت سیستم های آببندی در سازه های بتنی در حین ساخت و دوره های تعمیراتی و اورهال می باشد. استفاده از نیروی کار متبحر و گروه ها و سازمانهای متخصص در امور تعمیرات و آببندی سازه های بتنی مانند کلینیک بتن ایران که دانش کافی و تضامین لازم و تجربه مکفی در این زمینه را دارا هستند می تواند به کاهش خطاها و هزینه ها و افزایش موفقیت و رفع مشکلات ذکر شده منجر گردد.

ب- تغییر شکل سازه و ترکهای سرد و درزهای انبساط و انقطاع

محل اتصال و ترکهای سرد ضعیف ترین پیوند در ساختار و استراکچر سازه بتنی است و اولین نشت ها اغلب نزدیک به این مناطق ظاهر می شوند. بنابراین ، پیمانکار و سازندگان در حین ساخت باید بهترین تصمیم را در مورد جزئیات آببندی درز ها داشته باشند و رعایت کنند . انتخاب مواد مناسب آببندی درزها مهم است زیرا از نظر مکانیسم و کارایی تفاوت هایی دارند ، همچنین منطقه اجرا خواه فضای باز یا محیط سرپوشیده ، شرایط آب و هوایی لازم برای اختلاط ، دوام و عملکرد طولانی مدت ، از پیش شرط های اجرای محصولات آببندی هستند.

به عنوان مثال هرگونه رطوبت جسم بتن در معرض افزایش دما تبخیر شده و زا آنجا که پایه محصولات آببندی درز ها پلیمر است اجازه خروج بخار آب را نداده و در نتیجه  اگر رطوبت به دام افتاده آزاد نشود به لایه ی جسبنده فشار وارد کرده و پدیده تاول زدن و جدایش اتفاق می افتد.

ج- ترک و تخلخل

ترک در سازه هایی با بتن مسلح غیرقابل اجتناب است . ترک های سازه ای  - برشی و خمشی = موجب بوجود آمدن خسارت های مهمی می شوند که یکی از آن ها کاهش نفوذ ناپذیری بتن در برابر آب است و البته بسته به عرض و طول و شیب هیدرولیک ترک ، این میزان متفاوت است . ترک های سطح بتن باید در هنگام آببندی سطح بتن به صورت کامل پوشیده و اندود گردند .برای شکافهای کوچک با عرض کمتر از 2 میلیمتر معمولاً استفاده از ضخامت مضاعف پوشش های آببندی مناسب است.

ضمناً برای ترک هایی که بیشتر از 2 میلیمتر باشد ، شکاف باید با ترمیم کننده پر شود. برای پر کردن منطقه ترک از بین تمام گزینه های سیستم ترمیم و آببندی خواه سیمانی ، یا اپوکسی انتحخاب صورت می گیرد.یکی دیگر عامل ترک خوردگی عدم کیورینگ مناسب بتن در حین ساخت سازه بتنی است. این نقص می تواند به خرابی سیستم ضد آب و عدم محافظت سازه در برابر آب و نفوذ آن در جسم بتن منجر شود . میزان نشت آب از طریق ترک به هندسه آن نیز مربوط است. غالبا میزان نشت از طریق ترک های افقی بیش از یک شکاف عمودی با همان عرض است. شکل زیر انواع ترک در ساختمان بتنی را نشان می دهد که باعث نفوذ آب می گردد.

 

انواع مواد و مصالح متداول درآببندی بتن

الف آببند کننده های پایه سیمانی

عایق کاری و اندود با پوشش های سیمانی خصوصا در وضعیت فشار مثبت و به ویژه برای مخازن و لاگون ها و کولینگ تاور هایی با سطوح زیاد ، ارزان و کاربردی و آسان است اما از آنجا که سیمان هابه تنهایی خاصیت ارتجاعی ندارد و تحمل حرکت انبساطی و انقباضی اعضای بتنی در اثر دما یا نشست طبیعی سازه و یا ترک را ندارد ، اتصال ، دوام ، انسجام ، کشش و مقاومت خمشی بستر را می توان با استفاده از مواد افزودنی لاتکس آکریلیک و الیاف پلیمری مانند پلی پروپیلن بهبود داد.

پوشش سیمانی حاوی یون های کریستال شونده ی فعال اغلب در زیرزمین و سازه های بتنی مدفون مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول می تواند نشت های فعال ، ترک ها و رطوبت را مهر و موم کند این فیلم ضد آب سیمانی می تواند در شرایط آببندی فشار منفی استفاده شود. واکنش شیمیایی بین مواد به درون کانال های مویینه نفوذ کرده و با گسترش کریستال سازه را آببندی نماید.

برای کاهش نفوذپذیری بتن متخلخل و شن نما و به منظور اطمینان از اثربخشی سیستم آببندی پس از ترمیم بتن ، ممکن است به سه تا پنج لایه سیمانی آب بند نیاز باشد.اجرای این سیستم ها به کیفیت بالا ی کار و نظارت میدانی دقیق احتیاج دارد.

ب پوشش های آب بند بتنی (ممبراین های آببند بتنی)

از نظر کلی تنها دو دسته غشای آب بند وجود دارد. غشای ورقه ای و غشا های مایع. هر کدام از آنها خواص خود را دارند که بسته به آن خصوصیات انتخاب و اعمال می گردند.غیرقابل نفوذ بودن برای جلوگیری از ورود یا فرار آب ، انعطاف پذیر باشدی در برابرحرکت عادی انبساطی و انقباضی ساختمان ، حفظ دوام و قابلیت یکپارچگی برای مدت زمان طولانی و امکان ترکیب در معماری و مصالح و جزئیات و مشخصات ساختمان از ویژگی های مهم پوشش های آببند هستند.

ب- 1 پوشش های آببند بتنی مایع

غشاهای مایع معمولاً در محلی کاربرد دارند و اعمال می شوند که امکان پاشش و اجازه تنظیم و تشکیل غشای غیرقابل نفوذ در برابر آب، وجود داشته باشد.

به دلیل کاربرد و نگهداری و ترمیم آسان آن این نوع پوشش ها بسیار شناخته شده هستند. طیف گسترده ای از پوشش های آب بندی کاملاً به ساختار پیوند می خورند ، در برابر اشعه UVپایدار بوده و توانایی تنفس و عبور بخارات هوا را دارند ، علی رغم ارزانی و  مقرون به صرفه بودن برخی از آنها قادر به رفع مشکلات آببندی به صورت فشار منفی را دارا هستند .با این حال ، بخش گسترده ای از آنها بیشتر به عنوان پرایمر کاربرد داشته و در صورتی که در لایه نهایی اعمال گردد ( به جهت عدم مقاومت در برابر سایش و ضخامت کم) به راحتی آسیب می بیند ،نسبت به رطوبت و هوازدگی سطح در هنگام اعمال حساس هستند لذا امکان عدم اتصال به بسترها بتنی وجود دارد.

شکل زیر نمونه ای از اجرای پوشش آببند مایع الاستومر در درز انبساط با کمک یک لایه ماستیک قیری نشان می دهد. غشای مایع خیلی الاستیک نیست ، بنابراین به درستی از شکاف ها عبور نمی کند. شکل بالا نشان دهنده ی رفع این نقیصه با استفاده از ماستیک در درزهاست.

 

ب-2- ورق های غشایی ضد آب

ورقهایی بر پایه مواد ترموست و گرمانرم و ژئو سنتتیک مثل لاستیک یا PVCو یا پلی کربنات ها و کامپی فلکس ریبون و ژئو ممبران تشکیل شده است. ممبران ممكن است از ترکیبات بنتونیتی و هیدروفیل یا پایه قیری نیز ساخته شود. ورق های لاستیکی غشاء ضد آب معمولاً به وسیله گرما جوش خورده یا بوسیله یک چسب بهم متصل می شود که این سیستم کاملاً چسبنده از نفوذ آب در زیر غشاء جلوگیری می کند ، این ورق ها غالبا به صورت رول تهیه می شوند و به دلیل انعطاف بالا  تحت تاثیر بستر نامناسب خصوصا در درزها و جوینت ها قرار نمی گیرند.

در عایق های رطوبتی متداول قیر اصلاح شده و به پارچه ای یا بافتی با مقاومت بالا از جنس پلی استر پیوند می خورد. فایبرگلاس غشای ورق به دلیل استحکام سایشی مناسب ، امکان قرار دادن صفحه محافظ بر روی آن دارد.

این بسیار مهم است که مجریان دستورالعمل داده شده توسط سازنده را قبل از نصب بخوانند .

تخریب های نشت آب با بررسی موردی

به طور کلی قاعده ای وجود دارد که 99 درصد نشت و نفوذ آب در سازه ها و ساختمانهای بتنی معلول نحوه ی اجرا و انتخاب سیستم های آببندی است و تنها 1 درصد از این خسارت ها ناشی از خرابی محصول آببندی است.

در شکل زیر نفوذ آب از محل اتصال کف و دیواره و رمپ پارکینگ یک هتل و مجتمع تجاری قابل مشاهده است ، سولفات کلسیم موجود در مصالح ساختمانی به کار رفته توسط آبی که به صورت فشار منفی از درز سرد و کانالهای مویینه بتن وارد می شود و به سمت بالا حرکت کرده و جسم بتن را از آب اشباع می کند. در دو شکل بعدی که از یک پارکینگ و پیوینگ بتنی برداشته شده اند ، می بینیم که برخی ترک ها روی سطح بتن پدیدار شده ، درست است که در نگاه اول منشاء این تخریب را به فشار بیش از تحمل اسلب بتنی نسبت می دهیم اما در تصویر بعد نحوه نفوذ آب و تورق خفیف بتن در اثر اکسیداسیون شبکه فولادی تقویتی یا حرارتی مشخص است .

تصویر سمت چپ شکل بعدی مربوط به عرشه یک پل است. نشت در محل اتصال عرشه بتنی با پیتده رو به دلیل عدم آب بندی مناسب درز انبساط به وجود آمده و جسم بتن سازه ای را تحت تاثیر قرار داده است. بدیهی است با نفوذ آب و افزایش سیکل ذوب و انجماد یش بینی گسترش ترک و تخریب بتن دور از ذهن نیست. در سمت راست همین تصویر اثر اکسیداسیون شبکه فولادی بتن مسلح بر روی سطح تیر بتنی زیر سقف یک مخزن

نگهداری آب قابل رویت است. نقص در عدم رعایت میزان مجاز کاور و همچین استفاده نکردن از افزودنی های کاهش نفوذ آب در مخلوط بتنی در نهایت علاوه بر تورق بتن در سازه های آبی دوام و پایایی سازه را کاهش داده و به تبع هزینه نگهداری و تعمیرات را بلا می برد. بهترین رویکرد در تعمیرات مشابه ، انجام تست التراسونیک و اسکن بتن به منظور شناسایی نقاط ضعف سازه ( کاهش اقطار شبکه فولادی و اکسیداسیون آن همواره با علامت های ظاهری اولیه بروز نمی کند) و انجام ترمیم بتن و ساختار شبکه فولادی و اجرای یک لایه آب بند بر روی بتن است.

در تصویر بعد ورودی گالری تاسیسات پمپ خانه و تلمبه خانه یک تصفیه خانه آب را نشان می دهد. به صورت متداول سطح تراز پمپ خانه ها پایین تر از تراز آب مخزن قرار داشته و به عبارتی آب بر آن سوار است. همانطور که ملاحه می شود به مرور نشت آب شبکه ی آرماتور را دچار خوردگی کرده و به علت تراکم میلگرد در ناحیه مذکور ( اتصال کف مخزن بتنی و اسلب بتنی سقف تلمبه خانه به سرعت باعث تورق بتن و تخلخل بیشتر در ساختار سازه ای آن گردیده است. تصاویر بعدی نمونه هایی از برداشت بتن متخلخل شده پیش از انجام تعمیر را از همان محل نشان می دهد تشکیل رسوب و پاشیدگی بتن و کاهش قطر میلگرد  انبساط آن بر اثر اکسید شدن دیده می شود.

تصویر بعدی مربوط به به دیواره ی یک استخر است که اتفاقا عمر چندی ندارد اما به دلیل عدم رعایت اصول اولیه ساخت و ساز سازه های آبی و استفاده نکردن از آب بند ها و واتر استاپ های مناسب در محل قطع بتن و روی سطوح و پس از بارها تعمیر غیر اصولی همچنان دچار مشکل نشت می باشد. در چنین مواردی بسته به کیفیت بتن به کار رفته و مدت زمان اورهال و تعمیرات که تعیین می کنند چه مدت این سازه می تواند در اختیار گروه مجرب تعمیرات قرار گیرد راه حل های متفاوتی پیش روست. استفاده از بتن جایگزین و قالب بندی مجدد تا روش هایی با استفاده از پلیمرهایی که قابلیت کیورینگ و عمل آوری کوتاه مدتی برای تعمییرات و ترمیم بتن و آببندی آن به نسبت سایر محصولات و مصالح مشابه را دارا هستند

 

راه حل های تقویت و بهبود وضعیت موجود سازه های بتنی در برابر آب

الف - کنترل رطوبت

نشت ناشی در اثر رطوبت می تواند به صورت محلول نمک های حاوی یون های مخرب مانند سولفات ها و کلر ها را به بخش های دیگر سازه برساند ، لذا باید به روش سخت گیرانه ای امکان دسترسی رطوبت از طریق کانالهای موینه بتن به سایر بخش ها و سازه ها را بوسیله ی چیپینگ و تراشیدن قسمت معیوب و جایگزینی آن با ترمیم کننده مناسب محدود کرد. معاینه ی چشمی سازه ها و رویت نواحی سفید شده حاوی کریستال های نمک و زنگ آهن و بخشهایی که بتن طبله کرده باید در شرح وظایف گروههای نظارت و تعمیرات قرار گیرد.

ب-  ترمیم ترک ها

همانطور که در بالا رفت ، بعضی از ترک ها سازه ای هستند اما وجود ترک به معنی کاهش نفوذ پذیری بتن در برابر آب است، بنابراین چیزی که اهمیت دارد خصوصا در سازه های آبی ، اهمیت به ترک فارغ از سازه ای یا غیر سازه ای بودن آن است. برای ترک های زیر 3 میلیمتر می توان از ترمیم کننده های پایه سیمانی و برای عرض بیشتر در ترکیب با لاتکس و چسب بتن استفاده کرد اما اگر ترک فعال و یا سازه ای باشد باید از ترکیبات ترمیمی اپوکسی و یا تزریق اپوکسی استفاده کرد. انتخاب نوع تعمیرات حتما باید توسط کارشناسان مجرب صورت پذیرد.

ج- جوینت ها و درزهای انبساط

ترمیم درزهای انبساط به ویژه در کف و دیواره مخازن آبی و کف پیوینگ های بتنی نکات اجرایی مهمی دارد. اول اینکه در کف ارگاه ها و سالن های تولید که درز انبساط با حرکت مداوم جسم سنگین مستهلک و دجار فرسودگی و شکست شده باید از موادی به منظور ترمیم  استفاده کرد که در مقطع کم توانایی تحمل بار سنگین و اصطکاک ناشی از تماس لاستیک لیفتراک با سطح بتنی را دارا باشد. از طرفی تنظیف و کاهش رطوبت کناره ی درزیش از اجرای ماستیک و آببند کننده های پلیمری به جهت چسبندگی مناسب ضروری است.

نتیجه گیری

یکی از علل متداول کاهش عمر سازه های بتنی و ساختمان ها نفوذ پذیری آنان در برابر آب است. جدی نگرفتن دستورالعمل های آببندی در هنگام ساخت و کمبود اطلاعات در میان پیمانکاران و مجریان باعث شده سالیانه هزینه ی زیادی از منابع عمرانی صرف تعمیرات و دوباره کاری های ناشی از تخریب بتن در اثر نفوذ آب گردد. توجه به ضروریات آب بندی بتن در حین ساخت و کاهش نقص در هنگام طراجی و در نظر گرفتن اصول مهم آب بندی در بنای سازه ، می تواند به دوام و پایایی بتن خصوصا در سازه هایی با اهمیت بالاتر مانند سد ها ، سازه های نیروگاهی ، مخازن استراتییک و تصفیه خانه ها ، انبارهای مهمات کمک کند.

ضمنا ارتقا دانش کارشناسان حوزه عمران با مصالح ، روش ها و ابتکارات لازم برایآب بندی سازه های بتنی مستقیما از اتلاف سرمایه های مالی و انسانی و وقت و انرژی جلوگیری کرده و گام مهمی برای رسیدن به بهره وری بیشتر و توسعه پایدار می باشد.

مقاله ارزیابی نقص سیستم آببندی در ساختمان ها و سازه های بتنی توسط دکتر وحیدرضا مهتدی ، دکتر علیرضا مهتدی و به همراهی دپارتمان آموزش کلینیک بتن ایران(مهندسین مشاور اثر مهرازان پایدار ) تدوین شده است .جهت ارتباط بیشتر با مجموعه کلینیک بتن ایران می توانید از طریق وب سایت رسمی کلینیک بتن ایران به نشانی WWW.CLINICBETON.IR یا با شماره 02145872 در تماس باشید .


کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت و مطالب و مقالات آن  متعلق به کلینیک بتن ایران(مهندسین مشاور اثر مهرازان پایدار) بوده و هرگونه استفاده اقتصادی به هر عنوان ممنوع و استفاده از متن یا مضمون آن تنها با ذکر منبع و درج وب سایت مجاز می باشد.

6LejitwhAAAAANvn8APaMURvuVWIRBhNqoFP0e9r