بررسی روش های سرعت پالس اولتراسونیک در بتن

نویسنده : کلینیک بتن ایران
تاریخ ثبت : 29 بهمن ، 1399

انواع روش های ارزیابی سرعت پالس اولتراسونیک

اولین گزارشات اندازه گیری سرعت از پالس های ایجاد شده مکانیکی در بتن در ایالات متحده آمریکا در اواسط دهه 1940 ارائه شده است. در ابتدا سرعت پالس اولتراسونیک بستگی به ویژگی های کشسانی مواد داشته و تقریباً مستقل از هندسه آن می باشد. مقدار احتمالی این رویکرد، ظاهری است اما مشکلات اندازه گیری قابل ملاحظه بوده و چندین سال پیش منجر به پیشرفت تجهیزات پالس مکانیکی تکراری در فرانسه شد. تقریباً در همان زمان کار در کانادا و انگلستان با استفاده از هدایت کننده های صوتی – الکتریکی انجام شد که مشخص شد برای ارائه کنترل بیشتر در رابطه با نوع و فرکانس پالس های ایجاد شده می باشد. این شکل از آزمون به صورت یک روش فراصوت جدید پیشرفت کرده است و پالس هایی را در دامنه فرکانس 
150- 20 کیلوهرتز، توسط مدارهای الکترونیکی تولید و ثبت کرده است. آزمون های اولتراسونیک فلزات به صورت معمول از یک تکنیک پالسی بازتابی با فرکانس های بسیار بالاتر استفاده می کند، اما این مسئله نمی تواند برای بتن به دلیل انتشار بالایی که در روابط مصالح به خمیر و ترک های ظریف رخ می دهد، اعمال گردد.بنابراین آزمایش بتن در حال حاضر برمبنای سنجش های سرعت اندازه گیری پالس با استفاده از تکنیک های انتقال در سرتاسر آن می باشد. این روش به صورت گسترده ای در سرتاسر جهان پذیرفته شده است و به صورت تجاری تجهیزات سبک وزن قوی مناسب برای این مکان مانند کاربرد آزمایشگاهی، تولید نموده و در حال حاضر موجود است.

بررسی سرعت پالس مافوق صوت بتنبررسی سرعت پالس مافوق صوت بتن 

تخمین رشد ترک های ریز در بتن توسط پالس اولتراسونیک 

نوگوئرا و ویلیام دریافتند که روش های اولتراسونیک که دامنه ای از سیگنال ها است نیز مورد مطالعه قرار گرفته است و می توانند برای تخمین رشد ترک های ریز در بتن و همچنین مطالعه آسیب های مکانیکی استفاده شود درحالی که پاولاکوئیک و همکارانش از تکنیک امواج هدایت شده برای مطالعه آسیب در پی های بد از کشش در پل ها استفاده نمودند. کراس و همکاران امواج فراصوت را با سیستم آرایه ای برای بررسی معایب آرماتور فولادی متراکم مورد مطالعه قرار دادند که شامل پوششی برای داکت های لوله ای و داکت های کابل بدون ملات می باشد. کوهلر استفاده از تکنیک های تمرکز بر روزنه های مصنوعی را برای ارائه تجسمی از این نقایص در سازه های بتنی نظیر کیسه های داکت های کابل برای قرار دادن مجراهای پی بررسی کرده است.
کراس و ویگن هاسر هم به صورت موفقیت آمیزی از روش های دوبعدی و سه بعدی فراصوتی برای ایجاد موقعیتی از داکت های کابل در پل استفاده نمودند و پاپوویکس اخیراً برخی از این تکنیک ها را همراه با هم با پرتونگاری مقطعی استفاده کرده است. اندروز اعلام کرده است که حوزه بیشتری برای کاربردهای جدید با توسعه هدایت کننده های بهتر و تفاسیر کامپیوتری وجود دارد و توسط نویسندگان مختلف ویژگی تضعیف پالس برای ارائه داده های مفید که مربوط به تخریب بتن ناشی از واکنش های قلیایی – سیلیس نشان داده شده است. اگر چه مشکلاتی عملی درخصوص دستیابی به سازگاری بر روی این مکن وجود دارد. هیگلر و گراگل هر دو پیشرفت تکنیک ای اکو – پالسی را برای جواز شناسایی نقایص و شکاف ها از آزمایش ها بر روی سطح همچون استفاده از سیستم های جفت سازی خلاء تشریح نمودند.

کاربرد های تکنیک های پردازش سیگنال اولتراسونیک 

کاربرد تکنیک های پردازش سیگنال برای دستیابی به اطلاعاتی در رابطه با نقایص درونی و ویژگی هایی است که موضوعی برای تحقیقات اخیر – آنچنان که در بالا اشاره شده است – می باشد. پیشرفت جالب توجه دیگر توسط ساک و اولسون توصیف شده است و شامل استفاده از انتقال دهنده های غلطکی و اسکنرهای گیرنده می باشد که نیاز به هیچگونه محیطامتزاجی ندارند و با سیستم فراگیری داده کامپیوتری است که اسکن های خطوط مستقیمی را تا بالای 9 متر مجاز می کند تا در مقیاس زمانی کمتر از 30 ثانیه ایجاد گردد. باتوجه به اینکه احتمالاً بسیاری از این پیشرفت ها برای کاربرد تجاری در آینده توسعه داده خواهد شد، ادامه بر تکنیک های سرعت ضربان متداول تمرکز دارد. اگر این روش به صورت مناسبی توسط یک اپراتور با تجربه انجام شده باشد، اطلاعات قابل ملاحظه ای درباره بتن به دست می یآید. به هر حال از آنجایی که دامنه ای از سرعت های ضربان مربوط به کیفیت بتن نسبتاً کوچک است (km/s 8/4 – 5/3) لذا باید توجه کافی به آن خصوصاً برای استفاده در زیرسازی مبذول گردد. به علاوه، از آنجایی که همه ویژگی های کشسانی بتن بر سرعت پالس اثر می گذارد، اغلب ضروری است که با جزئیات رابطه بین نوسانات الاستیک و نیرو را هنگامی که نتایج ارزیابی می شود مورد توجه قرار گیرد. توصیه هایی برای استفاده از این روش در آیین نامه بتن انگلیس و آیین نامه بتن آمریکا آمده است. کلینیک بتن ایران با ارائه بهترین خدمات و محصولات در خدمت شما عزیزان می باشد. 

کاربرد روش سرعت پالس التراسونیک در ارزیابی سازه هاکاربرد روش سرعت پالس التراسونیک در ارزیابی سازه ها 

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از دیگر مقالات ما بازدید نمایید:

6LejitwhAAAAANvn8APaMURvuVWIRBhNqoFP0e9r