نظارت بر آزمون های بتن و نظارت بر ساخت نمونه های بتن

نویسنده : کلینیک بتن ایران
تاریخ ثبت : 20 اسفند ، 1399

آزمون های بتن و نظارت بر ساخت آن ها

نمایش ممکن است از اندازه گیری های نسبتا کوتاه مدت رفتار در محدوده ساخت و ساز به مشاهدات دراز مدت از رفتار در طول خدمت متغیر باشد.

نظارت در حین ساخت

نظارت در طول ساخت و ساز بوده است که آگاهی رو به رشد نیاز به نظارت بر عواملی از جمله به عنوان تولید گرما و یا توسعه مقاومت در طول ساخت و ساز مهم سازه و یا بخش هایی از آن وجود دارد. به طور خاص، استفاده از کامل شدن عمل آوری بتن مطابق با دما و آزمایش خروج، برای نظارت بر توسعه مقاومت اولیه جذب، علاقه قابل توجهی درباره ساخت و ساز سریع همان طور که در مقالات دیگر کلینیک بتن ایران آمده است. استفاده از بررسی های تازه و در حال توسعه مواد با عملکرد بالا بر تنش ها و عملکرد سازه ای و برخی از گزارش ها از نظارت های موجود می باشد.
ممکن است حس گر سودمندی در بتن در هنگام ساخت و ساز جاسازی شده باشد که به ما اجازه هر دو نوع نظارت کوتاه مدت و نظارت طولانی مدت از طیف وسیعی از خواص را می دهد و همچنین گونه ها و درجه حرارت این شامل اموال پوشش بتن تغییرات و شرایط، توسعه خوردگی آرماتور و عملکرد از کابل پیش تنیده می باشد.

نظارت بر ساخت نمونه های بتننظارت بر ساخت نمونه های بتن 

نظارت بلند مدت

در موارد عدم اطمینان در مورد عملکرد آینده از یک عنصر یا سازه لازم به انجام به طور منظم نظارت طولانی مدت از رفتار است. دامنه این محدوده در زیر آورده شده است:

  • تغییرات به سازه های موجود
  • سازه های تحت تاثیر اثرات خارجی
  • رفتار در طول تخریب
  • جنبش های بلندمدت
  • تخریب و تغییر شرایط از مواد
  • بازخورد برای طراحی
  • ارزیابی خستگی

عملکرد سیستم ساخت و ساز

گروه توسعه پل بتن در انگلستان راهنمای جامع برای آزمایش و نظارت برای دوام منتشر کرده است که تشریح طیف وسیعی از روش ها و تجهیزات کنترل در آن خودکار می باشد. این شامل درجه حرارت، فشار، عرض ترک و پارامترهای مربوط به خوردگی است، در حالی که مشخصات آزمایش و مسائل قراردادی نیز گنجانده شده است.
ماتیوز در برخی از جزئیات زمانی که برنامه ریزی استقرار ابزار دقیق برای نظارت در خدمات را در نظر گرفته است. این شامل توسعه و پیاده سازی نظارت طرح می باشد و هدف آن به طور قابل توجهی میزان استفاده از ابزار را تحت تاثیر قرار می دهد. به عنوان مثال، برای بدست آوردن درک رفتار سازه واضح است که در ادامه خواستار سادگی بررسی بوده و اگر اشتباه است، رفتار در حد قابل قبول باشد. برای ایجاد روش های کار روشتن و روش برای نصب و راه اندازی و بهره برداری از ابزار دقیق استفاده گردد و وسایل مورد نیاز برای برنامه ریزی دقیق عبارتند از:

  • رفع اشکالات از ابزار دقیق، برای کمک به تشخیص اشتباه در خواندن (برای به عنوان مثال به علت نقص دستگاه)
  • استفاده از مدل سازی تحلیلی، به ارتباط و ارزیابی اندازه گیری کمک کند.
  • برنامه اسکن، از جمله دامنه را برای تغییر (احتمالا به صورت خودکار) براساس نتایج به دست آمده و پیامدهای آن برای داده های پردازش و امکانات مورد نیاز است.
  • قرائت های مختصات، باید به آسانی قابل شناسایی و خواندن باشند.

تغییرات در خصوصیات مواد یا شرایط آنها

این بازبینی ممکن است اطلاعات با ارزشی برای کمک به پیش بینی عمر سودمند ارائه دهد و توجه آن عمدتا بر روی نواحی نزدیک به سطح بتن (منطقه پوشش) متمرکز است. مک کارتر دامنه گسترده ای از سیستم های سنسور تعبیه شده برای اندازه گیری های الکتروشیمیایی را بازبینی کرده است که به خطر خوردگی آرماتور از جمله میزان PH و کلرید محتوا مرتبط است. این در ساخت و ساز و تهیه گزارش براساس کاری که اخیرا توسط یک کمیته رایلم بوده استوار است. هانسون هم میلگردهای بازرسی نمایش خوردگی سازه ای را برای ورود کلراید با قرار داشتن حس گرهایی در اعماق مختلف توصیف کرده است که به مدت 10 مورد استفاده قرار گرفته و اینها نسبت به شبکه آرماتور ثابت می باشد. پتانسیل های نیمه سلولی، جریان جاری ماکرو و مقاومت پلاریزاسیون خطی را می توان در هر سطح اندازه گیری کرد.
مک کارتر و همکارانش هم توسعه دستگاه های مشابه را توصیف کرده اند که متشکل از آرایه ای از ده جفت الکترود در اعماق مختلف در زیر سطح می باشد. با این کار می تواینم آب، یون و تغییر رطوبت و همچنین درجه حرارت را تشخیص دهیم، که همه آنها مربوط به گسترش خوردگی آرماتور هستند. تکنیک های موجود هم توسط گروه توسعه پل های بتنی بازبینی شده است، درحالی که میلان و همکارانش به تازگی حس گری را برای بررسی بلند مدت رطوبت معرفی می کنند. در زمینه مطالعاتی از بررسی میدان دور خوردگی با استفاده از سنجش مقاومت پلاریزاسیون خطی توسط برومفیلد بیان شده است. حس گرهای فیبر نوری ترکیبی برای بررسی تغییرات PH هم در حال توسعه هستند. انتشار صوتی را نیز می توان برای شناسایی نویز ایجاد شده توسط خوردگی آرماتور فعال بکار برد و وقفه هایی را در ساخت پس از فشار با تجهیزات اندازه گیری میدانی مرتبط به سطح بتن مورد استفاده قرار داد. امیدواریم مقاله نظارت بر آزمون های بتن و نظارت بر ساخت نمونه های بتن برای شما مفید بوده باشد و از خواندن آن لذت برده باشید.  

آزمایش بتن و آزمون های آنآزمایش بتن و آزمون های آن 

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از دیگر مقالات ما بازدید نمایید:

6LejitwhAAAAANvn8APaMURvuVWIRBhNqoFP0e9r