کاربرد رزین های اپوکسی در کفسازی

نویسنده : کلینیک بتن ایران
تاریخ ثبت : 05 دی ، 1396

بررسی رزین های اپوکسی و کاربرد های آن ها  

اپوکسی هم یک ‌بسپار ترموست یا گرماسخت است؛ که از دو ماده شیمیایی مختلف تشکیل شده. این دو ماده را با نام رزین و سخت ‌کننده یا فعال ‌ساز یا هاردنر می‌ شناسند. رزین از تکپارها یا بسپارهایی با زنجیر کوتاه که در انتهایشان یک گروه اپوکساید قرار دارد تشکیل می‌شود؛ و هاردنر بتن از دو نوع سیکلو آمینی برای چسبه ا و کفپوش های اپوکسی بدون حلال و پلی آمید برای رنگ های اپوکسی حلال دار تشکیل می گردند که نیاز است برای خشک شدن با انواع رزین به خوبی مخلوط شود و طی زمان مشخصی پیوند تکمیل شده و خشک می‌ گردد. اپوکسی آمینی به علت نداشتن حلال و در نتیجه کاهش حجم بیشتر کاربرد چسب و کفپوش اپوکسی را داراست و اپوکسی پلی آمیدی که بیشتر به عنوان رنگ اپوکسی مورد استفاده قرار می ‌گیرد. کفپوش اپوکسی در بیمارستان ‌ها و صنایع مختلف کاربرد فراوانی دارند و رنگ اپوکسی گزینه مناسبی برای جلوگیری از خوردگی و زنگ ‌زدگی در صنایع هستند.

کاربرد رزین های اپوکسی در کف سازی
کاربرد های رزین های اپوکسی در کف سازی 

کاربرد رزین اپوکسی در کف سازی

کاربرد های موادی که بر پایه اپوکسی ساخته می ‌شوند گسترده‌ است و مهم ترین آن در ساخت رنگ اپوکسی و کفپوش اپوکسی است و همچنین شامل کاربرد در ساخت موادی چون چسب ها، کامپوزیت ها (مانند موادی که از فایبر گلاس یا فیبر کربن استفاده می‌ کنند) و تقویت‌ کننده‌ ها می ‌شود (اگرچه پلی‌استر، وینیل‌استر و دیگر شاخه های ترموست هم برای پلاستیک تقویت‌ شده با شیشه به کار می ‌روند).
ساختار شیمیایی اپوکسی ها این اجازه را می ‌دهد که بسپارهای گوناگونی با خواص بسیار متفاوت تولید شود. به طور کلی اپوکسی ‌ها را به خاطر چسبندگی، مقاومت شیمیایی و گرمایی، خواص خوب یا حتی عالی مکانیکی، و مقاومت الکتریکی بسیار خوب آنها نسبت به اکثر رزین های دیگر می‌شناسند. بسیاری از خواص اپوکسی ها را می ‌توان تغییر داد، برای مثال اپوکسی های پر شده از نقره که رسانایی الکتریکی خوبی دارند یا اپوکسی پر شده از روی که مقاومت خوردگی خوبی دارد و یا مخلوط آن با ریز الیاف های کربن آنها را رسانا می‌کند نیز وجود دارد و این در حالی است که اپوکسی خالص عایق الکتریکی می ‌باشد. برخی از انواع که دارای خاصیت عایقی/رسانایی در برابر گرما هستند و مقاومت الکتریکی بالایی دارند در الکترونیک کاربرد دارند.
رنگ ‌ها و پوشش – چسب‌ها – قالب ‌های صنعتی و کامپوزیت ها – سامانه‌ های الکتریکی و الکترونیک – مصارف خانگی و دریایی – هوافضا – زیست ‌شناسی – هنر – کفپوش های دکوراتیو و کفپوش اپوکسی گرانیت
کفپوش های صنعتی، بیمارستانی و بهداشتی و مخابراتی این کفپوش ‌ها بر پایه هاردنر سیکلو آلیفاتیک پلی آمین تغییر یافته و رزین اپوکسی بیسفنول A تولید و ارائه می ‌گردد، در ساختار این محصول از هیچگونه حلال و رقیق کننده واکنشگرا استفاده نشده است و همین امر موجب می ‌گردد که ساختار پلیمری محصول پس از واکنش به صورت ثابت باقی بماند و خصوصیات شیمیایی آن دچار کاهش خواص نگردد، مقاومت شیمیائی مناسب به همراه مقاومت مکانیکی عالی و چسبندگی سطحی فوق‌العاده این محصول این امکان را فراهم آورده که از آن بتوان در کلیه سطوحی که در مجاورت مواد شیمیایی و اسیدها و قلیاهای متوسط قرار دارند، به راحتی استفاده نمود، همچنین با توجه به خصوصیات بهداشتی این محصول، امکان به کارگیری آن در سطوحی که علاوه بر مقاومت شیمیائی، بهداشتی بودن پوشش نیز حائز اهمیت می ‌باشد وجود دارد. 

رزین اپوکسی چیست و چه کاربردهایی دارد؟
رزین اپوکسی چیست و چه کاربردهایی دارد؟ 

مزایای روکش صنعتی اپوکسی 

افزایش مقاومت بتن در برابر فرسایش، تخریب و اکثر مواد شیمیایی. روکش اپوکسی مطلقا جذب آب ندارد و از نفوذ آب، روغن و سایر مایعات به جسم بتن جلوگیری می‌کند. روکش اپوکسی، سبک و کم حجم بوده و از ایجاد هرگونه گرد و غبار جلوگیری می‌نماید. روکش اپوکسی به صورت یکپارچه و در رنگ‌ های متنوع اجرا می‌ گردد. روکش اپوکسی با ضخامت 4 میلی متر، افزایش مقاومت فشاری بتون را تا 1100 kg/cm2 را در بر دارد. سهولت در شستشو، حداقل 20 سال عمر مفید و سرعت در ترمیم آن، از سایر امتیازات این پوشش می ‌باشد.
خطر های بهداشتی: مهم ترین خطر مرتبط با استفاده از اپوکسی، حساس ‌شدگی نسبت به سفت‌کننده ‌است؛ که در طول زمان ممکن است منجر به واکنش ‌های آلرژیک شود. این واکنش‌ ها گاهی ممکن است پس از گذشت چندین روز از زمان تماس رخ دهد. استفاده از اپوکسی یکی از دلایل اصلی آسم شغلی در میان استفاده‌ کنندگان پلاستیک است. بیسفنول آ (به انگلیسی: Bisphenol A) که در رزین اپوکسی به کار می‌رود، عاملی شناخته‌ شده در ایجاد اختلال در کار غدد درون‌ ریز است.

انواع کفپوش های اپوکسی

  • کفپوش ضد اسید: این پوشش به دلیل دارا بودن خواص مکانیکی و شیمیایی بسیار خوب جهت کلیه سطوحی که در معرض مواد شیمیایی، گازوئیل، بنزین، روغن و فاضلاب های صنعتی و... قرار دارند مورد استفاده قرار می گیرد.
  • کفپوش آنتی استاتیک (کانداکتیو): این روکش بر پایه رزین اپوکسی و سخت کننده ویژه به همراه افزودنی های خاص فرموله می شود. قابلیت انتقال جریان الکتریسیته ساکن را دارا می باشد و به همین دلیل به روکش ضد جرقه نیز معروف می باشد.
  • کفپوش ورزشی
  • کفپوش معمولی با مقاومت مکانیکی و شیمیایی متوسط
  • گروت ها
  • کاشی کاری ضد اسید
  • فایبر ضد اسید
  • پلیمر
  • آنتی باکتریال: روکش های اپوکسی مزایای زیادی دارند که نسبت به سایر پوشش های کف ارجع هستند. بتن سطح به علت خاصیت قلیایی ذاتی خود به واسطه وجود ناخالصی های فلزی به راحتی مورد آسیب مواد شیمیایی قرار می گیرد.
  • کفپوش آنتی داست: این محصول بر پایه رزین اپوکسی بیسفنول A و هاردنر پلی آمین طراحی گردیده است. گرانروی مناسب این محصول سبب ایجاد خاصیت Self-Leveling می شود و پس از اجرا دارای سطح شفاف می باشد.
  • فلکسیبل: کفپوش اپوکسی S.CF.04 و هاردنر اپوکسی HR-03 بر پایه رزین اپوکسی اولیگوآکریلات پلیمر oligo acrilat polymer base) (هاردنر پلی آمید و آمین(polymido amine hardener) تولید وارائه می گردد.
  • معمولی: کفپوش اپوکسی S-CF-01 و هاردنر HR-01. رزین اپوکسی بیسفنول A و هاردنر پلی آمین تغییر شکل یافته اجزا تشکیل دهنده این محصول می باشد.

برای آشنایی با کفسازی اپوکسی و پروژه های انجام شده با واحد فنی کلینیک بتن ایران تماس حاصل فرمایید.

رزین اپوکسی کفپوش
رزین اپوکسی کفپوش 

مزیت ‌های استفاده از کفپوش اپوکسی در پارکینگ

امروزه پارکینگ ‌ها در متراژهای بسیار بالا در ساختمان ‌های مسکونی و برج ‌ها و ساختمان‌ های اداری در حال ساخت هستند. این پارکینگ‌ ها تردد بسیار بالایی داشته و هزینه نگهداری بالایی نیز خواهند داشت. از مهم‌ ترین هزینه ‌های نگهداری آن نظافت این مکان‌ هاست. شست و شو و تمیز کردن سطوح پارکینگ ‌ها بسیار هزینه بر و مشکل است. در نتیجه نیاز مبرم به اجرای کفپوش که کمترین هزینه نگهداری را داشته باشد روز به روز بیشتر شده و این امر جای کفپوش اپوکسی را در پارکینگ ‌ها گشود.
از دلایل دیگری که می‌ شود به آن اشاره کرد در زمینه جایگزینی کفپوش اپوکسی پارکینگی در مقابل سایر کفپوش‌ ها همچون سنگ، قابلیت جانمایی، خط کشی، علامت و شماره‌ گذاری کفپوش اپوکسی است. این کفپوش ‌ها به سادگی قابلیت طراحی و جانمایی پارکینگ‌ ها را دارا بوده و محل عبور و مرور عابرین، ورود و خروج خودرو به ‌ویژه در پارکینگ ‌های عمومی را داراست. این موضوع بسیار حائز اهمیت بوده و عامل بسیار مهمی جهت افزایش کاربرد این کفپوش در پارکینگ‌ ها شده است.
کفپوش اپوکسی پارکینگ با توجه به اینکه بدون درز و کاملا صاف و یکپارچه است، به سادگی و با کمترین میزان آب قابل شست‌وشو است. نداشتن درز در کلیه سطوح باعث می‌شود که محلی برای تجمع آلودگی در سطح باقی نمانده و سطح سخت و یکنواخت آن نیز نفوذ هر گونه آلودگی در سطح را ناممکن می ‌کند. معمولا در پارکینگ‌ ها آلودگی روغنی و بنزین یا گازوئیل وجود خواهد داشت و سایر کفپوش ‌ها جرم ‌گیری بالایی را دارا هستند اما کفپوش اپوکسی کاملا مقاوم بوده و به‌ سادگی نیز قابل شست‌وشو هستند.
از دیگر دلایل جایگزینی کفپوش اپوکسی پارکینگی با سایر کفپوش‌ های صنعتی، ضخامت بسیار پایین اجرایی آن است. این کفپوش حداکثر در ضخامت ۳ میلی متر اجرا شده و سطحی بسیار مقاوم و زیبا را ارائه می‌دهد. همین امر بسیار در زمینه طراحی پارکینگ ‌ها به کار آمده و مهندسین ساختمان در محاسبات طراحی خود به‌خصوص در اندازه گیری ارتفاع پارکینگ ‌ها آسوده ‌تر خواهند بود.
کفپوش اپوکسی پارکینگی علاوه بر دلایل ذکر شده در بالا یک خاصیت بسیار مهم دیگر نیز دارا است و آن آب بند شدن طبقات اجرا شده توسط کفپوش اپوکسی است. پارکینگ‌ های طبقاتی می‌بایستی هر طبقه را آب بند کنند تا هنگام شست‌وشو آب و رطوبت به طبقات زیرین نفوذ نکند. در صورتی‌ که از سایر کفپوش ‌ها استفاده شود هزینه آب بند کردن طبقات نیز بر آن افزوده خواهد شد در صورتی‌ که استفاده از کفپوش اپوکسی این هزینه را نیز حذف کرده و یک مرحله اجرایی را نیز کاهش می ‌دهد. اجرای کفپوش اپوکسی پارکینگی به تنهایی کاملا سطح را آب بند کرده و از نفوذ آب به طبقات پایین پارکینگ جلوگیری می ‌کند. البته این موضوع می ‌بایستی مدنظر قرار گیرد که تنها منفی ‌ترین طبقه پارکینگ که بتن روی خاک انجام شده و امکان نفوذ رطوبت خاک به بتن وجود خواهد داشت می ‌بایستی آب بند گردد و بعد اپوکسی اجرا شود که این امر کاملا بدیهی است.
به طور کلی با هزینه مشابه و حتی کمتر از هزینه سایر کفپوش‌ ها همچون سنگ، کفپوش اپوکسی پارکینگ می ‌تواند کارایی بسیار بالا با کیفیت بسیار مطلوب را ایجاد کند. این کفپوش معمولا با ظاهر پوست پرتقالی و یا سیلیس پاش (زبر) اجرا می ‌شود که ظاهر پوست پرتقالی جهت کاهش انعکاس آیینه ‌ای و سطح سیلیس پاش جهت سطوح شیب‌دار به منظور افزایش اصطکاک در نظر گرفته می‌ شود.

مزیت ‌های استفاده از کفپوش اپوکسی پارکینگمزیت ‌های استفاده از کفپوش اپوکسی پارکینگ

شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر از دیگر مقالات ما بازدید نمایید:

6LejitwhAAAAANvn8APaMURvuVWIRBhNqoFP0e9r