پرایمر بتن چیست

نویسنده : کلینیک بتن ایران
تاریخ ثبت : 10 تیر ، 1397

پرایمر بتن ( Concrete Primer 

برای محافظت از سازه‌های بتنی در برابر حملات شیمیایی و شرایط محیطی مختلف و عوامل خورنده مانند نمک‌ها، سولفات‌ها، کلریدها، نیاز است تا بتن آن‌ها به وسیله ماده‌ای پوشانده شود. استفاده از این پوشش‌ها در بتن برای محافظت از آن‌هاست و همچنین چسباندن و اتصال این پوشش‌ها به بتن نیازمند نوعی ماده‌ی چسبناک است که پرایمر نامیده می‌شود. برای نیل به این هدف بایستی شرایط مختلفی را در نظر گرفت و نمی‌توان بدون مطالعه از هر پرایمری استفاده کرد. پرایمر بتن حتما باید دارای ویژگی خاص مورد نظر باشد تا بتواند وظیفه‌ی خود را به خوبی انجام دهد.. قسمت‌هایی از یک سازه‌ی بتنی که در خاک مدفون است بیشتر در معرض حملات نمک‌ها قرار دارد و حتما باید برای محافظت از آن از پرایمر مخصوص بتن مناسب استفاده کرد. 
در انتخاب پرایمر بتنی مورد نظر عوامل گوناگونی می‌تواند تاثیرگذار باشد. یکی از اصلی ترین و مهم ترین شرایط، شرایط محیطی خاک و عوامل مخرب موجود در آن می‌باشد که باید به تناسب آن‌ها پوشش و پرایمر روی بتن مناسب انتخاب شود. میزان رطوبت خاک، دمای محیط، عوامل اقتصادی و شرایط فیزیکی از دیگر عوامل تأثیرگذار انتخاب پوشش و پرایمرها می‌باشد

✔ انواع پرایمر بتن

1. پرایمر قیری بتن

2. پرایمر اپوکسی بتن

3. پرایمر اپوکسی-پلیمری

✔ پرایمری قیری بتن

پرایمری قیری بتن تشکیل یافته و مرکب از قیر، پلیمر و حلال مناسب است که به منظور افزایش چسبندگی در پوشش‌های محافظتی به کار می‌رود. در پرایمر قیری از قیر اصلاح شده و مواد افزودنی دیگر استفاده شده که چسبندگی خوبی میان پوشش و بتن به وجود می‌آورد. از پرایمر قیری برای همگون کردن و ایجاد پیوند میان لایه‌های مختلف استفاده به عمل می‌آید. پرایمر قیری مزایای فراوانی دارد که در این جا به ذکر مهم ترین آن‌ها می‌پردازیم. مهم ترین ویژگی آن این است ک در برابر عوامل خورنده فلز یا بتن مقاوم است. هم چنین میکروارگانیزم‌ها و موجودات زنده‌ی میکروسکوپی نمی‌توانند آسیبی به آن برسانند. هم چنین بر خلاف تصور نسبتاً عمومی، پرایمر قیری به هیچ وجه سمی نمی‌باشد. پرایمر قیری به رنگ مشکی است و حالت فیزیکی آن در دمای معمولی مایع می‌باشد. قیمت انواع پرایمر بتن برای خرید پرایمر بتن مانند قیمت پرایمر قیری بتن، قیمت پرایمر اپوکسی بتن، قیمت پرایمر اپوکسی – پلیمری بتن می توانید با کارشناسان تخصصی کلینیک بتن ایران در ارتباط باشید.

✔ پرایمر بتن اپوکسی

همان طور که از نام این پرایمر پیداست، در این پرایمر از رزین‌های اپوکسی استفاده می‌شود که مشهورترین آن اپوکسی پلی آمید است. ویسکوزیته‌ی این پرایمر بسیار کم است و با نفوذ بالایی که دارد می‌توان به عنوان عایق تا اعماق بتن نفوذ کند. چسبندگی آن فوق العاده بالاست و در برابر مواد شیمیایی مقاوم است. هم چنین جلوی نفوذ رطوبت به بتن را می‌گیرد و اجازه نمی‌دهد رطوبت به بتن آسیب وارد کند. پرایمر بتن اپوکسی PEEP-2168 یکی از انواع پرایمر بتن اپوکسی است .

✔ پرایمر اپوکسی-پلیمری

این پرایمر دو جزئی با ترکیب رزین‌های اپوکسی و پلیمر به وجود می‌آید و چسبی بسیار قدرتمند و مقاوم را برای پوشش‌های بتنی تولید می‌نماید. هم چنین این نوع پرایمر بتن در کنار محافظت از بتن در برابر عوامل نفوذی، خورنده و مواد شیمیایی، در آب بندی بتن نیز نقش به سزایی دارد. 

در پایان ذکر این مطلب هم ضروری است که سطحی که قرار است بر روی آن پوشش محافظ قرار گیرد بایستی دارای ویژگی‌های خاصی باشد. مهمترین و اصلی ترین آن‌ها این است که سطح باید تمیز و عاری از هر گونه گرد و خاک و مواد اضافی دیگری باشد.

6LejitwhAAAAANvn8APaMURvuVWIRBhNqoFP0e9r