رنگ نسوز سیلکونی

نویسنده : کلینیک بتن ایران
تاریخ ثبت : 10 تیر ، 1397

رنگ نسوز سیلکونی

از ترکیب رزین سیلیکونی و خمیر آلومینیوم، می‌توان به یک ترکیب عالی جهت ایجاد پوشش حرارتی دست یافت. به این محصول رنگ سیلیکونی نسوز نیز می‌گویند. این محصول را می‌توان برحسب میزان حرارتی که قرار است به سازه وارد شود، تولید نمود. اصلی‌ترین کاربرد رنگ سیلیکونی نسوز مقاوم در برابر حرارت، در سازه‌های در مجاورت گرما است؛ مانند رنگ نسوز برای شومینه، بدنه دودکش‌ها، سطوح داخلی کوره‌ها و بویلرها. از پوشش سیلیکونی نسوز مقاوم در برابر حرارت می‌توان هم به عنوان تک لایه بر روی سطوح فولادی و هم بر روی لایه آستری خورده استفاده نمود.

اصلی‌ترین ویژگی رنگ‌های نسوز سیلیکونی، عدم از دست دادن مشخصات و ویژگی‌های خود در مجاورت حرارت است. به این معنا که تا دمای مشخص شده روی محصول، هیچ گونه تغییری در رنگ به وجود نمی‌آید.رنگ نسوز سیلکونی از نظر مقاومت دمایی در انواع مختلفی در بازار موجود هستند؛ به طور مثال رنگ‌های نسوز ۲۰۰، ۲۵۰ یا ۳۰۰ درجه سانتی‌گرادی که به ترتیب حداکثر دماهایی که این رنگ‌ها در آن‌ها تغییر مشخصه نمی‌دهند را نشان می‌دهد. علاوه بر این‌ها، رنگ‌های نسوز مقاومت حلالی و شیمیایی نسبتاً خوبی دارند و در برابر مواد اسیدی و قلیایی تغییراتی از خود نشان نمی‌دهند. همچنین از نظر دوام، طول عمر و مقاوم در برابر هوازدگی نیز ویژگی‌های خوبی دارند.

یکی از مهم‌ترین کاربردهای رنگ نسوز، استفاده از آن در شومینه است. به طور کلی تجهیزاتی که در مجاورت حرارت و گرما هستند، نیاز دارند تا با رنگ‌های نسوز رنگ شوند. تجهیزاتی مانند مخازن، لوله‌ها، دودکش‌ها، بویلرها و تجهیزات کارخانه‌های مختلف.

رنگ ظاهری رنگ نسوز نقره‌ای است. یک سوم از درصد حجمی این رنگ از مواد جامد تشکیل شده است. چگالی یا جرم حجمی آن ۱٫۰۳ گرم بر سانتی متر مکعب است که می‌توان گفت از نظر چگالی خیلی شبیه به آب است و چگالی‌اش کمی از آب بیشتر است. بهترین ضخامت برای رنگ‌های نسوز ۲۵ میکرون است. همچنین برای گیرش اولیه به شش ساعت زمان احتیاج دارد و زمان گیرش نهایی بسته به نوع محصول می‌تواند متفاوت باشد.


سطحی که قرار است پوشش محافظتی رنگ نسوز سیلیکونی بر روی آن نصب شود، باید عاری از هر گونه گرد و غبار یا مواد چربی و لکه‌ی روغن باشد و به طور کلی باید تمیز و پاکیزه باشد. توصیه شده است که سطح زیر کار قبل از اجرای رنگ نسوز با هوای فشرده تمیز گردد. دمای محیط در هنگام اجرای رنگ باید حداقل ۵ درجه و حداکثر ۴۰ درجه سانتی گراد باشد. در غیر این صورت رنگ نسوز زودتر یا دیرتر وارد مرحله‌ی گیرش اولیه خود می‌شود و پیش‌بینی‌های صورت گرفته را به هم می‌زند.

رنگ نسوز سیلیکونی معمولاً به صورت تک جزئی است و باید قبل از مصرف به خوبی همگن شود. رنگ نسوز را می توان با کمک تینر رقیق کرد. این کار حتماً باید توسط نیروی متخصص و با تجربه و با در نظر گرفتن شرایط محل اجرا انجام بگیرد تا ویسکوزیته‌ی مورد نظر حاصل شود. چنان چه شرایط به نحوی بود که لازم بود تا ضخامت رنگ نسوز زیادتر از حد معمول باشد، باید تمهیدات لازم برای آن انجام شود، زیرا در غیر این صورت امکان ورقه‌ورقه شدن سطح رنگ وجود دارد.

6LejitwhAAAAANvn8APaMURvuVWIRBhNqoFP0e9r