مواد پاششی معدنی ضد حریق

نویسنده : کلینیک بتن ایران
تاریخ ثبت : 09 تیر ، 1397

آتش سوزی در ساختمان می‌تواند باعث فروپاشی سازه و ریزش آن شود. به این نحو که حرارت بالا باعث کم شدن مقاومت سازه و در نتیجه فروپاشی ساختمان می‌شود. برای جلوگیری از وقوع چنین اتفاقی، بایستی بر روی سازه از پوشش ضد حریق استفاده کرد.

پوشش ضد حریق با مواد معدنی پاششی بر پایه مواد معدنی نسوز بوده و حاوی کانی‌های منبسط‌شده نظیر ورمیکولیت، دولومیت، پرلیت و نیز متریال‌هایی نظیر گچ و سیمان، مواد کف‌زا و غیره می‌باشند. پوشش مواد پاششی معدنی ضد حریق به خاطر مقاومت حرارتی بالا و ضریب رسانایی گرمایی پایین، روند انتقال حرارت در سازه را کاهش می‌دهد و باعث زمان تاخیر در فروپاشی سازه در حدود 4 تا 5 ساعت، در برابر حریق می‌شود که این امر می‌تواند پوشش ضد حریق برپایه مواد معدنی پاششی را برای مقابله با حریق بسیار کارآمد کند و این زمان فرصت کافی را برای نیروهای آتش‌نشانی فراهم می‌آورد تا حریق را مهار کنند. اگر حرارت به سازه‌ی اصلی برسد، باعث کاهش مقاومت شدید و در نتیجه گسیختگی آن خواهد شد.

پوشش مواد پاششی معدنی ضد حریق در برابر حریق هیدروکربنی و حریق‌ سلولزی بسیار مقاوم بوده و می‌توان آن‌ها را در سطوح داخلی و خارجی سازه فولادی یا بتنی استفاده کرد. میزان ضخامت پوشش ضد حریق با مواد معدنی پاششی بستگی به طراحی سازه و مدت زمان مورد نیاز مقاومت در برابر حریق دارد. پوشش ضدحریق برپایه مواد معدنی پاششی در ضخامت ‌های پایین تا 1 سانتی‌متر به وسیله پاشش مستقیم و توسط ماشین بر روی سطوح اجرا می‌شوند و در ضخامت‌های بیش از 1 سانتی‌متر از توری‌های ویژه (که تصویر مشاهده می‌کنید) این کار به عنوان تقویت‌کننده پوشش ضد حریق با مواد معدنی پاششی استفاده می‌شود. از مزایای پوشش ضد حریق بر پایه معدنی پاششی می‌توان به وزن مخصوص پایین مصالح و در نتیجه، کاهش بار مرده‌ی سازه، سهولت اجرا، چسبندگی مناسب، مقاومت بسیار بالا در پیشگیری از گسترش آتش بر روی سطح و جلوگیری از انتقال حرارت ناشی از آتش به سطح سازه، مقاومت در برابر شوک حرارتی و عدم ایجاد دود و گازهای سمی اشاره کرد که این مزایا پوشش مواد پاششی معدنی ضد حریق را بخصوص برای مقابله با حریق هیدروکربنی و سلولزی به یک انتخاب بدون اجتناب تبدیل کرده است.

از مزایای فراوان مواد پاششی ضد حریق می‌توان به مقاومت بالا در برابر حریق و به تعویق انداختن گسیختن سازه برای مهار آتش توسط آتش‌نشانان اشاره کرد. همچنین این مواد در برابر سایش و خوردگی مقاوم هستند و بسیار سبک می‌باشند. سرعت اجرای این نوع مواد بسیار بالاست و نسبت به انواع دیگر نیز آسان‌تر می‌باشد.

اصلی‌ترین کاربرد پوشش ضد حریق پایه معدنی پاششی، مقابله با حریق‌های هیدروکربنی، سلولزی و انفجارهای نشأت گرفته از این مواد می‌باشد. مقاومت این نوع مواد در برابر سایش و فرسایش باعث گسترش استفاده از آن در امر و ساخت و ساز در سال‌های اخیر گشته است. همچنین وزن پایین و هزینه‌ی نسبی کم‌تر نیز از دیگر عوامل گسترش استفاده از این نوع پوشش می‌باشد. از این نوع پوشش ضد حریق می‌توان در ساختمان‌های مسکونی، آموزشی، مدارس، دانشگاه‌ها، سالن‌های ورزشی، کارخانه‌های صنعتی، کارگاه‌های تولیدی و به طور کلی تمامی فضاهایی که در آن‌ها احتمال آتش سوزی بالاست استفاده کرد.

6LejitwhAAAAANvn8APaMURvuVWIRBhNqoFP0e9r