استفاده از لجن نفتی در تولید سیمان توسط محققان کشور

نویسنده : کلینیک بتن ایران
تاریخ ثبت : 19 فروردین ، 1397
وب سایت رسمی کلینیک بتن ایران (مهندسین مشاور مهرازان پایدار):
محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر روشی را برای استفاده از لجن نفتی در تولید سیمان ارائه کردند که کاربردی شدن آن موجب کاهش آلایندگی‌های زیست محیطی خواهد شد.
به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، علی دولی مجری طرح با بیان اینکه این طرح با عنوان «بررسی فرآیند جامدسازی و تثبیت لجن نفتی در ساختار سیمان» در دانشگاه صنعتی امیرکبیر اجرایی شده است، گفت: هدف از اجرای این طرح حذف آلایندگی فلزات سنگین در لجن نفتی ناشی از فرایندهای پالایشی بوده است.
وی اظهار کرد: مقایسه نتایج انتشار آلایندگی فلزی لجن بعد از استفاده در تولید سیمان و جامدسازی به شکل بتن با مقادیر استاندارد های موجود نشان می‌دهد دستاوردهای این طرح در حذف این آلودگی موثر بوده است علاوه بر آن استفاده از این طرح باعث صرفه جویی مصرف سوخت در کوره سیمان خواهد شد.


دولی با اشاره به روش به کار برده شده در این طرح توضیح داد: بخش شبیه سازی فرایند پخت سیمان به علت عدم دسترسی به کوره "کلینکر" در مقیاس آزمایشگاهی از جمله چالش‌های اجرای این طرح بوده است.مجری طرح با بیان اینکه دستاوردهای این تحقیق در صنایع سیمان سازی برای استفاده از سوخت جامد جایگزین کاربرد دارد، افزود: در فاز بعدی اقدام به ارزیابی مقاومت خمشی و کششی و نیز زمان گیرش جهت سنجش کیفیت سیمان تولیدی با استفاده از تولید مقادیر بیشتر سیمان از این روش خواهد شد.
6LejitwhAAAAANvn8APaMURvuVWIRBhNqoFP0e9r