یافته ‌های علمی درباره زلزله به صنایع مصالح ساختمانی

نویسنده : کلینیک بتن ایران
تاریخ ثبت : 06 اردیبهشت ، 1397
وب سایت رسمی کلینیک بتن ایران (مهندسین مشاور مهرازان پایدار):
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اعلام کرد: باید سه اقدامِ کاهش ریسک، انتقال ریسک و جلوگیری از ایجاد ریسک جدید در مخاطراتی همچون زلزله در دستور کار قرار گیرد.
محمد شکرچی‌زاده در اولین نشست تخصصی دبیران کارگروه‌های زلزله، لغزش لایه‌های زمین، ابنیه، ساختمان و شهرسازی ضمن تاکید بر مسئولیت مرکز در مخاطرات طبیعی به ویژه زلزله، گفت: ما در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مسئولیت مهم کارگروه مخاطرات را داریم و باید نقش خود را در ابعاد مختلف این موضوع ایفا کنیم.
شکرچی زاده یادآور شد: بر اساس آیین نامه ۲۸۰۰ ساخت و ساز در پهنه گسل‌های اصلی باید بر اساس اصول و ضوابطی باشد و ساخت ساختمان های پراهمیت در پهنه های گسل اصلی ممنوع است و ساختمان های ساخته شده باید مقاوم سازی شوند و یا در طی بازه زمانی ۳۰ تا ۴۰ ساله برای جابه جایی آنها در نقاط امن تدابیری اندیشیده شود.
شکرچی‌زاده سومین راهکار مقابله با کاهش ریسک مخاطرات را جلوگیری از ایجاد ریسک جدید عنوان کرد و گفت: باید تعامل جدی با بخش مقررات ملی داشته باشیم. در زلزله سرپل‌ذهاب شاهد بودیم که سازه‌های بتنی آسیب دیدند و کارنامه درخشانی از سازه‌های بتنی در آن منطقه نداریم چون بتن بی‌کیفیت در ساختمان‌ها به کار رفته بود.


وی ادامه داد: پنج کارخانه تولید بتن در سرپل‌ذهاب مورد بازدید قرار گرفت که همه آنها نشان استاندارد داشتند اما نباید نشان استاندارد را دریافت می‌کردند. زیرا کیفیت بتنی که تولید کرده بودند با مقاومت ۱۰ تا ۱۵ مگاپاسکال بود و در زلزله آسیب جدی دیدند. اینها درحالی است که امروزه در دانشگاه‌های ما بتن با مقاومت ۳۰۰ مگاپاسکال تولید می‌شود که در این زمینه ضرورت دارد تا بین کارخانه‌ها و تولیدات و مراکز دانشگاهی ارتباط موثرتری برقرار شود.
شکرچی‌زاده اظهار امیدواری کرد تا برگزاری این جلسات و تداوم آنها و همچنین اجرایی شدن تصمیمات بتواند با مدد علم به امنیت و آسایش بیشتر برای شهروندان بینجامد.
6LejitwhAAAAANvn8APaMURvuVWIRBhNqoFP0e9r