لایه سطحی لایه ایست که در تماس با بارهای ترافیکی قرار دارد و از جنس بتن می باشد. این لایه باید دارای
    خصوصیاتی مانند اصطکاک، صافی، کنترل صدا و زهکشی باشد. علاوه بر این، به عنوان یک لایه ضد آب برای لایه اساس، زیراساس و
    بستر زمین زیر خود عمل می کند. ضخامت لایه سطحی متفاوت بوده ولیکن عموماً بین 150 mm برای بارگذاری سبک الی 300 mm برای
    بارهای ترافیکی سنگین و بزرگ در تغییر است.
در بخش طراحی دال بتنی روی زمین در مورد عملکرد این لایه و روش های طراحی و انتخاب ضخامت آن به تفصیل بحث خواهد
    شد.

3- شکل نشان دهنده ضخامت دال بتنی سطحی
لایه اساس بتن
موقعیت لایه اساس درست در زیر لایه سطحی می باشد. وظایف این لایه عبارتند از : 
1- توزیع بار اضافی 
2- کمک به زهکشی و مقاومت در برابر یخبندان 
3- تامین تکیه گاه یکنواخت برای روسازی 
4- تامین یک سکوی با ثبات برای تجهیزات ساختمانی و اجریی 
لایه اساس معمولاً از مصالح زیر ساخته می شوند.
1- اساس سنگی : یک لای اساس ساده از مصالح سنگی شکسته تشکیل می شود و کاربرد آن از اوایل سال های 1900 میلادی
    متداول بوده و هنوز برای بسیاری از موارد مناسب می باشد.
2- مصالح سنگی تثبیت شده یا خاک تثبیت شده 
مواد کمکی تثبیت کننده برای چسباندن مصالح ذرات سست به یکدیگر و تامین مقاومت و چسبندگی به کار می روند. اساس
    های اصلاح شده سیمانی می توانند 25-20 درصد مقاومت لایه سطحی بتن را داشته باشند.
3- مخلوط اسفالت گرم با دانه بندی متراکم
در جایی که نیاز به اساس با سختی بالا باشد می توان از لایه آسفالت گرم با دانه بندی متراکم استفاده نمود.
4- اسفالت گرم نفوذپذیر 
در موارد خاصی که اساس با سختی بالا و زهکشی عالی نیاز باشد، لایه های اساس را می توان از آسفالت گرم با دانه
    بندی باز به کار برد.
5- بتن مگر (بتن کم سیمان) 
خمیر بتن در این حالت نسبت به بتن لایه سطحی دارای سیمان کمتری است ولیکن از مصالح سنگی
    ��ثبیت شده قویتر است. اساس با بتن مگر می تواند بین 50- 25 درصد لایه سطحی مقاومت داشته باشد. اساس بتن مگر مانند لایه
    بتنی سطحی عمل می کند و بنابراین، باید در آن درزهای اجرایی در نظر گرفت تا محل ترک در آینده در آنجا رخ دهد. چنانچه
    ملاحظات اجرایی به خوبی رعایت نشده باشد این درزها و ترک ها می توانند سبب بروز ترک در لایه سطحی شوند.
4- لایه اساس از بتن کم سیمان (بتن مگر)